مشاور خانواده:

پرورش نسلی ماندگار و موفق در سایه تربیت صحیح امکان پذیر است

آباده ( پانا) - مشاور برجسته کشوری معتقد است که برای داشتن یک زندگی سالم و موفق هر یک از زن و مرد باید به نیازهای روحی و جسمی یکدیگر توجه ویژه داشته باشند.

کد مطلب: ۱۴۳۷۱۴۱
لینک کوتاه کپی شد
پرورش نسلی ماندگار و موفق در سایه تربیت صحیح امکان پذیر است

هوا سرد است و زمستان اولین بارش‌های خود را آغاز کرده است. سالن مدرسه 22بهمن دوره اول، شاهد ورود دسته دسته پدران دلسوزی بود که با تشخیص مسولیت سنگین پدری، به محل همایش وارد می‌شدند تا آگاهی‌های بیشتری را در خصوص نحوه تعامل با همسر و فرزندانشان کسب کنند.

با تلاوت آیاتی از سوره نور جلسه آغاز شد، بحث سلامت مردان و اهمیت گروه‌های خونی و چرایی تغذیه سالم، سالن را به سکوت مطلق کشاند تا دکتر فرهادی از لزوم برنامه ریزی برای داشتن یک زندگی سالم بگوید.

عبدالحسین فرهادی با اشاره به مسولیت سنگین خانم‌ها در برقراری ارتباط درست با فرزندان، انجام کارهای منزل و . مسئله برنامه‌ریزی تغذیه را به عنوان یکی از عوامل کاهش دهنده استرس خانم‌ها دانست و گفت: یک برنامه‌ریزی مناسب تغذیه برای وعده‌های اصلی غذایی باعث کم شدن اضطراب ناشی از سردرگمی و صرف وقت مفید برای انجام کارهای دیگر است.

بحث برنامه‌ریزی بلند مدت و کوتاه مدت اقتصادی، داشتن یک شغل مناسب و توسعه مهارتی شغل برای داشتن درآمد بیشتر، مورد بعدی بود که فرهادی آن را امری لازم و ضروری برای تامین مایحتاج یک زندگی سالم دانست.

فرهادی در مورد تفاوت بین زن و مرد و مشکلاتی که در نتیجه نداشتن آگاهی و اطلاعات لازم در این مورد به وجود می‌آید گفت: زنان شنیداری و کلامی هستند و نیازمند توجه و هیجان و یک مرد آگاه تمام تلاش خود را بکار می‌گیرد تا ضمن تامین نیاز به هیجان، به همسرخود توجه لازم کلامی را داشته باشد تا شاهد یک زندگی عاشقانه باشد.

وی با اشاره به اینکه تنها راه نفوذ به کالبد یک زن کلام است گفت: توجه به این ویژگی زنان آنقدر مهم است که لازم است پدرانی که فرزند دختر دارند نیز به این ویژگی مهم توجه کرده و با درک ارتباط درست با فرزندانشان در کودکی و نوجوانی، از هر گونه انحراف آنان جلوگیری کنند.

در یک زندگی سالم مادر همانند ملکه است.

در یک زندگی که پایه و اساس درستی برای آن تعریف شده است، با زن مانند ملکه رفتار می‌شود و طبعا یک ملکه در قصر پادشاه زندگی می‌کند و فرزندان نیز شاهزاده هستند و از لحاظ روابط شخصی و اجتماعی بسیار محترم رفتار می‌کنند. در یک زندگی سالم زن و مرد برای انجام هر کاری با یکدیگر مشورت می‌کنند و در نهایت مرد با درک نیاز همسر و فرزندان اقدام به برآورده کردن نیاز آنان می‌کند.

اما در یک رابطه ناسالم، وقتی مرد نمی‌تواند مانند یک پادشاه مقتدر رفتار کند، تمام زندگی نحت الشعاع قرار می‌گیرد و مرد و زن در چنین خانواده‌ای به مقام غلام و کنیز تنزل پیدا می‌کنند.

این جهان کوه است و فعل ما ندا

مسئله دخالت خانواده‌ها در زندگی زوجین، از عوامل مهم طلاق در کشور ماست که فرهادی در مورد آن گفت: برای داشتن یک زندگی سالم مرد باید بین مادر و همسر خود مدیریت قوی برقرار کند تا ضمن احترام به خانواده خود، اعتماد و احترام لازم به همسر خود را داشته باشد. خانواده‌ها باید متوجه باشند که هرچه به عروس وداماد خود بیشتر توجه نشان دهند، این احترام و توجه به صورت چند برابر به زندگی فرزند خودشان برمیگردد و جلو اختلال تعارض پنهان را خواهد گرفت.

بحث احترام به حقوق زنان در خانواده را فرهادی با ذکر یک مثال شروع کرد و گفت: در بحث خانواده زن همانند یک ستون است و مرد همانند سقف خانه است. مرد باید تمام تلاش خود را برای شادابی و نشاط زن به کار گیرد، چرا که با لرزیدن و آسیب دیدن ستون خانه، کل خانواده ویران می‌شود.

فرهادی با برشمردن علل اصلی طلاق، از اعتیاد به عنوان اصلی ترین عامل جدایی و اختلاف یاد کرد و اعتیاد را نتیجه عدم مدیریت مرد بر احساسات و عواطف دانست و گفت: اعتیاد بلای خانمان سوزی است که کسی که به آن گرفتار شود خود را در مرداب هلاکت انداخته است.

مسئله خیانت به عنوان علت بعدی جدایی و فروپاشی خانواده در ایران است که فرهادی در مورد آن گفت: ریشه خیانت در حمایت نابجا و حسادت بیجا است. وقتی وجه منفی حمایت مردان و حسادت زنان مورد توجه قرار می‌گیرد، خیانت به وجود می‌آید. در بحث خیانت مردان، ما با مردانی روبرو هستیم که با رعایت نکردن اصول و حد و مرز مشخص، حمایت شخصی به جز خانواده خود را پذیرفته‌اند و در بحث حسادت زنان با زنانی روبرو هستیم که همسر خود را با شخصی دیگر مقایسه کرده و بدون توجه به عواقب کار خود، آرام آرام باعث فروپاشی خانواده می‌شوند.

فرهادی با اشاره به آیه 26 سوره نور، مردان و زنان را به پاکی و دوری از خیانت توصیه کرد تا با رعایت پاکی و صداقت در زندگی،باعث ایجاد محیطی امن برای زندگی بقیه اعضای خانواده شوند.

ساعتها گذشت، چهره مصمم پدران دانش‌آموزان که حالا در حال ترک سالن بودند خود بیانگر یک مسئله مهم بود، وقتی در مدرسه دنبال یک آموزش و پرورش سالم و تاثیرگذار هستیم، اولین قدم توجه به والدین دانش‌آموزان و برطرف کردن نیازهای روحی و مشکلات آنان است، باشد که ترویج مدارس کانون تربیتی محله و استفاده از مشاوران برجسته در مدارس برای برگزاری چنین جلساتی، باعث افزایش سطح آگاهی مردم در برخورد با اعضای خانواده و تربیت فرزندانی با ویژگی شهروندانی با تربیت اجتماعی بالا و موفق شود.

گزارش: صدیقه جنتی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار