ارائه ۲۲ طرح به وزارت کشور برای رفع فرونشست زمین در اصفهان

تهران (پانا) - رئیس زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: به منظور رفع فرونشست زمین در اصفهان و شهرهای اطراف آن ۲۲ طرح به وزارت کشور ارائه شده است.

کد مطلب: ۱۴۴۰۷۰۰
لینک کوتاه کپی شد
ارائه ۲۲ طرح به وزارت کشور برای رفع فرونشست زمین در اصفهان

علی بیت الهی در گفت‌وگو با رادیو اقتصاد درباره اقدامات صورت گرفته برای رفع نشست زمین در شهرهای پر مخاطره، اظهار کرد: متاسفانه پدیده فرونشست زمین در سرزمین ایران در گستره‌هایی رخ می‌دهد که تمرکز جمعیتی بالا است. نمونه این گستره‌ها را می‌توان در حاشیه‌های جنوب تهران، کلان‌شهرهای تهران، مشهد، اصفهان و بسیاری از شهر دیگر مشاهده کرد.

وی ادامه داد: این امر به دلیل تامین مواد غذایی، آب و موارد دیگر مورد نیاز که اجتناب ناپذیر بوده و روی همدیگر جمع شده که فشار به آب خوان‌ها موجب افت آب‌های زیر زمینی و نشست زمین شده است. طی تجربه ۵۰ساله سکونتگاه‌هایی به نام شهرهای جدید داریم و در حال توسعه هستند. به عنوان نمونه شهرهایی مانند پردیس و اندیشه شکل گرفتند که توسعه زیادی پیدا کرده است.

رئیس زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بیان کرد: با این هدف که در آتیه با گسترش این سکونتگاه‌ها این مخاطره گریبان مردم و توسعه شهرها نشود، مطالعات در ۱۷ شهر جدید با حمایت شرکت مادرتخصصی شهرهای جدید وزارت راه و شهرسازی انجام شده؛ همچنین مطالعاتی درباره فرونشست زمین، سیل و زلزله در این شهرهای جدید صورت گرفت.

بیت الهی اظهار کرد: شهر پردیس به عنوان شهر نزدیک به تهران که دارای حائز اهمیت بوده که برای فاز دوم این اقدام انتخاب شده و دلیل این انتخاب جمعیت‌پذیری بالای شهر جدید پردیس است که استقبال مردم از خرید واحد مسکن، نوع مخاطرات بوده که به طور بالقوه شهر تهران تهدید می‌کند.

وی تصریح کرد: این موارد باعث شد تا پردیس به عنوان یکی از ۵ شهر جدید که توسعه یافته و دارای ساختمان‌های مرتفع است، روی این گستره به عنوان اولویت نخست تمرکز ویژه‌ای داشته باشیم.

رئیس زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی درباره مهار فرونشست در شهر اصفهان، یادآور شد: در مورد این استان مطالعه ویژه‌ای انجام و گزارش آن به مسوولان ارائه شده که حاوی ۸۸ نقشه فرونشستی به تفکیک مناطق شهری است. جمعیتی بالغ بر ۲ میلیون نفر در این گستره زندگی می‌کنند.

بیت الهی خاطرنشان کرد: ۲۲ طرح برای کاهش اثرات، خطرات و فرونشست در اصفهان طراحی و طی جدولی به وزارت کشور ارائه شده است تا برای رفع برخی از مخاطرات، ترمیم و اقدامات لازم برای جلوگیری فرونشست زمین در شهر اصفهان به عنوان پایلوت انجام شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار