دانش آموز پژوهشگر البرزی در گفت‌وگو با پانا:

اولین گام برای پیشرفت علم، ترویج خودباوری است

کرج (پانا) - دانش‌آموز پژوهشگر ساوجبلاغ که موفق به کسب رتبه برتر در زمینه پژوهش شده است، گفت مهم‌ترین و اولین گام برای پیشرفت علم، ترویج خودباوری است.

کد مطلب: ۱۴۳۴۵۰۷
لینک کوتاه کپی شد
اولین گام برای پیشرفت علم، ترویج خودباوری است

ارغوان محمدی، دانش آموز دبیرستان راهیان کوثر شهرستان ساوجبلاغ که در زمینه پژوهشگری نجوم، مدل سازی نجومی، فناوری حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته در چهارمین جشنواره علمی پژوهشی پژوهش‌سراهای استان البرز موفق به کسب رتبه برتری استان شد در گفت و گو با پانا عنوان کرد: «هر جامعه ای به لحاظ برخورداری از توان، انرژی و استعدادهای فراوان قادر خواهد بود نقش موثری در آینده آن جامعه داشته باشد دانش‌آموزان در هرجامعه ای‌ سرمایه اصلی آن جامعه محسوب می شوند که امکان رشد و بالندگی در موضوعات مختلف را در عرصه‌های گوناگونی محقق می‌کنند. من در سال ۱۴۰۱ علاقه بسیاری در زمینه نجوم پیدا کردم و با حمایت پدر و مادرم و البته توکل به خداوند متعال موفق به کسب رتبه برتر شدم.»

وی نقش دانش آموزان را در پیشرفت کشور امری ضروری دانست و بیان کرد: «نقش دانش آموزان در پیشرفت‌های کشور به ویژه علم و فناوری امری ضروری و مهم است. بهترین راهکار به عنوان مهم‌ترین و اولین گام برای پیشرفت علم، ترویج خودباوری تلقی می‌شود که باید با کمک اولیای مدارس، اساتید و دستگاه‌های مدیریتی بین دانش‌آموزان و دانشجویان گسترش یابد.»

محمدی با اشاره به درنگ نکردن در کسب علم و دانش جهت وابسته نبودن به کشورهای دیگر تاکید کرد: «در راه کسب علم و دانش و بخصوص علم نوین و فناوری های روز دنیا اگر لحظه ای درنگ کنیم، همیشه وابسته به کشورهای پیشرفته خواهیم بود و توان رقابت با آنها را از دست می دهیم، همین امر سبب می شود تا ظالمانه ترین تحریم ها را علیه کشورهایی که مطابق خواسته آنها عمل نمی کنند اعمال کنند و زمینه استعمار این کشورها توسط کشورهایی که فناوری های پیشرفته دارند فراهم می شود.»

وی حضور نوجوانان در میدان های مختلف و عرصه های علمی و پژوهشی را باعث پیشرفت و آبادانی کشور دانست و اظهار کرد: «یکی از راه های پیشرفت و ترقی کشور ها سرمایه گذاری بر روی جوانان و نسل آینده شان می باشد. دانش آموزان در تعیین سرنوشت کشور نقش به سزایی دارند . همین دانش آموزان در آینده ای نزدیک می خواهند کشور را اداره کنند بنابراین درامور کشور به تربیت دانش آموزان توجه زیادی می شود تا نسل بعدی ایران پاینده وسربلند باشد نسل جوان به عنوان نیروی فعال و متحرک، پرتلاش و با احساس می تواند نقش بسیار مهمی در پیشرفت یک جامعه داشته باشد.»

محمدی گفت: «ما دانش آموزان ایرانی باید با کسب علم و دانش به رونق و پیشرفت و آبادانی کشورمان ایران کمک کنیم.» محمدی

وی به عنوان یک پژوهشگر خود را مانند یک نقطه می‌بیند که در جهان آفرینش غرق شده است و کنجکاو است تا چیزهای جدید را کشف کند.»

این دانش آموز پژوهشگر در پاسخ به این که ایران چه توانمندی هایی در حوزه فضایی دارد، ابراز کرد: «فناوری فضایی ویژگی های خاص خود را دارد و یک فناوری چند بعدی به شمار می رود. از نظر من، فناوری فضایی یک فناوری پیشرفته است در واقع باید بگویم فناوری فضایی متشکل از علوم مختلف مانند مکانیک، تخصص های فضایی، مخابرات، کامپیوتر، مواد و متالورژی و فیزیک است که امروز کاربرد زیادی دارد و می تواند به عنوان یک علم منحصر به فرد در توسعه کشور نقش محوری ایفا کند. زیرا ایران در سال های اخیر در حوزه فضایی و ماهواره توانسته به دستاوردهای خوبی برسد و دردنیا حرف اول را بزند.»

وی در پایان تصریح کرد: «آموزش و پرورش در تربیت نیروهای متخصص اهمیت دارد. بنابراین دانشمند و آشنا به علوم جدید بسیار حائز اهمیت است. اگر ما بخواهیم بمانیم و کرامت داشته باشیم، هیچ راهی نداریم جز اینکه از علوم تجربی، تکنولوژی و دستاوردهای مثبت تمدن بشری استفاده کنیم.»

دانش آموز خبرنگار: مهسا رادپور

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار