در گفت‌وگو با پانا مطرح شد؛

لزوم توجه به هویت حرفه‌ای معلمان در اجرای طرح رتبه‌بندی

تهران (پانا) - یک جامعه‌شناس بر لزوم توجه به هویت حرفه‌ای معلمان در اجرای طرح رتبه‌بندی تاکید کرد و گفت طرح رتبه‌بندی معلمان را ابزاری قدرتمند برای ارتقاء کیفیت در آموزش و پرورش است.

کد مطلب: ۱۴۴۰۴۲۲
لینک کوتاه کپی شد
لزوم توجه به هویت حرفه‌ای معلمان در اجرای طرح رتبه‌بندی

امجد عبدی- جعفر عزیزی در گفت‌وگو با پانا درخصوص ابعاد اجتماعی طرح رتبه‌بندی معلمان اظهار کرد: «طرح رتبه‌بندی معلمان پس از سال‌ها اجرا شده و طرح جدیدی است که ابعاد مختلفی دارد اما آنچه که برای ما در اجرای چنین طرح‌هایی از نظر بُعد اجتماعی اهمیت دارد، توجه به معیشت و منزلت اجتماعی جامعه هدف آن طرح است.»

این جامعه‌شناس تصریح کرد: «توجه به مساله معیشت اکنون مختص یک قشر از جامعه نیست بلکه در شرایط فعلی اقتصادی همه اقشار متوسط جامعه که عمدتا کارمندان و کارگران را شامل می‌شود، درگیر مساله معیشت هستند. بنابراین متولیان امر تا آنجا که می‌توانند باید به تامین معیشت کارکنان توجه کنند زیرا اگر افراد درگیر تامین معیشت باشند بر کیفیت کار آنها تاثیر می‌گذارد. فرهنگیان جامعه نیز از این قائده مستثنی نیستند؛ چرا که اگر درگیر مسایل مالی باشند قطعا بر روی کیفیت تدریس آنها اثر خواهد گذاشت.»

عزیزی اضافه کرد: «توجه به ابعاد مالی در طرح‌هایی همچون رتبه‌بندی از آنجا که باعث افزایش درآمد جامعه هدف می‌شود انگیزه مشمولان را افزایش می‌دهد و به‌طور نمونه می‌توان گفت که معلمان به تدریس و ارائه آموزشی با کیفیت ترغیب می‌شوند. بنابراین در اجرای طرح باید به تمامی جوانب آموزش‌وپرورش از جمله مهارت‌های تدریس، ارتقاء دانش و ارتباط با دانش‌آموزان نیز توجه شود تا در نهایت کیفیت نظام آموزشی تعلیم و تربیت ارتقا یابد.»

وی طرح رتبه‌بندی معلمان را ابزاری قدرتمند برای ارتقاء کیفیت در آموزش و پرورش عنوان کرد و گفت: «البته هوشمندی در اجرای این طرح بسیار اهمیت دارد زیرا باید موجب رضایت تمام مشمولان طرح شود. عمدتا در طرح‌هایی همچون رتبه‌بندی اگر اجرا دقیق و صحیح باشد تأثیرات مثبتی بر وضعیت جامعه هدف خواهد داشت و اهداف طراحان طرح نیز محقق خواهد شد.»

* قانون رتبه‌بندی فرهنگیان بر اساس سند تحول بنیادین نظام آموزشی یکی از موضوعات مهمی است که در جهت بهبود سطح معیشتی معلمان و هم در راستای ارتقای شایستگی حرفه‌ای معلمان بسیار مهم است. همچنین، این قانون متضمن بهبود کیفیت آموزشی دانش آموزان نیز می‌باشد، این طرح معلمان را در پنج دسته رتبه‌بندی می‌کند. طبق شیوه نامه نطام رتبه‌بندی معلمان، افرادی که در آزمون رتبه بندی شرکت می کنند، با توجه به شایستگی هایی که دارند و امیتازاتی که کسب می کنند در ۵ رتبه قرار می‌گیرند که با رتبه و درجه شغلی مکتسبه از حق و حقوق شغلی بهره‌مند هستند. این قانون با همت دولت سیزدهم و با تعامل و همراهی مجلس یازدهم بعد از سال‌ها به ثمر نشست.

با اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان 940 هزار فرهنگی شاغل و 62123 بازنشسته فرهنگی، مشمول این قانون شده‌اند و وزارت آموزش و پرورش همزمان با اجرای قانون، فضایی برای ثبت اعتراضات فرهنگیان نسبت به رتبه‌های مکتسبه فراهم آورد تا با بررسی مجدد اعتراضات، کاری کند که حقی از هیچ همکاری فرهنگی ضایع نشود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار