رئیس اداره آموزش اورژانس دانشگاه علوم پزشکی مشهد:

کسب مهارت راهی برای نجات جان هموطنان است

مشهد (پانا) - رئیس اداره آموزش اورژانس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت درجامعه افراد باید مهارت‌های لازم را کسب کنند تا در صورت نیاز بتوانند به عنوان مددجو، جان هموطنان خود را نجات ببخشند.

کد مطلب: ۱۴۳۳۷۸۲
لینک کوتاه کپی شد
کسب مهارت راهی برای نجات جان هموطنان است

سید وحید ظهیری، رئیس اداره آموزش اورژانس دانشکده علوم پزشکی مشهد در جلسه استانی تربیت داوری جشنواره رقابت های علمی مهارتی سفیران سلامت عنوان کرد: «لازم است همه افراد جامعه مهارت‌های لازم را برای مواقع بحرانی یاد بگیرند و این مختص افراد خاصی نیست.»

وی گفت: «در جامعه ما حتی دانش آموزان ابتدایی هم باید بتوانند در مواجهه با بعضی از بیماری ها و بروز بعضی از خطرات ناگهانی واکنش های بجا و مثبت از خود نشان دهند و هیچگونه ترسی از برخورد با مواردی مانند تشنج، بیهوش شدن افراد و ... نداشته باشند.»

ظهیری افزود: «انتظاری که از رفتار حرفه ای یک فرد آموزش دیده داریم این است که حداقل تا زمان رسیدن آمبولانس برای فردی که تشنج کرده و بیهوش است، اما نفس می کشد او را به یک پهلو برگردانده، راه هوایی وی را باز و تا رسیدن آمبولانس بیمار را پایش کند.»

وی در ادامه گفت: «کنترل خونریزی ها بحث بسیار مهمی است و اگر نتوان تا زمان رسیدن آمبولانس اقدامی انجام داد فرصت از دست رفته و بیمار فوت می شود. بنابراین یک حرکت هوشمندانه و دقیق می تواند جان هموطن را از خطر مرگ نجات دهد.»

رئیس اداره آموزش اورژانس دانشکده علوم پزشکی مشهد بیان کرد: «بحث آتل‌بندی هم یکی از موارد بسیار مهم است. مثلاً گاهی اگر یک اندام دچار گزش و یا خونریزی شده می‌گویند آن را آتل بگیرید، زیرا بی‌حرکت سازی اندام باعث می‌شود حرکت سم به سمت مغز و قلب کمتر شود.»

ظهیری گفت: «گاهی خونریزی در قفسه سینه اتفاق می‌افتد و یک جسم تیز وارد اندام می‌شود که در آن لحظه باید اطراف آن را پانسمان حجیم انجام دهند و آن را از پشت فیکس کنند تا جابجا نشود.»

وی در پایان تاکید کرد: «ما باید به دانش آموزان مهارت‌های لازم را آموزش دهیم؛ مثلاً ۱۰ مهارت را در یک جلسه برایشان بازگو کنیم به عنوان مثال مواجهه با فردی که تشنج کرده، فردی که بیهوش است اما نفس می‌کشد، فردی که بیهوش است و نفس نمی‌کشد، کنترل خونریزی و... را به او یاد دهیم و به طور کلی از همان اول سر اصل مطلب برویم‌ و چیزهایی را آموزش دهیم که لازم است یک دانش آموز توانمند یاد بگیرد.»

دانش آموز خبرنگار: سنا مومن

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار