پیش بینی تورم ۳۲ درصدی و چند شاخص کلان اقتصاد ایران در سال میلادی جدید

تهران(پانا)- صندوق بین المللی پول با بررسی چشم انداز اقتصاد ایران در سال جدید میلادی، وضعیت ۸ شاخص کلان اقتصاد از جمله تورم طی سال ۲۰۲۴ را پیش بینی کرد.

کد مطلب: ۱۴۳۸۲۶۰
لینک کوتاه کپی شد
پیش بینی تورم ۳۲ درصدی و چند شاخص کلان اقتصاد ایران در سال میلادی جدید

به گزارش سازمان بورس، صندوق بین المللی پول طی گزارشی با بررسی چشم انداز ۱۲ شاخص کلان اقتصاد ایران درسال جدید میلادی، اقتصاد ۱۸۰۰ میلیارد دلاری، کاهش تورم به ۳۲ درصد، افزایش ۷ درصدی صادرات و کاهش ۸ درصدی واردات برای ایران را در این سال پیش بینی کرد.

بر اساس این گزارش، اقتصاد ایران در سال جدید میلادی ۱۸۰۰ میلیارد دلاری خواهد شد و ارزش تولید ناخالص داخلی ایران بر اساس شاخص قدرت خرید در این سال با افزایش ۸۳ میلیارد دلاری نسبت به سال قبل به ۱۸۹۸ میلیارد دلار خواهد رسید. ارزش تولید ناخالص داخلی نیز بر اساس قیمت های جاری ۲۰ میلیارد دلار نسبت به سال ۲۰۲۳ افزایش خواهد یافت و از ۳۳۶ به ۳۸۶ میلیارد دلار در سال جاری میلادی می رسد.

به همین ترتیب تولید ناخالص داخلی سرانه ایران بر اساس شاخص قدرت خرید به ۱۶.۵ هزار دلار رسیده که این رقم نسبت به سال قبل با رشد ۱.۵ درصدی ۲۴۰ دلار پیش بینی شد. روند رشد اقتصاد ایران ۲.۵ درصد بوده که این عدد برای سال پیش 3 درصد برآورد شد. نرخ تورم نیز با کاهش ۱۵ درصدی نسبت به سال قبل مواجه شود و از ۴۷ به ۳۲ درصد برسد.

در حالی که صادرات کالا و خدمات ایران در سال ۲۰۲۳ بر اساس برآورد صندوق بین المللی پول افت ۲ درصدی داشته این نهاد انتظار دارد صادرات کالا و خدمات ایران در سال جاری میلادی با رشد 7 درصدی مواجه شود. از سوی دیگر واردات کالا و خدمات ایران که در سال قبل ۱۵ درصد کاهش یافته بود در سال جدید نیز ۸ درصد کاهش خواهد یافت. تراز حساب های جاری نیز به میزان ۱.۶ میلیارد دلار بیشتر از سال گذشته خواهد بود و به ۱۴.۱ میلیارد دلار می رسد.

نرخ بیکاری در سال جدید اندکی بیشتر از سال گذشته با نرخ ۹.۶ درصدی پیش بینی شد. درآمد دولت ایران نیز در سال ۲۰۲۴ به ۸.۴ درصد تولید ناخالص داخلی خواهد رسید که بیشتر از ۸.۲ درصد سال قبل است.

بدهی ناخالص دولت در سال ۲۰۲۴ تغییر محسوسی نسبت به سال قبل نخواهد داشت و در سطح ۳۰.۵ درصد تولید ناخالص داخلی باقی خواهد ماند. این گزارش کل پس اندازهای ناخالص ملی طی سال گذشته میلادی را ۴۲.۳ درصد تولید ناخالص داخلی برآورد کرده و از احتمال کاهش این رقم به معادل ۴۲.۱ درصد تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۴ خبر داد

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار