باقری در دانشگاه شهید بهشتی:

جریان مقاومت محوشدنی نیست

شهید سلیمانی توانست حکمرانی دینی را فراتر از ایران عملیاتی کند/ مدعیان ایدئولوژی‌زدایی از سیاست خارجی، دچار سوءفهم هستند

تهران (پانا) - معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان گفت جریان مقاومت، محوشدنی نیست چراکه مقاومت، همان مردم است؛ مردم فلسطین تجسم یک آرمان هستند که به دنبال هویت و استقلال خودشان هستند.

کد مطلب: ۱۴۳۷۳۶۲
لینک کوتاه کپی شد
جریان مقاومت محوشدنی نیست

علی باقری کنی در مراسم بزرگداشت چهارمین سالگرد شهادت شهید سلیمانی که بعد از ظهر امروز در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، با تبریک میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) گفت: امروز میراث‌دار یک انقلاب هستیم که پشتوانه بسیار بزرگی دارد. پشتوانه بزرگ این انقلاب تفکری است که امام (ره) داشت. برجسته‌ترین رهیافت و پیام امام ورود دین به حاکمیت است. این تفکر مخالفان زیاد داشت.

باقری کنی افزود: وقتی واقع بینان نگاه می‌کنیم تفکر و ایده امام با وجود همه دشمنی‌ها با کشور ما، بی نظیر است. وی با بیان اینکه اوایل دهه ۶۰ روزی نبود که یک ترور در سطح کشور اتفاق نیفتد، یادآور شد: کارآمدی در حکمرانی علیرغم همه دشمنی‌ها وجود داشت.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: امروزه آنچه که هدف دشمنان ماست، کارآمدی حکمرانی دینی است. وی تصریح کرد: تحریم‌ها به ۲ دلیل اعمال می‌شوند یکی به دلیل فعالیت صلح آمیز هسته‌ای و دوم بخاطر فعالیت صنایع دفاعی کشور است.

باقری کنی ادامه داد: مکتب شهید سلیمانی یعنی اینکه شهید دارای یک پارادایم فکری است که می‌تواند در عرصه حکمرانی، کارآمدی را ایجاد و تثبیت کند. وی افزود: همانطور که شهید مطهری در اندیشه انقلاب، یک رکن و شاخص اساسی بود، شهید سلیمانی هم در حکمرانی دینی یک معیار است.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان گفت: وجه ممیز شهید سلیمانی این است که توانست حکمرانی دینی را فراتر از ایران عملیاتی کند؛ سیاست خارجی، میدان تفکر و اندیشه است. فرق ما با آمریکا در مبانی ایدئولوژیک ما است؛ بنابراین مبنا داشتن ایدئولوژیک، یعنی ما چارچوبی داریم.

باقری کنی با اشاره به تحولات غزه، افزود: جریان مقاومت، محوشدنی نیست چراکه مقاومت، همان مردم است؛ مردم فلسطین تجسم یک آرمان هستند که به دنبال هویت و استقلال خودشان هستند. با وجود همه جنایت‌های رژیم اسرائیل، مقاومت تا به امروز ایستادگی کرده است.

وی با بیان اینکه بزرگ‌ترین گوهر کشورمان استقلال است، افزود: ما میراث‌داران گنجینه ارزشمندی از نظر جغرافیای سیاسی و اقتصادی، جایگاه بین‌المللی و … هستیم و طبیعی است که کشور، دشمن و رقبایی داشته باشد. باقری کنی گفت: مقاومت به یک رکن ثبات در منطقه تبدیل شده است در حالی که دشمن سعی می‌کرد مقاومت را به عنوان یک ضایعه در منطقه نشان دهد.

باقری کنی اظهار کرد: زمانی بحث این بود که امنیت توسط برخی در منطقه دچار اخلال شده است و ایران را مخل امنیت معرفی می‌کردند تا اینکه در این دو سال اخیر، این بهانه از همسایگان با رایزنی‌ها و تعاملات جدی، گرفته شد؛ البته هیچ وقت نمی‌توان اختلافات را به صفر رساند.

وی افزود: طی دو سال گذشته توانستیم مسیر تعامل را با همسایگان ایجاد کنیم؛ آمریکا تلاش می‌کرد ایران را مُخل ثبات و امنیت منطقه معرفی کند و از طرفی اسراییل را به عنوان یک «هنجار» نشان دهند؛ فرایند طرح «آبراهام» در همین چارچوب بود اما فرایندی که جریان مقاومت با هوشمندی دنبال کرد، این بود که اجازه تحقق طرح آمریکا را نداد.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان گفت: امروز دیگر همه دنیا متوجه شده‌اند که عامل بی‌ثباتی و ناامنی منطقه، رژیم اسراییل است چراکه همه، خواهان پایان جنگ و جنایات علیه غزه هستند؛ آنچه در غزه شاهد هستیم، یک جنگ نیست بلکه جنایات و نسل‌کشی است؛ صهیونیست‌ها تاکنون چند نفربر، تانک یا پایگاه نظامی فلسطینی‌ها را تسخیر یا نابود کرده‌اند؛ هر چه زدند بیمارستان، منازل مسکونی و… بوده است.

باقری کنی ادامه داد: ثبات در این منطقه با همگرایی منطقه‌ای و توسعه منطقه‌ای محقق می‌شود و باید تعاملات تجاری میان کشورهای منطقه‌ای تنگاتنگ باشد.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان گفت: مطابق فرمایشات رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم، سیاست خارجی بر سه اصل عزت، مصلحت و حکمت استوار است؛ کشور با بازی اداره نمی‌شود بلکه با فکر اداره می‌شود، بگذارید دانشگاه محل تفکر و بیانات بنیادی باشد و از سیاسی‌بازی دور باشد؛ در دانشگاه باید بحث کارشناشی مطرح شود.

باقری کنی با اشاره به سه مقوله سیاست خارجی، روابط خارجی و دیپلماسی گفت: سیاست خارجی، محل فکر و اندیشه است و برای همین زیرساختش ایدئولوژی است‌؛ امروز آمریکا حاضر است هزینه بالای حمایت از اسراییل را بپردازد و این امر، به دلیل ارزش‌های ایدئولوژیکی این کشور است.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان افزود: در خصوص فلسطین، یک مساله مربوط به جهان اسلام است و در این زمینه، همه کشورهای جهان اسلام باید از ظرفیت‌های خود علیه اسراییل استفاده کنند؛ تلاش‌های دیپلماتیک ایران هم در این مسیر ادامه دارد؛ برخی می‌گویند سیاست خارجی ما نباید ایدئولوژیک باشد که این امر ناشی از سوء فهم است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار