در گفت‌وگوی پانا با کارشناس اقتصادی مطرح شدِ؛

ناترازی بودجه و بارتورمی، حاصل اقدام مجلس در افزایش غیرکارشناسی هزینه‌ها

مجلس از ایجاد تصمیم‌هایی که بارمالی ایجاد می‌کند پرهیز کند

تهران (پ‍انا) - یک کارشناس اقتصادی گفت ندیدن منابع لازم برای مصارف جدید سبب ایجاد ناترازی در بودجه دولت می‌شود. نهایتا این ناترازی دولت را مجبور می‌کند که دست به اقداماتی نظیر افزایش مالیات‌ها بدون در نظر گرفتن واقعیت‌های کسب و کارها زده یا آنکه اقدام به چاپ پول بدون پشتوانه یا فروش اوراق بزند که تمامی این موارد بار تورمی برای کشور به همراه دارد. این امیدواری وجود دارد که نمایندگان مجلس با نگاه درست و افق بلند مدت به تصمیم‌گیری در خصوص مسائل اقتصادی کشور بپردازند و از ایجاد تصمیم‌هایی که اثراتی تورمی به دنبال دارد ‍ پرهیز کنند.

کد مطلب: ۱۴۴۴۲۷۲
لینک کوتاه کپی شد
ناترازی بودجه و بارتورمی، حاصل اقدام مجلس در افزایش غیرکارشناسی هزینه‌ها

محمدرضا اعلمی درگفت‌وگو با خبرنگار پانا درباره تصمیم مجلس در افزایش هزینه‌های دولت در بودجه سال آینده و تصویب تنها ۵۴۱ همت در یک جلسه کاری هنگام بررسی جزپیات لایحه بودجه در مجلس با بیان اینکه وضعیت کنونی اقتصاد کشور حاصل تصمیمات گذشته است اظهارکرد:‌ «تصمیمات جدید مربوط به لایحه بودجه توسط مجلس نشانگر این است که حداقل از گذشته درس گرفته نشده است. این در حالی است که تجربه را تجربه کردن خطاست.»

وی افزود: «یکی از بدیهی‌ترین اصول اقتصادی در نظر گرفتن مصارف و مخارج بودجه با توجه به درآمدهای دولت است. در نظر نگرفتن این واقعیت بدیهی اقتصادی، سبب بروز معضلات بسیاری در آینده نه‌چندان دور می‌شود.»

کارشناس اقتصادی تصریح کرد:‌ «مجلس 120 هزار میلیارد تومان بار مالی جدید در زمینه افزایش حقوق کارکنان برخی دستگاه‌ها و افزایش حداقل حقوق وضع کرده است که این موضوع در کنار تصمیم‌های جدید و مواردی از این دست که کسری بودجه 441 هزار میلیارد تومانی جدیدی را در بر دارد، موجب ایجاد ناترازی در بودجه خواهد شد.»

اعلمی عنوان کرد:‌ «ندیدن منابع لازم برای مصارف جدید سبب ایجاد ناترازی در بودجه دولت می‌شود. نهایتا این ناترازی دولت را مجبور می‌کند که دست به اقداماتی نظیر افزایش مالیات‌ها بدون در نظر گرفتن واقعیت‌های کسب و کارها بزند یا آنکه اقدام به چاپ پول بدون پشتوانه یا فروش اوراق بزند که تمامی این موارد بار تورمی برای کشور به همراه دارد.»

پیش‌بینی تورم‌های مضاعف در سال آتی با اقدام مجلس

کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد:‌ «اقداماتی از این دست سبب از بین رفتن بسیاری از کسب و کارها و ایجاد تورم‌های مضاعف در سال آتی می‌شود.»

وی ادامه داد:« درواقع تفکر بخشی و کوتاه مدت نمایندگان که حتمالا با چشم‌انداز انتخابات پیش روی مجلس است به قیمت از دست رفتن بسیاری از کسب و کارها و وارد شدن فشار اقتصادی مضاعف بر روی دوش مردم تمام می‌شود. این در حالی است که رفاه اجتماعی با ایجاد و خلق ارزش شکل می‌گیرد و دولت و مجلس باید با رویکردهای درست به دنبال ایجاد فضای مناسب کسب و کار و تعدیل قیمت‌ها با توجه به اهتمام در جهت رشد تولید و خلق ارزش افزوده باشند.»

اعلمی تصریح کرد:« تصمیمات اخیر مجلس در حالی بار مالی مضاعف را بر دوش دولت می‌گذارد که دولت با مسائل زیادی دست و پنجه نرم می‌کند.»

وی عنوان کرد:« افزایش قیمت دلار و چسبندگی قیمت‌های اجناس بر روی قیمت‌های بالاتر خود معضلی است چون به دلیل ویزگی چسبندگی قیمت‌ها با کاهش قیمت دلار شاهد کاهش نرخ اجناس نیستیم . امیدواریم نمایندگان مجلس با نگاه درست و افق بلند مدت به تصمیم گیری در خصوص مسائل اقتصادی کشور بپردازند و از ایجاد تصمیم‌هایی که اثراتی تورمی به دنبال دارد پرهیز کنند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار