رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل :

استان اردبیل در طرح جهش تولید در دیمزارها رتبه اول کشوری را کسب کرد

اردبیل (پانا) - رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل اعلام کرد این استان با ایفای ۸۲ درصد از تعهدات پیش‌بینی شده در اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها رتبه اول کشوری را کسب کرد.

کد مطلب: ۱۴۳۹۹۲۰
لینک کوتاه کپی شد
استان اردبیل در طرح جهش تولید در دیمزارها رتبه اول کشوری را کسب کرد

نوبخت اژدری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل گفت: سطح برنامه ابلاغی از سوی وزارت جهاد کشاورزی به استان اردبیل در اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها ۳۶۰ هزار هکتار است و اجرای این طرح تاکنون در ۲۹۵ هزار و ۵۴۰ هکتار از اراضی زراعی منطقه عملیاتی شده است.

وی تعداد کشاورزان همکار با طرح جهش تولید در دیمزارهای این استان را ۲۹ هزار نفر ذکر کرد و افزود: این کشاورزان در یک هزار و ۲۳۴ روستا از طریق عقد قرارداد با ۳۸ مرکز خدمات کشاورزی در اجرای طرح مشارکت دارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ادامه داد: در اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها در مزارع استان ۱۹۴ هزار هکتار به زیر کشت گندم ، ۷۲ هزار هکتار به زیر کشت جو و ۹۴ هزار هکتار نیز به زیر کشت دانه‎‌های روغنی، حبوبات و علوفه می‌رود.

اژدری اظهار کرد: طرح جهش تولید در اراضی دیم استان اردبیل هم‌اینک با مشارکت فعال کشاورزان در ۹۱ هزار و ۵۳۲ قطعه زمین به اجرا در آمده و این استان با اجرای ۸۲ درصدی تعهدات خود، هم در زمینه عقد قرارداد و هم در زمینه قطعه زمین اجرای طرح در رتبه نخست کشوری قرار دارد.

وی افزود: اقدامات کارشناسی ، اجرایی ، ترویجی و نظارتی طرح جهش تولید در دیمزارهای استان در اراضی زراعی ۱۲ شهرستان با به کارگیری تعداد ۲۰۳ نفر کارشناس متخصص در سطح ۳۶۰ هزار هکتار از اراضی دیم در دست اجراست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان هدف از اجرای این طرح را معرفی ایده‌های نو، اجرای پروژه‌های مهم از جمله کشت مستقیم، حفظ بقایای گیاهی، کشت عمود بر شیب، تبدیل آیش زرد به سبز، رعایت تراکم بوته و میزان بذر مصرفی، مصرف کودهای پایه به خصوص کود ازت در زمان کاشت و توصیه کشت گیاهان جدید در سیستم تناوبی گندم، استفاده بهینه از نزولات جوی، افزایش ذخیره رطوبت خاک و بهبود حاصلخیزی خاک در سال‌های آتی جهت تولید پایدار محصولات در اراضی دیم و افزایش عملکرد در واحد سطح و اقتصادی کردن کشت دیمزارها ذکر کرد.

اژدری بیان کرد: تغییر اقلیم و به دنبال آن کاهش بارندگی، افزایش دما، افزایش تبخیر و تعرق گیاهان، وظیفه کارشناسان و کشاورزان را در مدیریت دیمزارها سنگین کرده و به همین علت مقابله با تنش‌های محیطی، افزایش ذخیره نزولات جوی و استفاده بهینه از اندک آب برف و باران در راستای بهبود بهره‌وری آب و حفظ سبزینگی مزرعه از برنامه‌های مهم طرح جهش تولید در دیمزارها محسوب می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار