کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با پانا:

دولت نمی‌تواند هزینه‌های مازاد بر بودجه توسط مجلس را تامین کند

هیچ راه غیر تورمی برای تامین کسری بودجه تحمیلی مجلس وجود ندارد

تهران(پانا)- عضو انجمن اقتصاددانان ایران در خصوص آثار تورمی اضافه‌کردن هزینه‌های بودجه توسط مجلس بیان کرد دولت منابع کافی برای جبران هزینه اضافه شده به بودجه از سوی مجلس را ندارد در نتیجه نمی‌تواند هزینه‌های مازاد بر بودجه را جبران کند و مجبور به چاپ پول و استقراض خواهد شد. اگر این اتقاق در کشور رخ دهد آثار تورمی به دنبال خواهد داشت.در نتیجه باید به انداز‌ه‌ای خرج شود که کسری بودجه رخ ندهد.

کد مطلب: ۱۴۴۶۲۲۶
لینک کوتاه کپی شد
دولت نمی‌تواند هزینه‌های مازاد بر بودجه توسط مجلس  را تامین کند

فرشاد پرویزیان، کارشناس اقتصادی و عضو انجمن اقتصاددانان ایران در گفت‌وگو با پانا درباره آسیب‌های تورمی وارده به کشور در اثر افزایش بودجه مجلس، اظهار کرد: «این افزایش دقیقا به معنای به وجود آمدن تورم است. زیرا هنگامی که بودجه برای هزینه‌ها کافی نباشد، با کسری بودجه مواجه می‌شویم و کسری بودجه دقیقا به معنای تورم است.»

کسری بودجه به شدت آثار مخربی در جامعه بر جای می‌گذارد

پرویزیان در خصوص اینکه کسری بودجه آثار مخربی بر جامعه می‌گذارد، بیان کرد: «افزایش حقوق و دستمزدها مانعی ندارد اما درصورتی که با کسری بودجه روبه‌رو نشویم. در نتیجه باید به اندازه‌ای خرج شود که موجود است. کسری بودجه به شدت آثار مخربی در جامعه بر جای می‌گذارد و باید بودجه به نحوی خرج شود تا با کسری روبه‌رو نشویم.»

وی در خصوص کمبود منابع دولت برای تامین هزینه‌های مازاد بودجه، افزود:‌ «دولت نمی‌تواند هزینه‌ها را تامین کند چون درآمد کافی وجود ندارد. اکنون وضعیت به گونه‌ای است که امکان فروش نفت بیشتر وجود ندارد و علاوه بر این صادرات نیز امکان افزایش‌های بیشتر ندارد.»

پرویزیان در این خصوص که آیا راه غیر تورمی برای جبران هزینه اضافی بودجه وجود دارد یا خیر، بیان کرد: «به طور کلی هیچ راه غیر تورمی برای تامین کسری بودجه وجود ندارد. هنگامی که با کسری روبه‌رو می‌شویم یک راه جبران این است که خلق پول انجام شود و دولت خلق درآمد کند. یعنی دولت مالیات بگیرد که تا آن جایی که ممکن بوده این کار را انجام داده و امکان افزایش بیشتر مالیات‌ها نیز وجود ندارد.»

دولت مجبور است برای جبران کسری بودجه از روش‌های تورم زا استفاده کند

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: «هنگامی که اقتصاد ضعیف بوده و توان تولید پایین است، دولت مجبور می‌شود تا با روش‌هایی که آثار تورمی دارد، این کمبود را جبران کند. اکنون حتی اگر نفت هم فروخته شود دولت باید دلار به‌دست آمده از آن را با بانک مرکزی داده تا تسعیر اتفاق بیافتد.تسعیر به این معناست که اگر طرفین معامله در بانک شرکت یا هر جای دیگری از دو ارز و واحد پولی مختلف استفاده می‌کنند قبل از هر کاری باید ارز یا واحد پولی را اول به ارز رایج همان کشور تبدیل کرد. به فرآیند تبدیل نرخ این دو ارز نرخ تسعیر می‌گویند.»

کسری بودجه ریشه اصلی ایجاد تورم است

پرویزیان افزود: «در این صورت دولت باز هم مجبور به چاپ پول و استقراض خواهد شد تا بتواند کسری بودجه را جبران کند. و در این صورت اتفاقی که در سال‌های گذشته در کسری بودجه پیش‌ آمد اکنون نیز برای بودجه پیش خواهد آمد. کسری بودجه ریشه اصلی ایجاد تورم است و هنگامی که منابعی برای تامین نداریم نباید به بودجه هزینه‌ای اضافه شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار