مکی در گفت‌وگو با پانا:

متحدان اروپایی اسرائیل امروز خواستار توقف حمله به غزه هستند

رژیم صهیونیستی تاکنون به این اندازه با مخالفت جهانی روبرو نبوده است/ دیپلماسی بهترین راه برای توقف جنگ است

تهران (پانا) -کارشناس سیاست خارجی ضمن اشاره به سفر حسین امیرعبداللهیان به نیویورک، گفت رژیم صهیونیستی تاکنون به این اندازه با مخالفت‌های جهانی در چند دهه گذشته روبرو نبوده است؛ حتی متحدان اروپایی اسرائیل نیز امروز خواستار توقف حمله به غزه و اظهار کمک‌های بشردوستانه به مردم تحت محاصره این منطقه جنگ‌زده و ویران هستند.

کد مطلب: ۱۴۴۲۷۳۵
لینک کوتاه کپی شد
متحدان اروپایی اسرائیل امروز خواستار توقف حمله به غزه هستند

مرتضی مکی در گفت‌وگو با پانا در خصوص سفر وزیر امور خارجه کشورمان به نیویورک و شرکت در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره تحولات غرب آسیا (خاورمیانه) به ویژه فلسطین، اظهار کرد:‌ «یکی از جبهه‌هایی که پس از حمله اسرائیل به غزه ایجاد شده فعالیت‌ها در عرصه بین‌المللی است؛ این رژیم تاکنون به این اندازه با مخالفت‌های جهانی در چند دهه گذشته روبرو نبوده است. حتی متحدان اروپایی اسرائیل نیز امروز خواستار توقف حمله به غزه و اظهار کمک‌های بشردوستانه به مردم تحت محاصره این منطقه جنگ‌زده و ویران هستند.»

این کارشناس سیاست خارجی افزود: «جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدای شکل گیری بحران غزه همواره بر خطوط حمایت از مردم فلسطین رفت و بر متوقف کردن حملات ویرانگر غزه تاکید داشت.»

مکی بیان کرد: «آقای امیرعبدالهیان که نزدیک به چهار ماه گذشته رایزنی‌های متعددی باکشورهای عربی منطقه و اسلامی در سطح سازمان کنفرانس اسلامی و سازمان ملل متحد انجام داده است، سفری به نیویورک در خصوص طرح‌های بحران غزه داشتند.»

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل ادامه داد: «روز گذشته نشستی در شورای مجلس سازمان ملل در خصوص بررسی تحولات غزه و تلاش برای توقف حملات برگزار شد. دیپلماسی بهترین راه برای توقف جنگ است و شاید رژیم صهیونیستی در تاریخ شکل‌گیری خود تا به این حد تحت فشار نظام بین الملل قرار نداشته اما متاسفانه شورای امنیت و سازمان ملل متحد تحت نفوذ قدرت‌های بزرگ به‌خصوص آمریکا است و تاکنون آمریکا از ترکیب یک قطعنامه برای توقف حمله اسرائیل به غزه جلوگیری کرده است. به هر حال برگزاری چنین نشست‌‌‌‌‌‌‌‌هایی موجب می‌شود اسرائیل تحت فشار قرار گیرد.»

لازم به ذکر است، حسین امیرعبداللهیان بعد ازظهر دوشنبه به وقت محلی در صدر هیاتی بلندپایه وارد فرودگاه جان اف کندی نیویورک شد و سه شنبه شب به وقت محلی نیز مواضع جمهوری اسلامی ایران را در نشست شورای امنیت سازمان ملل در خصوص راههای برون از این بحران، توقف نسل کشی و همچنین بطور مشخص، مسوولیت آمریکا در حمایت از نسل کشی رژیم اسرائیل یادآور شد.

وزیر امور خارجه کشورمان در نشست شورای امنیت سازمان ملل تصریح کرد: ایالات متحده آمریکا به‌عنوان حامی و شریک اصلی رژیم اسرائیل در جنایات آن، مانع از انجام مؤثر وظایف ذاتی این نهاد در توقف نسل‌کشی آشکار یک ملت و برقراری آتش‌بس در نوار غزه شده است.از سوی دیگر، آمریکا بارها نگرانی شدید خود را از سرریز شدن تنش در منطقه ابراز کرده؛ اما با این حال همچنان به حمایت همه‌جانبه خود از ماشین جنگی رژیم اسرائیل ادامه می‌دهد. ایالات متحده آمریکا حتی حاکمیت یمن را زیر پا می‌گذارد و عملاً دامنه درگیری را گسترش می‌دهد؛ اقداماتی که باید مسئولیت عواقب آن را بپذیرد.

وی تاکید کرد: به جای دعوت از دیگران به خویشتن‌داری، ایالات متحده می‌بایست رژیم اسرائیل را مجبور کند که جنگ را متوقف کرده آمریکا باید تلاش کند تا از دامی که رژیم صهیونیستی برای کشاندنش به درگیری مستقیم پهن کرده، رهایی یابد. نتانیاهو به دنبال حفظ حیات سیاسی خود از طریق جنگ است. بقای رژیم اسرائیل متکی بر بحران‌های منطقه‌ای و سرریز درگیری ها است. برای دست‌یابی به چنین هدفی، رژیم اسرائیل از تاکتیک نشانه رفتن انگشت اتهام و سرزنش به سمت ایران استفاده می‌کند.

امیرعبداللهیان هچنین تصریح کرد: کشتار غیرنظامیان در غزه و کرانه باختری نمی‌تواند تا به اصطلاح «نابودی کامل حماس» ادامه یابد. زیرا آن زمان هرگز نخواهد رسید؛ چراکه اراده پولادین این ملت طی 80 سال ذره‌ای سست و تضعیف نشده است.

وی آمریکا و انگلیس را به دلیل حمله نظامی به یمن سرزنش کرد و گفت که آنها «مرتکب اشتباه راهبردی شدند، خطای راهبردی‌ای که خطر گسترش بیشتر دامنه جنگ را در پی خواهد داشت.»

وزیر امور خارجه کشورمان پس از بیان مواضع جمهوری اسلامی ایران در نشست شورای امنیت، بلافاصله با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل دیدار و گفت‌و‌گو کرد. او درباره این دیدارش گفت که با دبیرکل «بطور ویژه در خصوص راه‌های ارسال مستمر و هر چه سریعتر کمک های انساندوستانه به شمال و جنوب غزه و همچنین راه حل های سیاسی که برای حل این مشکل و توقف نسل کشی و جنایات جنگی در غزه وجود دارد، بحث و تبادل نظر شد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار