عضو کمیته دستمزد شورای عالی کار در گفت‌وگو با پانا:

دستمزدها در کشور به صورت ساختاری اصلاح شوند

اثر مثبت مزد منطقه‌ای زمانی است که هزینه‌های معیشت به طور کامل دیده شده باشد

تهران(پانا)- عضو کمیته دستمزد شورای عالی کار بیان کرد مزد منطقه‌ای و هدف از اجرای این طرح بر اساس منطقه‌ای که قانون‌گذار دیده، این است که مزد بر اساس مناطق و صنایع موجود پرداخت شود. مزد منطقه‌ای زمانی ارزشمند است که هزینه‌های معیشت به طور کامل دیده شده باشد بنابراین دستمزدها در کشور باید به صورت ساختاری اصلاح شوند.

کد مطلب: ۱۴۴۲۴۷۴
لینک کوتاه کپی شد
دستمزدها در کشور به صورت ساختاری اصلاح شوند

محمدرضا تاجیک، عضو کمیته دستمزد شورای عالی کار در گفت‌وگو با پانا درباره دلایل خروج نیروی تکنسین از کشور، بیان کرد: «مهاجرت نیروی تکنسین از ایران به کشورهایی بیشتر است که از لحاظ پرداختی حقوق و دستمزد از دیگر کشورها بالاتر هستند. برای حفظ نیروی کار اولین چیزی که باید در کشور اصلاح شود، اصلاح ساختاری دستمزدها است.»

دستمزد باید مطابق معیشت کارگرها تعیین شود

وی ادامه داد: «در ماده 41 قانون کار گفته شده است دستمزد باید مطابق معیشت کارگرها تعیین شود. قانون‌گذار حداقل دستمزد را در سال 1402، 7 میلیون و 300 هزار تومان دیده است که اگر بیمه از آن کسرشود به مبلغ 6 میلیون 800 هزار تومان می‌رسد. بنابراین یک خانواده سه نفره که مبنای خانوار در ایران است باید با این مبلغ نیازهای خود را در راستای خوراک، اسکان و آموزش رفع کنند که عملا برای چنین کاری باید نابغه بود.»

عضو کمیته دستمزد شورای عالی کاربیان کرد: «تا زمانی که اصلاحات لازم صورت نگیرد نمی‌توان از خروج نیروی کار ماهر جلوگیری کرد. با توجه به تورم موجود در کشور و هزینه‌ای که به کارگرها و خانوداه‌هایشان تحمیل می‌شود، شاهد خارج شدن نیروی کار از کشور هستیم. نیرو متخصص افرادی هستند که دولت‌ها یا کشورهزینه‌ای برای تخصص آن‌ها داده است و زمانی را برای آموزش صرف کرده تا نیروی کارگر و ساده به متخصص تبدیل شود.»

وی افزود: «بهترین راه این است که دولت‌ها، راهکاری برای نگه داشتن سرمایه انسانی که بالاترین سرمایه در کشور است، ارائه دهد.برنامه‌ای برای نگه‌داشتن نیروی کار متخصص بریزند تا نیروی متخصص و ماهر در کشور به دلیل وجود فقر از کشور مهاجرت نکند زیرا ریشه بیشتر این مهاجرت‌ها از فقر است.»

تاجیک درباره اهمیت مزد منطقه‌ای، گفت: «مزد منطقه‌ای و هدف از اجرای این طرح بر اساس دستمزد منطقه‌ای که قانون‌گذار دیده است، این است که مزد بر اساس مناطق و صنایع موجود پرداخت شود. مزد منطقه‌ای زمانی ارزشمند است که معیشت کامل شده باشد. در این صورت می‌توان دریافت این مزد به کارکدام مناطق کشور می‌آید.»

دولت راهکارهای خوبی جهت تقویت ناتوانی مردم ارائه کند

عضو کمیته دستمزد شورای عالی کار گفت: «بسیاری از کارفرمایان سودجو، فقط به فکر منافع شخصی خود هستند نه گره‌گشایی از کشور که این کار عملا وظیفه فراسازمانی است و افرادی که در شورای عالی کار هستند باید دستمزد مطابق معیشت تعیین کنند که اگر این اتفاق رخ ندهد در سال جدید مهاجرت نیروی کار افزایش خواهد یافت و بحث عدم عرضه نیرو کار تشدید خواهد شد.»

وی افزود: «کمبود نیروی کار به معنای آن است که کارخانه‌ها تعطیل می‌شوند و ناتوانی مردم در پرداخت هزینه‌های روزمره باعث می‌شود تا تولید‌کننده‌ها دیگر خریدار نداشته باشند.دولت باید دیدگاه خود را جابه‌جا کند و راهکارهای خوبی جهت تقویت مشکلات و هزینه‌های مردم ارائه دهد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار