بانک مرکزی نوسانات بازار ارز را گذرا اعلام کرد

تهران (پانا) - بانک مرکزی از رشد قابل توجه صادرات نفت در ماه‌های اخیر و تقویت ذخایر ارزی کشور خبر داد و تاثیر شوک‌های اخیر در بازار ارز در نتیجه تحولات منطقه را موقتی و محدود ارزیابی کرد.

کد مطلب: ۱۴۴۲۷۴۹
لینک کوتاه کپی شد
بانک مرکزی نوسانات بازار ارز را گذرا اعلام کرد

بانک مرکزی در پاسخ به گزارش روزنامه تعادل با عنوان «تلاش دولت برای حفظ ثبات بازار ارز» و طرح مباحثی در خصوص سیاست‌های ارزی این بانک، توضیحاتی به شرح زیر ارائه کرد:بررسی تحولات نرخ ارز از ابتدی سال جاری حاکی از آن است که تغییرات این نرخ در بازه کمتر از 5 درصد کنترل شده است. نرخ ارز حواله که عمده واردات کشور از این محل تامین می‌شود، تغییرات بسیار محدودی را تجربه کرده و همچنین نرخ ارز واردات کالاهای اساسی و دارو طی دوره مذکور رقم ثابتی داشته است.

در خصوص تحولات نرخ ارز در بازار آزاد نیز لازم به توضیح است وقوع تنش‌های سیاسی و نظامی در منطقه از منظر برخی فعالان بازار ارز به معنی بی‌ثباتی در چشم انداز منابع و مصارف ارزی ارزیابی شده و این موضوع موجب شده است که بخشی از تقاضای آتی ارز خود را به زمان حال منتقل کنند؛ بدیهی است که با توجه به اینکه منابع ارزی کشور از تنش‌های ایجاد شده اثرپذیری چندانی نداشته است، لذا انتظار می‌رود که نوسانات ارزی ایجاد شده محدود و قابل کنترل باشد.

لازم به تاکید است که صادرات نفتی از اواخر سال جاری با تدابیر اندیشیده شده رشد قابل توجهی را تجربه کرده است و تداوم این وضعیت منجر به بهبودی شرایط منابع ارزی کشور در افق پیش رو خواهد شد.

در راستای هدایت تحولات بازار ارز و طلا در مسیر هدف، برنامه‌ها و اقدامات متنوعی در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفته است و ضمن تأمین نیازهای واقعی ارز از بروز نوسانات ارزی مخرب جلوگیری می‌کند. تقویت عرضه بازارسازی و روان سازی معاملات شمش و سکه، مدیریت عرضه و تقاضا در بازار ارز حواله و اسکناس و رفع موانع احتمالی مبادلات ارزی از این جمله است.

در خصوص تحولات متغیرهای پولی نیز لازم به تاکید است که بانک مرکزی برنامه سیاست پولی خود را مبتنی بر کنترل رشد کل‌های پولی قرار داده است؛ سیاست پولی بانک مرکزی متشکل از بسته سیاستی مشتمل بر هدایت نرخ سود در کانال سیاستی کنترل رشد ترازنامه بانک‌ها و اصلاح شبکه بانکی بوده که نتیجه این اقدامات حاکی از آن هستند که در 6 ماهه نخست امسال نقدینگی تنها رشد 12 درصدی را تجربه کرده است.

همچنین آمارها نشان می‌دهد که رشد نقدینگی دوازده ماهه منتهی به شهریورماه سال جاری نیز کاهش شدیدی را تجربه کرده است. به نظر می‌رسد تا پایان سال جاری هدف 25 درصدی آن در دسترس خواهد بود.

لذا توفیق بانک مرکزی در کنترل رشد کل‌های پولی بر اساس آمارهای موجود در سال جاری محرز است؛ موضوعی که از دلایل اصلی موفقیت بانک مرکزی در تثبیت بخشی به بازار ارز و تداوم آن در این بازار خواهد بود.

در پایان لازم به ذکر است سیاست تثبیت، چارچوبی مدون از سیاست‌های یکپارچه پولی مالی و ارزی، سیستمی‌نگر و سازگار است که رسیدن به آرامش اقتصادی را دنبال می‌کند.

بدیهی است که شوک‌های موقتی ممکن است که موجب انحراف کوتاه مدت نرخ ارز از مسیر مورد نظر یا هدف گذاری شده بانک مرکزی شود اما انتظار می‌رود با توجه به وضعیت متغیرهای بنیادین اقتصادی و اقدامات بانک مرکزی، انحرافات مزبور به تدریج تعدیل و حذف شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار