دبیر دوم کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد:

ضرورت توجه به بودجه‌های عمرانی برای تقویت کریدورها

مجلس و دولت بودجه‌های عمرانی مناسب در اختیار وزارت راه و مسکن قرار دهند

تهران(پانا)- دبیر دوم کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد باید توجه بیشتری در حوزه بودجه‌های عمرانی صورت پذیرد و مجلس و دولت بودجه‌های عمرانی مناسبی را در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار داده تا زیرساخت‌ها در حوزه کریدورها تقویت شوند. با تقویت این زیرساخت‌ها تجارت در کشور گسترش می‌یابد.

کد مطلب: ۱۴۳۵۰۰۰
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت توجه به بودجه‌های عمرانی برای تقویت کریدورها

آرا شاوردیان، دبیر دوم کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «راه‌های ارتباطی و ارتباط با کشور‌ها یکی از مهم‌ترین مسائل برای هر کشور است. ایران با توجه به موقعیت استراتژیک و جغرافیایی خود در منطقه، هارتلند(قلب زمین) است. کریدورهای موجود غرب به شرق، جنوب به شمال، شمال غرب و شمال شرق است.»

وی گفت: «کشورما با 15 کشور همسایه است و یکی از بزرگترین کشورهای منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی محسوب شده و راه‌های ارتباطی زیادی از راه دریا و زمینی با سایر کشورها دارد.»

شاوردیان ادامه داد: «اگر زیرساخت‌های مناسبی در حوزه‌های ریلی، جاده‌ای و هوایی قرار داده و زیرساخت‌های موجود را تقویت کنیم، پیشرفت‌های خوبی در این زمینه حاصل می‌شود. البته در حوزه هوایی کشور با تحریم‌های ظالمانه مواجه بوده که کمی مشکل‌ساز است اما در حوزه ریلی و جاده‌ای بسیار توانمند است.»

ایران آماده صادرات در حوزه تجهیزات فنی‌و مهندسی است

دبیر دوم کمیسیون عمران اظهار کرد: «ایران می‌تواند با تقویت این زیرساخت‌ها و با استفاده از دانش‌ فنی‌و مهندسی خود، موجب پیشرفت این کریدور‌ها شود. کشور ما در حوزه دانش فنی‌ومهندسی بسیار قوی بوده به نحوی که اکنون ما آماده صادرات در حوزه فنی‌و مهندسی هستیم.»

شاوردیان در این خصوص که چه عاملی باعث پیشرفت و تقویت زیرساخت‌ها می‌شود، گفت: «باید توجه بیشتری در حوزه بودجه‌های عمرانی صورت پذیرد. مجلس و دولت بودجه‌های عمرانی مناسبی را در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار داده تا زیرساخت‌ها در این زمینه تقویت شوند.»

وی افزود: «کریدورجنوب به شمال که از هند به بندرچابهار می‌رسد، با استفاده از همین زیرساخت‌ها، به سمت شمال غرب و از آنجا وارد کشور‌های عضو اوراسیا می‌شود تا ارتباط با دریا سیاه و اتحادیه اروپا برقرار شود.»

دبیر دوم کمیسیون عمران ادامه داد: «اکنون ایران عضو ناظر اوراسیا بوده و کمتر از یک سال آینده با نظر مثبت دیگر اعضای اوراسیا، عضو دائم اوراسیا شده و مرز اوراسیا تا خلیج‌فارس و دریای عمان گسترش می‌یابد.»

شاوردیان گفت: «اهمیت حضور ایران و کریدورها دوچندان می‌شود. کریدور شرق به غرب را با استفاده از زیرساخت‌ها به نحوی قرار داده که از چین به کشورهای شرقی ما راه یابد و به سمت عراق و سوریه و جنوب اروپا یا غرب آفریقا برود ما باید در غرب افریقا از لحاط دانش فنی باشیم.»

با تقویت زیرساخت‌ها حجم مبالدلات کالا افزایش می‌یابد

وی افزود: «اهمیت استراتژیک کریدور جنوب به شمال بالا است مخصوصا که از طریق مرز ارمنستان با اوراسیا و اروپا ارتباط برقرار کند. ارمنستان کشور بی حاشیه که همیشه در مجامع بین‌المللی در کنار ایران بوده است.»

دبیر دوم کمیسیون عمران خاطر نشان کرد: «با استفاده از این کریدورها و تقویت‌ زیرساخت‌ها، میزان تجارت و حجم مبادلات کالا چه از طریق اوراسیا و چه کریدور جنوب به شمال و یا کریدور شرق به غرب افزایش یافته این نکته بسیار حائز اهمیت است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار