عصر جدید فعالیت‌های اداره کل قرآن، عترت و نماز؛ از فعالیت نمازیاران در سامانه نورینو تا برگزاری محافل دانش آموزی قرآن در مدارس

تهران (پانا) - مدیرکل قرآن، عترت و نماز آموزش و‌ پرورش فعالیت‌های این اداره کل را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۴۴۱۴۳۵
لینک کوتاه کپی شد
عصر جدید فعالیت‌های اداره کل قرآن، عترت و نماز؛ از فعالیت نمازیاران در سامانه نورینو تا برگزاری محافل دانش آموزی قرآن در مدارس

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل معاونت پرورشی و فرهنگی، میکائیل باقری با اشاره به فعالیت های اخیر اداره کل قرآن، عترت و نماز گفت: با توجه به سیاست های تحولی معاونت پرورشی و فرهنگی و اداره کل قرآن، عترت و نماز در برگزاری و اجرای فعالیت های مختلف قرآن، عترت و نماز در مدارس، از ابتدای سال تحصیلی، براساس ابلاغ برنامه فراگیر پرورشی تغییراتی را با اهداف مشخص در برنامه ها اعمال و سعی کردیم برنامه هایی را اجرا کنیم که پوشش حداکثری و نقش آفرینی دانش آموزی داشته باشند همچنین سعی کردیم بعد تبلیغی و ترویجی فعالیت ها را نیز مدنظر قرار دهیم.

وی افزود: در سال جاری فعالیت در سامانه نورینو با ایجاد تغییراتی تکمیلی آغاز شد. این سامانه فعالیت های اداره کل را با تاکید بر نقش دانش آموزان و کنش گران تربیتی رصد می کند.

باقری با بیان اینکه از ابتدای سال تحصیلی از مدیران مدارس خواستیم وضعیت اقامه نماز مدارسشان را در این سامانه ثبت کنند ادامه داد: از مجموع حدود ۱۰۱ هزار مدرسه بالای ۲۰ نفر دانش آموز، حدود ۶۷ هزار مدرسه وضعیت نماز خود را ثبت کرده اند.

وی ضمن تشکر از اولیای دانش آموزان بیان کرد: برای بهره مندی از توان اولیای دانش آموزان، نمازیاران را در سامانه مدنظر قرار دادیم و برای اولیایی که علاقه مند به تصحیح نماز دانش آموزان بودند، دسترسی تعریف کردیم تا فایل های نماز دانش آموزان را بررسی کنند. همچنین از دانش آموزان خواستیم فایل های صوتی نماز خود را بارگذاری کنند.

ثبت بیش از ۱۳۰ هزار سوال دانش آموزی در نورینو

وی اضافه کرد: فرصتی را نیز مهیا کردیم تا دانش آموزان بتوانند سوالات خود را ثبت کنند، تاکنون بیش از ۱۳۰ هزار سوال در سامانه ثبت شده که نیمی از آنان اعتقادی و اخلاقی است، از طرفی تعدادی از اولیاء، مبلغان، روحانیون طرح امین و.... به عنوان پاسخ یار تعریف شده اند تا پاسخ سوالات بچه‌ها را بدهند که تاکنون به ۵۵ هزار سوال پاسخ داده شده است.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز تصریح کرد: یکی از بسترهای مهیا شده در نورینو در ذیل برنامه هویت، نقش آفرینی دانش آموزان در فعالیت های قرآن، عترت و نماز در مدارس است. در این راستا هیات های دانش آموزی را با تغییر رویکرد راه اندازی کردیم، بر این اساس دانش آموزان عضو هیات دانش‌آموزی در ۱۳ کمیته سازماندهی شده اند که فعالیت قرآن، عترت و نماز مدرسه را اجرا می کنند.

ثبت نام بیش از ۲ میلیون دانش آموز در مسابقات قرآن، عترت و نماز

باقری ادامه داد: یک فعالیت دیگر در نورینو ثبت نام دانش آموزان در مسابقات قرآن، عترت و نماز است؛ بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دانش آموز در مسابقات قرآن، عترت ونماز ثبت نام کرده اند که مرحله اول رشته های تفسیر قرآن کریم، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، احکام و گفتمان مهدوی به صورت آزمون کتبی و اینترنتی و همزمان برگزار شد.

وی گفت: مدت هاست که سه شنبه های مهدوی در مدارس سراسر کشور در حال اجراست، که در این فعالیت، روزهای سه شنبه مدارس درباره امام زمان (عج)، فعالیت های گسترده ای با ظرفیت هیات های مذهبی برگزار می کنند همچنین چهارشنبه های امام رضایی را با قرائت صلوات خاصه در مدارس و ارسال عکس و فیلم، در حال اجراست.

اجرای زنگ آسمانی در مدارس

وی اظهار کرد: یکی از فرصت های تربیتی در مدارس مراسم آغازین است و محتوای این مراسم براساس مناسبت های مختلف تعیین می شود. به منظور هدفمند کردن محتوای قرآنی مراسم آغازین، با مشارکت رادیو قرآن ویژه برنامه ای تهیه و ساعت ۷.۳۰ هر روز جهت استفاده در مراسم آغازین مدارس، پخش می شود. همچنین با توجه به اینکه ساعت مراسم آغازین برخی از مدارس ۷.۳۰ نیست، ابن محتوا یک روز قبل در کانالی در شاد و ایتا با عنوان زنگ آسمانی بارگذاری می شود تا مدیران مدارس بتوانند از این محتوا استفاده کنند.

وی با اشاره به برگزاری محافل انس با قرآن گفت: برگزاری این محافل از وظایف دارالقرآن هاست، ۵۰ هزار محفل انس با قرآن در هفته قرآن، عترت و نماز برگزار کردیم که امیدواریم تا پایان سال ۲ بار دیگر این محافل اجرا شوند.

برگزاری سه شنبه های مهدوی

باقری اضافه کرد: با توافقی که با شبکه قرآن و معارف اسلامی سیما داشتیم، سه شنبه های هر هفته از ساعت ۱۹، به مدت یک ساعت، محفل انس با قرآن در یکی از مدارس کشور با نقش آفرینی دانش آموزان به عنوان قاری و حافظ اجرا و از شبکه قرآن پخش می شود.

وی با اشاره به کنشکری والدین، دانش آموزان و فرهنگیان افزود: از ظرفیت والدین در آموزش عملی نماز استفاده می کنیم همچنین از مدیران مدارس درخواست کردیم در مدارس یک نفر رصدیار داشته باشند تا فعالیت های پرورشی مدارس رصد و در سامانه نورینو ثبت کنند. تعدادی از والدین، فرهنگیان و دانش آموزان نیز به عنوان امام جماعت در مدارس فعال هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار