تلاش کشورهای اتحادیه اروپا برای تشویق مردم به‌ صرفه‌جویی در مصرف برق

تهران (پانا) - بررسی‌ها نشان می‌دهد هم‌زمان با آغاز فصل سرد در قاره اروپا و افزایش قابل‌توجه تعرفه گاز و برق در اکثر کشورهای این قاره، دولت‌ها با حذف بسته‌های حمایتی از مصرف‌کنندگان در پی ترغیب شهروندان به کاهش مصرف انرژی به هر نحو ممکن هستند.

کد مطلب: ۱۴۳۴۸۶۱
لینک کوتاه کپی شد
تلاش کشورهای اتحادیه اروپا برای تشویق مردم به‌ صرفه‌جویی در مصرف برق

به گزارش وزارت نیرو، بر اساس گزارشی که به‌تازگی «یورونیوز» منتشر کرده است در نیمه نخست سال ۲۰۲۳ قیمت نهایی انرژی برای مصرف‌کنندگان در قاره اروپا به اوج خود رسیده است.

برخی کشورها با متوقف کردن بسته‌های حمایتی، قیمت‌های بالاتری را برای مصرف‌کنندگان اعمال کرده‌اند تا با آمادگی و ضریب اطمینان بیشتر نسبت به تأمین انرژی کافی به استقبال فصل سرد سال جدید بروند.

البته همه کشورهای اروپایی در این‌ زمینه سیاست واحدی اتخاذ نکرده و باتوجه‌به میزان منابع انرژی موجود و وضعیت مالی دراین‌رابطه متفاوت عمل کرده‌اند.

بر این‌ اساس، در نیمه نخست سال ۲۰۲۳ متوسط قیمت برق خانگی در اتحادیه اروپا از ۲۵.۳ یورو به‌ازای هر ۱۰۰ کیلووات‌ساعت به ۲۸.۹ یورو در هر ۱۰۰ کیلووات‌ساعت در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ افزایش‌یافته است.

نگاهی به میزان تغییرات سال‌به‌سال قیمت برق در اتحادیه اروپا بیانگر این است که قیمت برق در نیمه اول سال ۲۰۲۳ تا ۱۴.۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل و قیمت گاز نیز ۳۷.۹ درصد افزایش‌یافته است که البته نسبت به میزان افزایش قیمت انرژی در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ کمتر است.

«یوراستات» (مرکز ارائه اطلاعات آماری به نهادهای اتحادیه اروپا) در این‌ زمینه با بیان اینکه قیمت انرژی در اروپا پس از افزایش قابل‌توجه به سمت تثبیت حرکت می‌کند، اعلام کرده است: اگرچه قیمت‌های مصرف‌کننده نسبت به سال ۲۰۲۲ کمی بالاتر است و کشورها اقدام‌های حمایتی را از قیمت انرژی متوقف کرده‌اند، اما قیمت برق و گاز در اروپا هم اکنون در حال تثبیت است.

جزئیات بیشتر این گزارش نشان می‌دهد در نیمه ابتدایی سال ۲۰۲۳ در منطقه اقتصادی اروپا قیمت برق از ۱۱.۴ یورو به‌ازای هر ۱۰۰ کیلووات‌ساعت در بلغارستان، تا ۴۷.۵ یورو در هر ۱۰۰ کیلووات‌ساعت در هلند متغیر است.

پس از هلند که بالاترین قیمت برق را برای مصرف‌کنندگان اعمال کرده است، کشور بلژیک با ۴۳.۵ یورو در هر ۱۰۰ کیلووات‌ساعت، رومانی با ۴۲ یورو و آلمان با ۴۱.۳ یورو قرار دارند.

همچنین در فرانسه نیز به دلیل اینکه بالاترین سهم انرژی هسته‌ای در تولید برق را دارد، (حدود ۶۹ درصد بر اساس آمار سال ۲۰۲۱) قیمت برق نسبت به بسیاری از کشورهای اتحادیه پایین‌تر است و هر ۱۰۰ کیلووات‌ساعت برق با مبلغ ۲۳.۲ یورو در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد.

قیمت برق در کشور ترکیه نیز که نامزد عضویت در اتحادیه اروپا است در ازای هر ۱۰۰ کیلووات‌ساعت ۸.۴ یورو است.

این گزارش نشان می‌دهد در نیمه نخست سال ۲۰۲۳، هلند بیشترین قیمت برق و گاز را در اتحادیه اروپا داشته است و دست‌کم قیمت برق در این کشور نسبت به دوران پیش از جنگ روسیه و اوکراین تا ۱۰ برابر افزایش داشته است.

همچنین بر اساس گزارش یورو استات، قیمت برق خانگی در ۲۲ کشور عضو اتحادیه اروپا در نیمه ابتدایی سال ۲۰۲۳ در مقایسه با نیمه نخست سال ۲۰۲۲ افزایشی بوده که این وضعیت شرایط سختی را برای مصرف‌کنندگان ایجاد کرده است و لازم است دولت‌ها با تعیین سقف قیمتی نه‌تنها از افزایش بیش از حد قیمت‌ها جلوگیری کنند، بلکه نسبت به کاهش قیمت‌ها به نفع مصرف‌کنندگان اقدام کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار