کنعانی در پاسخ به پانا:

تداوم حملات جنایتکارانه علیه مردم غزه نتیجه بی‌توجهی دولت آمریکاست

لغو پروازهای عمره به دلیل مشکل فنی است؛ هیچ‌گونه مشکل سیاسی وجود ندارد/ تروریسم، خطری فراگیر برای همه دولت‌ها و ملت‌هاست

تهران (پانا) - سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه تداوم حملات جنایتکارانه علیه مردم غزه نتیجه بی‌توجهی دولت آمریکاست، گفت اگر از جنایات رژیم غاصب صهیونیستی علیه مردم بی‌دفاع فلسطین پیشگیری نشود، دامنه جنگ گسترش پیدا می‌کند.

کد مطلب: ۱۴۳۹۱۱۶
لینک کوتاه کپی شد
تداوم حملات جنایتکارانه علیه مردم غزه نتیجه بی‌توجهی دولت آمریکاست

ناصر کنعانی در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن اشاره به حادثه تروریستی کرمان، گفت: متاسفانه شاهد یک جنایت هولناک و اقدام بزدلانه تروریستی در گلزار شهدای شهر کرمان، زادگاه و آرامگاه شهید سلیمانی بودیم که متاسفانه در این اقدام شوم تروریستی ده‌ها تن از شهروندان عزیز ما و تعدادی از شهر‌وندان عزیز از کشور افغانستان که برای گرامیداشت یاد این شهید گرانقدر در اجتماع مردمی حضور پیدا کردند، شهید شدند. این اقدام بزدلانه تروریستی را محکوم می‌‌کنیم و به روح بلند شهدای این حادثه درود میفرستیم و برای مجروحان مساله آرزومندیم.

وی افزود: این جنایت شوم تروریستی موج گسترده‌ای از محکومیت‌ها را در سطوح رسمی مردمی در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی در جای جای جهان داشته است. لازم می‌دانم از همه دولت‌ها و ملت‌ها که این اقدام را محکوم کردند و تسلیت گفتند، تشکر کنم. این حادثه شوم نشان داد که تروریسم یک خطر فراگیر برای همه دولت‌ها و ملت هاست. کسانی که تروریسم را ابزاری برای پیشبرد اهداف شوم خود قرار داده‌اند باید بدانند که مسئولیت این اقدامات تروریستی متوجه آنها نیز هست.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص لغو پروازهای عمره، بیان کرد: مقامات ذیربط در این زمینه اطلاع رسانی انجام داده‌اند. این صرفا یک مشکل تکنیکی و فنی است و هیچ گونه مشکل سیاسی وجود ندارد. توافق دو کشور برای انجام عمره‌گذاران ایرانی شکل گرفته است: عربستان خود را متعهد به این توافقات می‌داند. گفت‌وگوها برای رفع و رجوع مشکلات فنی در جریان است. رئیس سازمان حج و زیارت به همراه تیم کارشناسی اکنون در عربستان به سر می‌برند و مذاکرات در حال انجام است. خوش‌بین هستیم این موانع به زودی رفع شود.

وی در پاسخ به خبرنگار پانا درباره اظهارات روز گذشته وزیر خارجه آمریکا در جریان سفر خود به قطر مبنی بر اینکه جنگ می‌تواند به راحتی گسترش پیدا کند، گفت: ما پیش از این اعلام کردیم که اگر از جنایات رژیم غاصب صهیونیستی علیه مردم بی‌دفاع فلسطین پیشگیری نشود، دامنه جنگ گسترش پیدا می‌کند. مقام آمریکایی کشف جدیدی انجام نداده است. اکنون ۹۳ روز از جنگ غزه و حملات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی گذشته است که نتیجه بی‌توجهی دولت آمریکاست.

وی ادامه داد: اگر دولت آمریکا و کشورهای غربی و متحدان شناخته شده رژیم صهبونیستی به صورت صادقانه به دنبال حل مساله و توقف جنایات جنگی رژیم صهیونیستی هستند، این درخواست را به صورت عملی باید دنبال کنند. ما شاهد اقدامات اثرگذار درباره بحران جاری غزه نبودیم. دولت‌های غربی و اروپایی در ورای شعارهایی که می‌‌دهند باید گام‌های عملی بردارند و از حمایت لجستیکی، نظامی و امنیتی از رژیم صهیونیستی اجتناب کنند.

کنعانی درباره سند همکاری های جامع ایران و روسیه نیز گفت: سند امضا شده در چارچوب همکاری‌های متنوع با فدراسیون روسیه در جهت منافع دو کشور و دو ملت است. این سند همکاری علیه هیچ کشوری نیست و در چارچوب اسناد مورد مذاکره توافق و امضا شده است. امضای این سند چیز عجیبی نیست و علیه طرف مشخصی هم نیست و در چارچوب اسناد همکاری مشترکی است که بین دو کشور مذاکره، توافق و امضا شده است.

داعش، ساخته شده سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی کشورهای غیر منطقه است

وی در خصوص مطالبه ایران از کشورهای همسایه در بحث مسائل امنیتی و اطلاعاتی، بیان کرد: داعش یک پدیده شوم ساخته شده سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی کشورهای غیر منطقه است و حتی برخی از این کشورهای غربی بعضاً نقش مستقیم خود را در ایجاد این پدیده شوم اعلام کرده‌اند. در سال‌های گذشته شاهد اقدامات تروریستی این گروه تروریستی بودیم و بیشتر از همه کشورها و ملت‌های منطقه قربانی این پدیده شوم و ساخته شده توسط کشورهای غیر منطقه‌ای بوده‌اند.

وی با بیان اینکه مبارزه با تروریسم، نیازمند استفاده مکمل از ظرفیت‌های امنیتی و اطلاعاتی کشورهای منطقه است، افزود: دستگاه دیپلماسی همواره از ظرفیت‌های دیپلماتیک برای پیگیری و انجام مشورت‌های لازم در این زمینه استفاده کرده است اما بخشی از ابعاد این قضیه نیازمند همکاری‌های اطلاعاتی و امنیتی بین کشورهای منطقه است. خوشبختانه همکاری‌های خوبی بین ساز و کارهای امنیتی و اطلاعاتی ایران و کشورهای منطقه وجود دارد و اگر این همکاری‌ها نبود ممکن بود ما شاهد اقدامات تروریستی بیشتری در منطقه باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تماس تلفنی وزیر امور خارجه کشورمان با همتای فرانسوی خود، اظهار کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران و دستگاه دیپلماسی همواره در موضوع مبارزه اصولی،‌ ریشه‌ای با تروریسم از همه فرصت‌ها در گفت‌و‌گوهای دیپلماتیک اعم از دوجانبه و چندجانبه و سازوکارهای بین‌المللی استفاده کرده و خطر تروریسم را به عنوان خطری فراگیر برای صلح و امنیت بین‌المللی مورد گوشزد قرار داده است.

وی با بیان اینکه ایران، تروریسم را خطری می‌‌داند که مستلزم اقدامی فراگیر و به دور از استانداردهای دوگانه است، گفت: با وزیر خارجه فرانسه در این خصوص گفت‌وگو شد. دولت فرانسه رسما موضع خود را در محکومیت این اقدام به همتای ایرانی خود اعلام کرد. همچنین در این گفت‌وگو در خصوص موضوعات منطقه‌ای از جمله وضعیت غزه گفت‌وگو شد.

اوضاع در دریای سرخ معلول تحولات غزه است

کنعانی در پاسخ به سوالی درباره پیشنهاد ایالات متحده آمریکا به ایران در جهت حل و فصل موضوعات منطقه‌ای و اظهارات سفیر ایران در دمشق، بیان کرد: در جریان این اظهارات نیستم. مسائل منطقه متعلق به ملت‌ها و کشورهای منطقه است. بزرگ‌ترین کمکی که دولت آمریکا می‌تواند انجام دهد، خودداری از مداخلات غیرسازنده در امور منطقه است.

وی در خصوص تماس تلفنی جوزف بورل با حسین امیرعبداللهیان نیز اظهار کرد: آقای بورل عملیات تروریستی کرمان را محکوم و با دولت و ملت ایران همدردی کرد. این تماس تلفنی، فرصتی بود تا درباره موضوعات مورد اهتمام گفت‌وگو صورت گیرد در همین راستا گفت‌وگوهایی به صورت اجمالی صورت گرفت. اوضاع در دریای سرخ معلول تحولات غزه است و اگر تمایل دارند که شرایط به وضعیت قبل بازگردد باید از جنایات رژیم صهیونیستی جلوگیری کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اظهارات وزیر راه ترکیه در خصوص کریدور زنگزور، گفت: جمهوری اسلامی ایران مواضع روشن و دقیقی در خصوص وضعیت منطقه به ویژه قفقاز و صلح و ثبات در منطقه و موضوع کریدورها و راهگذرهای ترانزیتی داریم و این مواضع را بیان کردیم. ما بر گسترش همکاری‌های منطقه‌ای برای ایجاد صلح و ثبات و همکاری‌های اقتصادی و تجاری و حمل و نقل و ترانزیت تاکید داریم. همواره تاکید کردیم توسعه همکاری‌های تجاری و ترانزیتی نمی‌تواند بهانه‌ای برای تغییرات ژئوپولیتیکی در منطقه و نقض حاکمیت ملی کشورهای مختلف باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار