معلمان استان چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با پانا:

دستاورد های انقلاب در مقایسه با حکومت پهلوی خیره کننده است

۴۵ سال در مسیر پیشرفت

شهرکرد(پانا)_ معلمانی در استان چهارمحال و بختیاری به مناسبت فرا رسیدن دهه فجر در گفت و گو با پانا دستاورد های انقلاب اسلامی را در مقایسه با حکومت پهلوی بسیار خیره کننده عنوان کردندو در ادامه به تفاوت سیستم آموزشی فعلی و قبل انقلاب اسلامی ایران از زبان این معلمان می پردازیم.

کد مطلب: ۱۴۴۵۸۵۵
لینک کوتاه کپی شد
دستاورد های انقلاب در مقایسه با حکومت پهلوی خیره کننده است

داریوش یوسفی مدیر مجتمع مدارس عشایری کوچ رو یکی از با تجربه ترین معلمان عشایری در خصوص تفاوت سیستم آموزشی فعلی و قبل از انقلاب بیان کرد: تعلیم و تربیت ایران تاریخچه ای پرشکوه دارد به ویژه زمانی که اسلام با تعالیم حیات بخش خود با ایرانیان همدل و همراه شد به همین دلیل خدمات ایران و اسلام در آن دوران ارزش و اهمیت زیادی دارد زیرا در زمان پهلوی مدارس فقط ویژه اشراف زادگان و مردم خاص بوده و مردم عام حق استفاده از مکتب خانه ها و مدارس را نداشتند، اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی مدارس زیادی در سرتاسر ایران ساخته شد و تمامی مردم می توانند علم را فراگیرند.

وی ادامه داد: با ساخته شدن مدارس علوم دینی ، نظامیه و استفاده از دبیران ایرانی هزاران دانشمند در حوزه های مختلف پرورش داده شد که اسم آنها باعث افتخار ایران زمین است.

یوسفی گفت: در گذشته به خاطر خودباختگی در برابر تمدن غربی ها خدمات زیادی به آموزش و پرورش ایران نمی شد و با توجه به حضور دبیران اروپایی کتاب هایی همچون آموزش قرآن، گلستان و بوستان، شاهنامه و کتاب هایی از این قبیل از نظام آموزشی حذف شدند و بسیاری از ارزش های سنتی ایران زمین از بین رفت.

وی از آمار ۶۵ درصدی بی سوادان بزرگسال در آخرین آمار رژیم پهلوی افزود: یکی از دلایل عقب ماندگی فراگیری علم در رژیم پهلوی ایجاد تفاوت میان زنان و مردان و همچنین روستایی و شهری بودن مردم در سواد آموزی بود.

وی گفت: در گذشته با توجه به سخنان ثبت شده از بزرگان زمان پهلوی جاده سازی و منابع آبی، برقی، گازی به شدت کاهش یافته بود و دانش آموزان عشایری باید از افراد مسن سال برای یادگیری علم کمک می گرفتند؛ اما امروزه با توجه به پیروزی انقلاب اسلامی حتی با وجود تحریم‌های آمریکا، و آزمون و خطاهای مسئولین آموزش و پرورش ایران توانسته است تمامی دانش آموزان سراسر کشور را در مدارس حاضر کند و دانش آموزان را تشویق و ترغیب به یادگیری علم کند.
داریوش یوسفی از وجود امکانات مناسب برای دانش آموزان عشایری و مناطق محروم خبر داد و گفت: یکی از نعمت‌های پیروزی انقلاب اسلامی پیشرفت مسائل علمی و فراهم کردن امکانات مناسب برای یادگیری علم است.


داریوش یوسفی اظهار کرد: امروزه امکانات و نحوه آموزش دادن علم به دانش آموزان به طور چشمگیری از دوران؛ ابتدایی تدریس من پیشرفت کرده است؛ اما امید است مسئولین آموزش و پرورش تلاش بیشتری برای دیده شدن دانش آموزان عشایری داشته باشد.

در ادامه زهرا ایزدی یکی از معلمان ناحیه ۲ شهرکرد در گفت و گو با پانا از تفاوت آموزش و پرورش قبل از انقلاب و بعد از انقلاب صحبت کرد و افزود: یکی از تفاوت آموزش و پرورش قبل و بعد از انقلاب کاهش افراد بی سواد در ایران است؛ که یکی از دلایل این تفاوت وجود مدارس نوساز با امکانات ویژه در تمامی مناطق است.

وی تصریح کرد: در دوران پهلوی تنها امکانات، وجود یک تخته سیاه گچ و تابلو پاک کن بوده است اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بیشتر مدارس به سیستم های رایانه ای و هوش مصنوعی همچون پروژکتور مجهز هستند.

او گفت: در دوران پهلوی کسانی که در روستا زندگی می‌کردن از کلاس‌های آموزشی محروم بودند اما امروزه پس از پیروزی انقلاب اسلامی حتی در مناطق محروم و روستاها مدارس دبیرستان دوره دوم هم وجود دارد.

ایزدی افزود: در دوران پهلوی مختلط بودن کلاس‌های درسی، باعث ترک تحصیل بسیاری از دانش آموزان به ویژه دختران شده بود؛ اما امروزه به لطف انقلاب اسلامی فرقی میان دختران و پسران وجود ندارند و کلاس‌های درسی به صورت جداگانه برگزار می‌شود.

خاطراتی از دوران پهلوی

داریوش یوسفی از خاطرات خود در دوران تحصیلی در گفت و گو با پانا این چنین اظهار کرد: کلاس دوم ابتدایی بودم که معلم ما تربیت شده دوران پهلوی بود؛ همیشه سعی داشت از خشونت و سخت‌گیری زیادی استفاده کند به طوری که دانش آموزان از ادامه تحصیل منصرف شده بودند؛ تکالیف بیش از حد،ضربات چوب و خشونت بسیار این معلم باعث شد من و پسر عمویم به مدرسه نرویم؛ اما دوباره پس از اصرار زیاد بزرگترها و پادرمیانی آنها با معلم باعث شد ما دوباره در کلاس درس حضور یابیم و معلم دیگر برای ما تنبیهی قائل نشود، اما پس از خارج شدن بزرگترها از مدرسه معلم ما به طور وحشتناکی به دلیل غیبت و انجام ندادن تکالیف با ضربات پی در پی چوب ما را تنبیه کرد اما امروزه با مقایسه این خاطره با اطمینان می توان گفت دبیران تربیت یافته در دوران انقلاب اسلامی با ظاهری شاد در کلاس‌های درس حاضر می‌شوند و به صورت محترمانه با دانش آموزان برخورد می‌کنند.

همچنین زهرا ایزدی از خاطره دوران تحصیل خود می‌گوید: هفت ساله بودم که به خاطر مختلط بودن کلاس‌های درسی؛ و اعتقادات قوی خانواده‌ام ترک تحصیل کردم اما سال بعد به خاطر پیروزی انقلاب اسلامی توانستم به فراگیری علم بپردازم.

در پایان می توان گفت: پیروزی انقلاب اسلامی باعث ایجاد شور و شوق برای پیشرفت در زمینه‌های علمی شده است.

خبرنگار دانش آموز پانا: مرضیه امیرخانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار