کارشناس حقوقی در گفت‌وگو با پانا:

چک‌های صیادی راه را بر روی سودجویان و کلاهبرداران بست

عدم ثبت چک صیادی دارنده را از امتیازات محروم می‌کند

تهران(پانا)- کارشناس حقوق بیان کرد از جمله قابلیت‌هایی که چک صیادی دارد، امنیت بالا و عدم امکان جعل این چک‌هاست. هنگامی که شخصی می‌خواهد چک صادر کند در ابتدا اعتبارسنجی شده و به همان میزان به او دسته چک داده می‌شود. این امتیازت باعث می‌شود افراد سودجو و کلاهبردار در رسیدن به مقصود خود ناکام بمانند که تاثیرات بسیار مثبتی بر روی اقتصاد در کل کشور خواهد داشت.

کد مطلب: ۱۴۳۹۱۰۲
لینک کوتاه کپی شد
چک‌های صیادی راه را بر روی سودجویان و کلاهبرداران بست

جواد پیری، کارشناس حقوق در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «در گذشته چک‌ها مشکلات زیادی داشتند از جمله این مشکلات این بود که وقتی چک در وجه حامل صادر می‌شد، در بسیاری از موارد به عدم پرداخت منتهی می‌شد و دارنده چک باید طرح دعوی می‌کرد و بعد از آن با معرفی مال و توقیف حساب شخص مقابل، مطالبات خود را دریافت می‌کرد.»

وی افزود: «قانون صدور چک جدید یک سری از قابلیت‌ها را برای چک صیادی در نظر گرفته است. از جمله این قابلیت‌ها، امنیت بالا و عدم امکان جعل این چک‌هاست. هنگامی که شخصی می‌خواهد چک صادر کند در ابتدا اعتبارسنجی شده و به همان میزان به او دسته چک داده می‌شود.»

پیری بیان کرد: «هنگامی که چک صیادی با عدم پرداخت مواجه شود، حساب‌های صادرکننده مسدود شده و ناچارا مجبور به پرداخت وجه چک می‌شود. از دیگر امتیازات این چک‌ها این است که کسی که چک در وجه او صادر شده، می‌تواند با مراجعه به دادگاه و بدون اقدامات خاص اجرائیه دریافت کند.»

این کارشناس ادامه داد: «تمامی این امتیازت باعث می‌شود افراد سودجو و کلاهبردار در رسیدن به مقصود خود ناکام بمانند که تاثیرات بسیار مثبتی بر روی اقتصاد در کل کشور خواهد داشت.»

وی تاکید کرد: «اگر چک صیادی در سامانه ثبت نشود، اساسا دارنده از آن امتیازتی که قانون برای این چک در نظر گرفته است، محروم می‌ماند و این چک یک سند عادی به حساب می‌آید و در صورت هر گونه دعوی باید شخص به دادگاه مراجعه کرده و با طرح دعوی حق خود را اثبات کند. بنابراین ثبت چک صیادی در سامانه یکپارچه بانک مرکزی اهمیت دارد.»

پیری افزود: «مسئله دیگر در مورد چک‌های صیادی، سامانه چک صیادی است. شخص برای مطلع‌شدن از وضعیت چک خود، باید به این سامانه مراجعه کرده و ثبت‌شدن یا نشدن چک خود را بررسی کند.»

این کارشناس گفت: «لزوم ثبت چک صیادی در سامانه یکپارچه بانک مرکزی اهمیت ویژه دارد زیرا قانون‌گذار چک حامل را نپذیرفته و باید حتما به نام شخصی که نام او در سامانه است، صادر شود. همین امر باعث کاهش سرقت در جامعه شده است.»

وی ادامه داد: «در گذشته حامل چک، مالک چک بود و هر شخصی که چک در اختیارش قرار می‌گرفت، می‌توانست به عنوان دارنده وجه چک را وصول کند در حالی که اکنون ثبت چک الزامی و صدور چک در وجه حامل منتفی شده است.»

چک‌های صیادی سرعت معاملات را کمی کاهش داده است

پیری در مورد مشکلاتی که چک صیادی برای فعالان اقتصادی ایجاد می‌کند، گفت: «دید مثبت است. صرفا ممکن است این چک‌ها معاملات را از سرعت بیاندازد زیرا ثبت آن‌ها مسئله دارد و وقتی چک حامل نباشد، معاملات با کندی پیش می‌رود.»

وی ادامه داد: «از این جهت در اقتصاد مشکل آفرین می‌شود. زیرا فلسفه و ماهیت چک این است که جایگزین پول نقد در بازار شود و باعث سرعت گرفتن معاملات شود. اما با توجه به مشکلاتی که صدور چک در وجه حامل داشت و اینکه بدون مشخص کردن اعتبار، چک صادر می‌شد قانون گذار به این فکر افتاد سازکاری جدید پیش‌بینی کند.»

این کارشناس خاطر نشان کرد: «هر چند به نوعی چک با این اقدامات ماهیت اصلی خود را از دست داده ولی با این حال با توجه به شرایط حاکم بر جامعه و کلاهبرداری‌های موجود این اقدام، اقدامی مثبت است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار