قطعنامه پارلمان اروپا در حمایت از آتش‌بس دائمی در غزه

تهران (پانا) - نمایندگان پارلمان اروپا روز پنجشنبه، پس از گذشت بیش از سه ماه از آغاز جنگ در غزه و شهادت افزون بر ۲۴ هزار فلسطینی، قطعنامه‌ای را در حمایت از آتش‌بس دائمی در غزه صادر کردند.

کد مطلب: ۱۴۴۱۵۶۲
لینک کوتاه کپی شد
قطعنامه پارلمان اروپا در حمایت از آتش‌بس دائمی در غزه

در این قطعنامه که یک نسخه آن در تارنمای پارلمان اروپا منتشر شد، بر لزوم افزایش تلاش‌های سیاسی به منظور پایان دادن به درگیری‌ها در این باریکه تاکید شده است. نمایندگان پارلمان اروپا از راه حل موسوم به دو دولتی بر اساس مرزهای سال ۱۹۶۷ به پایتختی بیت المقدس و احترام کامل به قوانین بین المللی تاکید کرده‌اند.

در سند یادشده مواضع خصمانه غرب علیه طوفان الاقصی و عملیات نیروهای مقاومت تکرار اما تاکید شده است: ما واکنش نظامی نامتناسب اسراییل را که باعث تلفات غیرنظامیان، در مقیاس بی سابقه‌ای شده است، محکوم می‌کنیم.

قانون‌گذاران اروپایی همچنین نسبت به بحران انسانی در غزه ابراز نگرانی و «بر نیاز فوری برای دسترسی کامل، سریع، ایمن و بدون مانع کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه» تأکید کردند.

آن‌ها همچنین «بر تعهدات طرف‌های درگیر بر اساس حقوق بشردوستانه بین‌المللی در خصوص ارائه کمک‌های بشردوستانه تأکید و از مقامات اسرائیلی خواسته‌اند که دسترسی مستمر به کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه را با تاکید بر تحویل بی‌وقفه اقلام ضروری مانند سوخت، غذا، آب، تجهیزات پزشکی و سرپناه، مطابق با قوانین بین‌المللی تضمین کند»

نمایندگان اروپا در بخش دیگری از این قطعنامه، بر لزوم پایان دادن به اشغال سرزمین های فلسطینی تاکید و تصریح کردند: شهرک سازی های اسرائیل در کرانه باختری، از جمله قدس شرقی، بر اساس قوانین بین المللی غیرقانونی است.» در این سند می‌خوانیم: ما افزایش خشونت شهرک نشینان افراطی علیه فلسطینی‌ها را به شدت محکوم می کنیم و خواستار تحریم شهرک نشینان افراطی ناقض حقوق بشر و قوانین بین المللی هستیم.

این قطعنامه با ۳۱۲ رای موافق، ۱۳۱ رای مخالف و ۳۲ رای ممتنع تصویب شد. این قطعنامه اگرچه جنبه الزام‌آور ندارد اما یک تغییر چشمگیر در مواضع پارلمان اروپا بشمار می‌رود که پیشتر خواهان توقف موقت درگیری‌ها در غزه بود.

رژیم صهیونیستی با حمایت تمام عیار کشورهای غربی برای تلافی حملات غافلگیرکننده‌ «طوفان الاقصی» و توقف عملیات نیروهای مقاومت، کشتار گسترده‌ای را در غزه به راه‌انداخته و هزاران فلسطینی غیرنظامی را به شهادت رسانده است. بر اساس گزارش‌ها، تاکنون افزون بر ۲۴ هزار فلسطینی بر اثر حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی جان خود را از دست داده‌اند.

چندی پیش جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نوشتاری با اشاره به بحران انسانی در غزه، توقف جنگ در باریکه را امری حیاتی توصیف کرد.

وی در این یادداشت که در تارنمای اتحادیه اروپا منتشر شد، اعتراف کرد: وضعیت کاملاً غم انگیزی که غیرنظامیان در غزه تجربه می‌کنند به این دلیل که روزنامه نگاران غربی به منطقه دسترسی ندارند و بسیاری از روزنامه نگاران فلسطینی هم از هفتم اکتبر جان خود را از دست داده‌اند، به اندازه کافی در اروپا درک نمی‌شود.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، افزود: با وجود تلاش‌های اخیر برای افزایش جریان انتقال اقلام بشردوستانه به غزه اما این کمک‌ها به طرز تاسف‌باری کافی نیست. این وضعیت نشان می‌دهد که تنها توقف پایدار جنگ می‌تواند وضعیت غیرنظامیان را بهبود بخشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار