پانا گزارش می‌دهد؛

آموزش فرهنگ موتورسواری با «طرح 10»

تهران (پانا) - کشور ایران از جمله کشورهایی است که وسیله نقلیه موتور سیکلت در آن محبوبیت بالایی دارد و بر اساس همین موضوع بیشتر تصادفاتی که رخ می‌دهد مربوط به موتور سواران است.

کد مطلب: ۱۴۵۸۹۶۵
لینک کوتاه کپی شد
آموزش فرهنگ موتورسواری با «طرح 10»

براساس نتایج به دست آمده، ایران در این زمینه در صدر جدول قرار دارد. یعنی بیشتر از 20 برابر نسبت به کشورهای صنعتی و حدود 5 برابر کشورهای دیگر آمار تصادفات در ایران بیشتر است. به صورت دقیق‌تر بر اساس آمارهای منتشر شده، به طور متوسط هر ساله در ایران بیش از 5000 هزار موتور سوار جان خود را به علت بی احتیاطی از دست می دهند، در این میان 30 درصد این افراد سنشان بین 18 تا 24 سال است. همچنین در کشورهای مختلف از هر 100 نفر که مصدوم می‌شوند تنها یک نفر آن‌ها به صورت مستقیم جان خود را از دست می‌دهد اما در ایران در میان هر 100 نفر تصادف کننده 10 نفر آن‌ها جان خود را از دست می‌دهند. علاوه بر تمامی موارد ذکر شده، طبق آمار‌ها 46 درصد تصادفاتی که در میان موتور سواران رخ می‌دهد در جاده‌های خارج شهر اتفاق می‌افتد.

اما باید چه کرد؟ سوالی که همواره جزو دغدغه‌های مردمی بوده است چرا که موتورسواران علاوه بر به خطر انداختن جان خود، جان دیگر شهروندان به‌خصوص عابران پیاده، نظیر دانش‌آموزان و سالمندان را نیز به خطر می‌اندازند.

طی چند وقت اخیر پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در راستای کاهش تخلفات موتورسواران، دغدغه و مطالبه مردمی طرحی را تحت عنوان «طرح 10» آغاز کرده است، سرهنگ احسان مومنی، معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ در رابطه با جزییات این طرح ترافیک اظهار کرد: «طرح 10 که همان نظم‌بخشی، ساماندهی و ایمنی تردد موتورسواران در شهر تهران است، در روزهای آتی نیز همچنان ادامه دارد.

معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ، با تاکید بر این که یکی از دغدغه های اصلی پلیس راهور، ساماندهی ترددها، کاهش تصادفات و تخلفاتی است که موتورسواران انجام می‌دهند، گفت: «50 درصد از متوفیان حوادث رانندگی در شهر تهران مربوط به موتورسوران است و همچنین 62 درصد از مجروحین حوادث رانندگی نیز مربوط به موتورسواران است، که این آمار بسیار بالا است.»

وی تصریح کرد: «اگر بتوانیم تخلفات و تصادفات موتورسواران را مهار کنیم، حرکتی عظیم و جهادی انجام داده‌ایم.»

معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ عنوان کرد: «انضباط بخشی به ترددهای ایمن و کاهش تخلفات موتورسواران دغدغه و مطالبه مردمی است که این رویکرد، با ساماندهی موتورسواران و ایمن تردد آنها تحت عنوان طرح 10 مطرح و انجام شده است.»

سرهنگ مومنی افزود: «این طرح در سه مولفه آموزش و فرهنگ‌سازی، مهندسی ترافیک و اعمال قانون و اجرای مقررات آغاز شده که به عنوان مثال در موضوع اعمال قانون‌های موتورسواران به انواع مختلفی چون توقیفات ساعتی، توقیف در پارکینگ‌ها، اعمال قانون و حتی اجرای طرح موتوریار به عنوان مجازات جایگزین و اقدام آموزشی انجام شده است.»

با توجه به توضیحات داده شده از سوی معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ در رابطه با «طرح10»، می‌توان گفت مجموعه پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، گامی مهم را در راستای کاهش تخلفات موتورسواران و حوادث ناشی از تصادف با موتور برداشته است و می‌تواند باعث یک فرهنگسازی مهم در بین رانندگان موتوری شود، چرا که آموزش و فرهنگ‌سازی، مهندسی ترافیک و اعمال قانون و اجرای مقررات اولویت‌های این طرح است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار