در جلسه ستاد روایت پیشرفت وزارت آموزش و پرورش مطرح شد؛

روایت پیشرفت برای آگاه‌سازی و امیدافزایی نسل نوجوان

تهران (پانا) - اولین جلسه ستاد روایت پیشرفت وزارت آموزش و پرورش با حضور وزیر و اعضای این ستاد متشکل از نمایندگان معاونت‌ها و بخش‌های مختلف وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

کد مطلب: ۱۴۴۴۸۴۰
لینک کوتاه کپی شد
روایت پیشرفت برای آگاه‌سازی و امیدافزایی نسل نوجوان

فرشته حشمتیان، مشاور وزیر و رئیس ستاد روایت پیشرفت وزارت آموزش و پرورش در این جلسه گفت: دولت سیزدهم با تاکید رئیس‌جمهوری در پاسخ به مطالبات مقام معظم رهبری(مدّظله‌العالی) در اجرای بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی اهتمام ویژه دارد و به همین دلیل «سند ملی روایت پیشرفت» در اسفند ۱۴۰۱ در شورای عالی جوانان مصوب شده و در تابستان ۱۴۰۲ توسط رئیس‌جمهوری به دستگاه‌ها ابلاغ شده است به‌طوری که تکالیف همه دستگاه‌ها در سند تعیین شده است.

وی اظهار کرد: سند روایت پیشرفت با هدف روشنگری و رشد نسل جوان و نوجوان و جهاد تبیین با نقش‌آفرینی نیروهای موثر و دغدغه‌مند در جهت روشنگری و تعالی نسل جدید در همه دستگاه‌ها به‌ویژه وزارت آموزش و پرورش حائز اهمیت، یکی از مسائل مهم به‌ویژه در عرصه تعلیم و تربیت است. یک تکلیف مهم در اجرای بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در جامعه به‌ویژه در عرصه تعلیم و تربیت است که تبیین‌گری دستاوردها و روایت جلوه‌های پیشرفت‌ برای نسل نوجوان و جوان بسیار مهم است.

مشاور وزیر و رئیس ستاد روایت پیشرفت وزارت آموزش و پرورش گفت: ستاد ملی روایت پیشرفت دولت شروع به فعالیت کرده و ستاد روایت پیشرفت آموزش و پرورش نیز ذیل ستاد ملی فعالیت دارد و مبانی فعالیت سند نیز ابلاغ شده به‌طوری که روایت پیشرفت بر مبنای تدوین برنامه‌های متنوع با محوریت گفتمان‌سازی پیشرفت، برگزاری اردوهای راهیان پیشرفت و برگزاری رویدادهای متنوع که تبیین‌گری کشور در همه عرصه‌ها و پژواک رسانه‌ای ناظر بر این محتوای هدفمند اقدام شود.

حشمتیان با بیان اینکه تبیین‌گری در جهت افزایش خودباوری، اعتماد به نفس ملی، امید، شناخت دستاوردهای انقلاب اسلامی و آشنایی جوانان با مهمترین نتایج و یافته‌های ایران اسلامی است، خاطرنشان کرد: برای تحقق این مهم از آغاز سال تحصیلی با ایجاد دبیرخانه ستاد روایت پیشرفت آموزش و پرورش و با برگزاری جلسات گفتمانی با صاحب‌نظران دغدغه‌مند، مقدمات فعالیت فراهم شده و خرسندیم که امروز اولین جلسه شورای هماهنگی و برنامه‌ریزی ستاد با حضور مقام عالی وزارت آموزش و پرورش برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: در جلسه مشترک شورای معاونین وزیر و مدیران کل که با توصیه‌های رئیس ملی ستاد روایت پیشرفت و تاکید وزیر آموزش و پرورش در بیان اهمیت موضوع، کمیته ستاد روایت پیشرفت نیز در برنامه استان‌ها قرار گرفته و جمع حاضر، نمایندگان معرفی‌شده از حوزه‌های مختلف ستادی وزارتخانه، دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه شهید رجایی و نهادهای دانش‌آموزی و فرهنگی یقینا در خط مقدم این فعالیت هدفمند نقش‌آفرین هستید.

حشمتیان با بیان اینکه موضوع روایت پیشرفت با حضور رئیس ستاد ملی روایت پیشرفت در جلسه مشترک شورای معاونان وزارتخانه و مدیران کل استان‌ها مطرح و موضوع با جدیت در استان‌ها پیگیری می‌شود، افزود: کارگروه‌های تخصصی در دبیرخانه ستاد شکل گرفته و گفتمان‌سازی با عنوان خانه گفت‌وگوی پیشرفت برای جامعه هدف از جمله دانش‌آموزان، دانشجومعلمان، معلمان جوان، معلمان باسابقه و پیشکسوتان و همچنین اولیا پیش‌بینی شده است.

مشاور وزیر و رئیس ستاد روایت پیشرفت وزارت آموزش و پرورش گفت: روایتگری برای روشنگری نسل جوان است و تجارب گذشته نشان می‌دهد که باید دستاوردها را به‌صورت جذاب برای دانش‌آموزان روایتگری کرد و برای شناسایی راویان دانش‌آموز و دانشجومعلم و نومعلمان برای تربیت و آموزش راویان برنامه‌ریزی کنیم. بنابراین انتظار داریم هر یک از این جمع بر اساس ظرفیت حوزه تخصصی، برنامه پیشنهادی را ارائه کنند.

وی ابراز کرد: امیدواریم آموزش و پرورش به میمنت دهه مبارک فجر در جشن روایت پیشرفت، نقش‌آفرین باشد و از فضای گزارش‌نویسی و گزارش‌گیری به فضای روایتگری وارد شویم و در سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در جشن بزرگ روایت پیشرفت، روایتگری انقلاب را به نوعی مطرح کنیم که دلبستگی به کشور و نظام در آحاد مردم به‌ویژه نسل جوان، تقویت و دشمنان خارجی و بدخواهان داخلی را از توطئه‌های خود مایوس کنیم.

وی اظهار کرد: مقام عالی وزارت، موضوع روایت پیشرفت را به‌صورت خیلی جدی از ما مطالبه می‌کنند و امیدواریم با همکاری جمع حاضر آنطور که شایسته است این امر مهم را پیگیری کنیم.

حشمتیان با بیان اینکه دبیرخانه ستاد روایت پیشرفت، ساختار اداری ندارد و اعضای آن همین جمع حاضر هستند، خاطرنشان کرد: کارگروه‌های تخصصی در دبیرخانه تشکیل شده که اعضای کارگروه‌ها از نمایندگان بخش‌های مختلف آموزش و پرورش هستند که فعالیت موثر دارند.

وی افزود: طرح ایجاد «خانه گفت‌وگوی پیشرفت» برای حضور گروه‌های مختلف از جامعه هدف، برنامه‌ریزی شده که در ایام دهه فجر برگزار خواهد شد و همراهی و همکاری شورای هماهنگی ستاد مورد انتظار است. همچنین از حاضران جلسه انتظار داریم که یک تا پنج برنامه اولویت‌دار از فعالیت‌های حوزه خدمتی خود را را برای تهیه محتوا با روش روایتگری به دبیرخانه ستاد پیشرفت ارائه دهند.

کشورهای دارای رتبه علمی بالا در دنیا از تیم‌های المپیادهای علمی ایران ایران دعوت به همکاری می‌کنند

سیدرضا حسینی، رئیس باشگاه دانش‌پژوهان جوان نیز روایت پیشرفت را موضوع بسیار مهمی دانست و گفت: روایت پیشرفت، یکی از ابتکارات دولت سیزدهم بود.

وی با بیان اینکه امروز در جنگ روایت‌ها قرار داریم و یکی از وظایف شرعی ما این است که روایت‌ها را درست به مردم جهان نقل کنیم، اظهار کرد: جنگ امروز، جنگ روایت‌ها است. احتمالا بخش زیادی از جامعه آگاهی چندانی نسبت به موضوع المپیادهای جهانی ندارند و شاید مردم ندانند که ایران در المپیاد شیمی، رتبه چهارم دنیا و در المپیاد فیزیک، رتبه دوم دنیا را کسب کرده است.

حسینی خاطرنشان کرد: این رتبه‌ها در ظاهر شاید یک عدد باشند اما خیلی مهم هستند. ۱۲۰ کشور جهان، نخبه‌ترین افراد خود را انتخاب و به المپیادهای علمی اعزام می‌کنند اما وضعیت کشور ما خیلی خوب است و کشورهایی که رتبه علمی بالایی در دنیا دارند، هزینه می‌کنند و از کشور ما دعوت می‌کنند و دعوت از المپیادی‌های ایران توسط آن کشورها مثل این است که تیم ملی فوتبال برزیل از تیم ملی فوتبال ایران دعوت کند و تمام هزینه‌های این سفر هم خودش پرداخت کند.

رئیس باشگاه دانش‌پژوهان جوان با بیان اینکه افتخاراتی که نخبگان ایران کسب می‌کنند و رقم می‌زنند، اتفاقات بزرگی است، افزود: چون روایتگر نبوده‌ایم و جنگ روایت را باخته‌ایم، مردم اطلاعی از این افتخارات ندارند.

وی تصریح کرد: یکی از اصلی‌ترین دلایلی که نخبگان کشور ما قصد خروج دارند این است که تصویری از آینده خود ندارند به دلیل اینکه روایت درستی برای آن‌ها نشده است و همچنین علاوه بر آن خیلی از معایب کشورهای دیگر را هم نمی‌بینیم و حاصلش این می‌شود که نخبگان، دانش‌آموزان و دانشجویان، تصویر و امیدی نسبت به آینده ندارند.

حسینی گفت: روایت پیشرفت‌ها، جزو باقیات و صالحات است که امیدواریم به‌صورت جدی در عرصه‌های مختلف کشور بین دانش‌آموزان و دانشجویان و خانواده‌ ها مطرح کنند.

رئیس باشگاه دانش‌پژوهان جوان با بیان اینکه خبرهای خوب زیادی در مجموعه ما وجود دارد و خوشحال می‌شویم که به روایت پیشرفت کمک کنیم، خاطرنشان کرد: ایران در سال آینده و کمتر از 6 ماه بعد، میزبان المپیاد جهانی فیزیک است و همه نخبگان دنیا به ایران می‌آیند و در آزمونی که سوالات آن توسط نخبگان کشورمان طراحی شده، شرکت کرده و با یکدیگر رقابت می‌کنند و مدال‌های خود را از دست مسئولان ایرانی می‌گیرند.

وی با بیان اینکه ایران موسس چند المپیاد جهانی است و هنوز هم زیر پرچم ایران برگزار می‌شود، اظهار کرد: المپیاد جهانی ترکیبیات و هندسه از جمله این المپیادها هستند که سال گذشته 50 کشور در المپیاد ترکیبیات شرکت کردند. کشورهای دیگر از جمله چین، روسیه و کشورهای منطقه به شدت علاقه دارند که با ما همکاری کنند و زمینه‌های این همکاری هم فراهم می‌شود.

ستاد روایت پیشرفت باید جریان‌ساز، تقویت‌کننده جریان‌های موافق و مقابله‌کننده با جریان‌های مخالف باشد

نادری، نماینده مرکز بسیج فرهنگیان وزارت آموزش و پرورش گفت: انقلاب اسلامی ایران با یک سری اهداف و آرمان‌ها شکل گرفته و طبیعی است که عده‌ای با این انقلاب دشمنی می‌کنند و اخیرا نیز دست خود را به یک نقطه بسیار مهم یعنی دانش‌آموز، معلم و مدرسه گذاشته‌اند.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش، گسترده‌ترین شبکه تشکیلاتی در کشور است و تا نقاط محروم و صعب‌العبور خود معلم اعزام می‌کند، اظهار کرد: علی‌رغم همه تلاش‌ها و پیشرفت‌ها متاسفانه زبان الکنی برای روایت پیشرفت‌ها نداریم. دیگران یک کار را با استفاده از هنر به 1000 تبدیل می‌کنند اما ما ۱۰۰۰ کار را نمی‌توانیم یک بار ارائه دهیم.

نادری با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر جهاد تبیین خاطرنشان کرد: تبیین یعنی بیان کردن و روشنگری اما مرکز روابط عمومی صرفا تبدیل به بنگاه خبرزنی شده که آن را هم دیر منتشر می‌کنند در حالی که اگر ضربه اول را بزنیم به برد نزدیک می‌شویم.

نماینده مرکز بسیج فرهنگیان وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: ستاد روایت پیشرفت باید پرچمدار مسیر تحقق اهداف، جریان‌ساز، هدایتگر افکار عمومی، مغز متفکر هدایت، تقویت جریان‌های موافق و مقابله با جریان‌های مخالف، پیشقراول، همراه و تسهیلگری امر مردمی‌سازی و پاتوق هیات‌های اندیشه‌ورز باشد تا بتوانیم اهداف را محقق کنیم. بنابراین اگر برنامه‌ریزی درست باشد، اجرا هم درست می‌‌شود.

تفاوت نحوه پیشرفت ما با سایر کشورها به دانش‌آموزان تبیین شود

شاملو از سازمان بسیج دانش‌آموزی نیز گفت: سازمان بسیج دانش‌آموزی این لیاقت را داشته که در زمینه روایت پیشرفت، حرفی برای گفتن داشته باشد که حاصل تلاش همکاران سپاه و بسیج و دانش‌آموزان است.

وی تاکید کرد: صِرف روایت پیشرفت به خودی خود، خیلی اهمیت ندارد و این کار را در همه جای دنیا هم برای مخاطبان خودشان انجام می‌دهند. بهتر است از این دریچه نگاه کنیم که چه شد که پیشرفت کردیم چرا که این به دانش‌آموزان خیلی اهمیت دارد.

شاملو با بیان اینکه رسیدن به پیشرفت در عرصه‌های مختلف خیلی اهمیت دارد اما مهمتر این است که چه شد که به این نقطه از پیشرفت رسیدیم، خاطرنشان کرد: باید به دانش‌آموزان بفهمانیم که در کنار پیشرفت‌های فراوان و ساخت هزاران کارخانه و... دستاوردهای ما شهیدانی مثل شهید احمدی‌روشن، طهرانی‌مقدم، فخری‌زاد‌ه و... هستند.

وی افزود: در برنامه‌های بسیج تلاش داشتیم که روی این موضوع مانور دهیم. تفاوت پیشرفت‌های ما با سایر کشورها در این است که ما از صفر شروع کرده‌ایم و از سیم‌خاردار شروع کرده و به تولید پهپاد و موشک رسیده‌ایم.

رهبر انقلاب بذر امید را در وجود همه ما می‌کارند

شکیبافر، مشاور معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش نیز گفت: مهمترین کاری که رهبر معظم انقلاب اسلامی در فضای متلاطم امروز غیر از هدایت و راهبری انجام می‌دهند این است که بذر امید را در وجود همه ما می‌کارند و این درخت تنومند را حفظ می‌کنند.

وی با بیان اینکه در 4 دهه گذشته، ایمان و امید موجب رشد ما شد و دشمن هم بذر ناامیدی را می‌کارد، اظهار کرد: 2 حالت در روایت پیشرفت به نظر می‌رسد. یک اینکه جمع خواص و نخبگان را ببریم تا از پیشرفت‌های کشور مطلع شوند و یک مسیر هم این است که پیشرفت‌ها را در قالب‌هایی مانند تولید کلیپ بیان کنیم و از مناسبت‌های مختلف مثل روز مهندس، روز فناوری هسته‌ای، روز پزشک، روز دانشجو، روز دانش‌آموز و... استفاده کنیم و تقویم پیشرفت باید داشته باشیم تا جمع نخبگان و دانش‌آموزان را در جمع خودمان قرار دهیم.

شکیبافر افزود: پیشرفت‌های ایران در کتاب‌های درسی به نمایش درآمده اما یکی از کارهای اساسی نسبت به معلمان جدیدالورود است که زمینه‌های خوبی برای کار کردن در مورد این پیشرفت‌ها در مدارس دارند.

نمایشگاهی در جهت علاقه‌مندی دانش‌آموزان برای پژوهش برگزار می‌شود

آقامحمدی از مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور نیز گفت: نمایشگاهی با عنوان و مقدمه پژوهش شکل می‌دهیم تا خود دانش‌آموز به طی کردن مسیر علمی علاقه‌‌مند می‌شود و این نمایشگاه از هفته بعد تا 22 بهمن در یکی از مدارس برپا می‌شود.

وی با اشاره به بیانیه گام اوم انقلاب اظهار کرد: ایشان بعد از چند ماه از صدور بیانیه در دیدار با دانشحویان فرمودند گام دوم در ۴ برهه مختلف، کار را تعریف می‌کند.

آقامحمدی افزود: این برهه‌ها شامل عظمت انقلاب، راهی که آمده‌ایم، راهی که خواهیم رسید و جوانانی که این راه را خواهند رفت، است.

شرکت 300 هزار دانش‌آموز در اعتکاف از جلوه‌های پیشرفت معنوی انقلاب است

حجت‌الاسلام محمدحسین پورثانی، مدیرکل فرهنگی، هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش نیز گفت: در روزهای گذشته یکی از نمادها و جلوه‌های پیشرفت مردم ایران به واسطه انقلاب اسلامی در ایام‌البیض اتفاق افتاد و بیش از 300 هزار دانش‌آموز معتکف شدند و در مراسم معنوی اعتکاف شرکت کردند در حالی که گناه کردن و وسوسه‌های شیطانی برای دانش‌آموزان در این روزها خیلی بیشتر شده و امروز گناه کردن و وسوسه‌های شیطانی در کمتر از ثانیه برای بچه‌ها قابل دسترسی است.

وی اظهار کرد: دانش‌آموزان معتکف بعضاً 3 روز در این اعتکاف‌ها اصلا سراغ موبایل نرفتند در حالی که امروز جدا کردن بچه‌ها از تلفن همراه به مدت چند دقیقه هم کار سختی است. یکی دیگر از جلوه‌های اعتکاف این بود که 60 دانش‌آموز یک مدرسه در یکی از مساجد معتکف شده بودند و معلم نیز کلاس خود را به مسجد منتقل کرده بود و خانواده‌ها در تامین غذای معتکفان مشارکت کرده بودند. جلوه دیگر از پیشرفت این بود که 10 هزار دانش‌آموز در اربعین امسال با مجوزی که اخذ شده بود در موسم پیاده‌روی به کربلا رفتند.

حجت‌الاسلام پورثانی خاطرنشان کرد: بیشترین قشری که در حادثه تروریستی کرمان شهید شدند، دانش‌آموز بودند و ۱۲۰ دانش‌آموز جانباز از این حادثه داریم چرا که انقلاب اسلامی این دانش‌آموزان را بیدار و هوشیار کرده که خروجی‌اش می‌شود مثل شهید حججی که در خارج از سرزمین خود برای اسلام جنگیده‌اند.

مدیرکل فرهنگی، هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه نشان دادن معنویت دانش‌آموزان و پیشرفت عرصه‌های مختلف وظیفه ماست، گفت: این تبلیغات درست نیست که می‌گویند بچه‌ها معنویت ندارند در حالی که بچه‌ها اهل معنویت هستند و اگر مسائل و مشکلات مختلفی دارند و تحت فشار هستند بعضاً ما مسئولان مقصر هستیم.

وی تاکید کرد: واقع‌نمایی در برنامه روایت پیشرفت بسیار مهم است و باید دنبال این باشیم که اصلی‌ترین مخاطب انقلاب یعنی دانش‌آموزان که به راحتی اثرپذیر هستند، همانقدر که در معرض خطر هستند، همانقدر هم در معرض رشد هستند و ما می‌توانیم به رشد آن‌ها کمک کنیم و در این مسیر از تمام ظرفیت‌ها باید استفاده کنیم.

حجت‌الاسلام پورثانی خاطرنشان کرد: یکی از فعالیت‌های جهاد تبیین که با کمک قرارگاه خاتم‌الاوصیا و با کمترین هزینه شروع کرده‌ایم این است که ۵۰ هزار گروه جهادی دانش‌آموزی در کشور داریم که با هم تولید اثر در حوزه انقلاب و حجاب می‌کنند.

همه تلاش‌ها به تربیت راوی برمی‌گرد د

علی عزتی، دبیر ستاد روایت پیشرفت وزارت آموزش و پرورش نیز با اشاره به انتظارات این ستاد از اعضا گفت: اعضا در گروه‌ها عضویت خواهند داشت که انتظار همکاری می‌رود. همچنین انتظار پژواک و انعکاس رسانه‌ای وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه در ارائه گزارش به دنبال جمع‌آوری آمار نیستیم که پیشرفت را از نگاه کمیت اشاره کنیم، اظهار کرد: برای گزارش 3 مرحله در نظر گرفته‌ایم. در بعضی موارد به‌ناچار به آمار کمی باید رجوع کنیم، مرحله بعد، کیفی کردن آمار در کنار رجوع به آمار کمی است و سوم، واقعیت افزوده به آمار می‌دهیم که صِرف ارائه آمار نباشد.

عزتی با بیان اینکه یک کلیپ حداکثر 5 دقیقه‌ای از فعالیت‌ها به عنوان واقعیت افزوده به آمارها می‌خواهیم، خاطرنشان کرد: نمایشگاه جلوه‌های پیشرفت در آموزش و پرورش را با شیوه جدید داریم. همچنین ۱۲ جلد کتاب در حوزه جلوه‌های پیشرفت در دست اقدام داریم که 3 مورد تقریبا آماده شده است و همه این تلاش‌ها برمی‌گردد به اینکه بتوانیم راوی تربیت کنیم.

صلواتی، معاون فرهنگی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی نیز گفت: رهبر انقلاب، کلیدواژه «ایران قوی» را هوشمندانه انتخاب کرده‌اند چون هدف دشمنان، جمهوری اسلامی نیست بلکه ایران قوی را نشانه گرفته اما رهبر انقلاب با طرح کلمه ایران قوی، دست دشمن را خالی می‌کنند.

وی افزود: تمام روایت‌های پیشرفت برای روایت از ایران قوی است.

مصطفی مصلح‌زاده، دبیر ستاد راهبردنگاری دهه پنجم نیز در این جلسه، تاریخچه ایران در ۴ دوره مختلف را تشریح کرد و در ادامه به سوالات حاضران پاسخ داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار