کنعانی در نشست خبری:

آمریکا نشان داد که یک تنه در مقابل جامعه جهانی ایستاده است

وزارت خارجه در زمینه جلوگیری از واردات کالاهای اسرائیلی، کارویژه خود را انجام داده است/ وضعیت شورای امنیت سازمان ملل، و‌ضعیت نگران‌کننده‌ای است/ حمله به اهداف و منافع ایران هیچ‌گاه بی‌پاسخ نمانده و نخواهد ماند

تهران (پانا) - سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه دولت آمریکا نشان داد که یک تنه در مقابل جامعه جهانی ایستاده است، گفت رژیم آمریکا یکبار دیگر شراکت تمام عیار خود را در جنایت و نسل‌کشی غزه نشان داد.

کد مطلب: ۱۴۳۱۱۴۷
لینک کوتاه کپی شد
آمریکا نشان داد که یک تنه در مقابل جامعه جهانی ایستاده است

ناصر کنعانی در نشست خبری هفتگی خود با اصحاب رسانه در خصوص وتوی قطعنامه پیشنهادی برای آتش بس غزه توسط آمریکا، اظهار کرد: ۶۷ امین روز از تهاجم وحشیانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه را شاهد هستیم. ماشین آدم‌کشی رژیم صهیونیستی موجب به شهادت رسیدن ۱۷ هزار نفر شده است؛ ۷ هزار و ۷۶۰ نفر هم مفقود‌الاثر هستند و زیر آوار باقی مانده‌اند. از اقدام شجاعانه دبیرکل سازمان ملل متحد تشکر می‌کنیم. متاسفانه شاهد اقدام تاسف بار رژیم آمریکا در وتوی قطعنامه ارائه شده برای توقف این جنگ خونین بودیم.

وی افزود: دولت آمریکا یکبار دیگر شراکت تمام عیار خود را در این جنایت نشان داد. آمریکا نشان داد دراین جنگ، بخشی از راه حل نیست بلکه بخشی از تداوم و نسل کشی در غزه است. دولت آمریکا نشان داد که یک تنه در مقابل جامعه جهانی ایستاده است.

کنعانی گفت: وضعیت شورای امنیت سازمان ملل و‌ضعیت نگران‌کننده‌ای است. ترکیب این شورا باید دموکراتیک‌تر باشد. امیدواریم شاهد کارآمدی این شورا در بحث تامین صلح و امنیت بین‌المللی باشیم.

جمهوری اسلامی به هیچ برجام دیگری معتقد نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص بازنگری در برجام ۲۰۱۵ نیز بیان کرد: ایده‌هایی تحت عنوان برجام ۲ معمولا از طرف کسانی مطرح می‌شود که نسبت به اجرای برجام استنکاف کردند و تعهدات خود را انجام ندادند و اکنون با گذشت زمان با طرح چنین ایده‌هایی به دنبال شانه خالی کردن از مسئولیت خود هستند. جمهوری اسلامی به هیچ برجام دیگری معتفد نیست.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار پانا مبنی بر اینکه وزارت راه و شهرسازی خبری درباره راه‌اندازی پرواز تهران - ریاض منتشر کرد؛ این اخبار را تایید می‌فرمایید؟ گفت: وزارت راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران مسئول مذاکرات حمل و نقلی است طبیعتا این خبر را تایید می‌کنم.

وی درباره برگزاری دادگاه تبعه سوئدی در ایران اظهار کرد: اطلاعی از رایزنی سوئد و اتحادیه اروپا درباره این فرد ندارم؛ جرایم این فرد روشن است و توسط قوه قضائیه این جرایم روشن و اعلام شده و جزئیات به دولت متبوع شهروند، منتقل شده است و روند قضائی را طی می‌کند؛ قوه قضائیه وظایف و مسئولیت خود را انجام می‌دهد. کنعانی درباره راه‌اندازی پرواز ایران و عربستان، بیان کرد: وقتی وزارت راه تأیید کرده، من تکذیب کنم؟

اظهارات رئیس مجلس مورد توجه دستگاه دیپلماسی قرار خواهد گرفت

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دوم خبرنگار پانا درباره درخواست امروز رئیس مجلس برای ایجاد تمهیدات برای جلوگیری از واردات کالاهای اسرائیلی نیز بیان کرد: در چارچوب وظایف محوله، دستگاه دیپلماسی فهرست شرکت‌های اسرائیلی را به وزارت صمت ارسال کرده است. بنابراین وزارت امور خارجه در این زمینه کارویژه خود را انجام داده است البته این یک قانون و روند است و به یک روز و دو روز منتهی نیست. سایر دستگاه‌ها نیز در این خصوص همکاری می‌کنند. در این ایام این موضوع بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت. اظهارات رئیس مجلس به عنوان قوه قانونگذاری و نظارتی مورد توجه دستگاه دیپلماسی قرار خواهد گرفت.

وی در خصوص برگزاری دادگاه گروهک منافقین از سوی ایران، بیان کرد: این دادگاه با زمینه سازی‌ها و مقدمات حقوقی انجام شده توسط قوه قضاییه ایران از فردا آغاز خواهد شد و گامی دیگر از استمرار اقدامات قانونی ایران در پیگیرد و استرداد کسانی است که دستشان به خون هزاران نفر از شهروندان و مقامات ایران را دارند و سابقه ننگین این جنایتکاران هیچ گاه پاک نخواهد شد و حمایت شرم آور برخی، از این جنایتکاران تاثیری بر پاک شدن سابقه ننگین آنها نخواهد داشت. پیش از این به صورت عمومی اعلام شد که متهمانی که اسامی آنها مطرح شده می‌توانند وکیل معرفی کرده و اقدامی داشته باشند. انتظار ملت ایران از دولت و قوه قضائیه ایران این هست که جنایتکاران را به سزای عمل خود برسانند و قوه قضائیه اقدامات لازم را در این راستا انجام خواهد داد.

روابط ایران و روسیه در راستای منافع متقابل رو به رشد است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد نتایج سفر اخیر آیت الله رئیسی به روسیه، گفت: روابط ایران و روسیه در راستای منافع متقابل روند رو به رشدی را شاهد بوده است. در ماه‌های آینده نشست کمیسیون مشترک ایران و روسیه برگزار می‌شود و امیدواریم برگزاری این نشست باعث ارتقاء بیش از پیش همکاری‌های سازنده تهران و مسکو مبتنی بر منافع دو کشور شود.‌

وی در خصوص همکاری‌های اخیر قضایی میان ایران و عراق نیز افزود: همکاری قضایی میان ایران و عراق از همکاری‌های مهم دو طرف محسوب می‌شود که نیازمند همکاری‌ها و مشورت‌های دو طرف است‌، به ویژه آنکه در سایه روابط برادرانه و پیوند عمیق دو کشور و سفرهای متعدد میان مردم ایران و عراق موضوعات زیادی همواره در دستور کار بررسی دو طرف قرار دارد. پیگیری قضایی و جنایی جنایتکارانی که مرتکب ترور شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس در فرودگاه بغداد شده‌اند هم یکی از محورهای این همکاری قضایی میان تهران و بغداد است.

کنعانی همچنین در خصوص علت عدم تصویب کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر در مجلس شورای اسلامی و توضیحاتی که وزیر خارجه در این ارتباط ارائه کرد و آخرین تلاش‌ها از سوی ایران برای تعیین سهم بستر ایران در دریای خزر، بیان کرد: این موضوع دارای یک روند تخصصی و نیمه حقوقی است و در همین چهارچوب این موضوع را دنبال می‌کنیم. نماینده ویژه ایران در امور دریای خزر در این ارتباط فعال است و نشست‌های متعددی را در سطوح مختلف دو جانبه و چند جانبه دارد. در این ارتباط تحقق منافع ایران برای ما مهم است و ما این موضوع را با جدیت دنبال می‌کنیم و همچنین بر ضرورت همکاری کشورهای ساحلی دریای خزر برای استفاده مناسب و عادلانه از توانمندی‌ها و پتانسیل‌های موجود در این منطقه تاکید داریم.

تحقق صلح پایدار در منطقه نیازمند تقویت زبان صلح و فضای اعتمادسازی است

وی ضمن اشاره به امضای بیانیه مشترک بین آذربایجان و ارمنستان برای عادی‌سازی روابط، گفت: از بیانیه مشترک آذربایجان و ارمنستان در ارتباط با انجام اقدامات متقابل برای اعتمادسازی از جمله آزادی نظامیان زندانی و زندانیان دیگر استقبال می‌کنیم و آن را گامی سازنده، مثبت و قابل تحسین برای دستیابی به صلح و توافق دو کشور در مورد تداوم اقدامات اعتمادساز برای رسیدن به توافق صلح می‌دانیم. این بیانیه مشترک نشان می‌دهد که گفت‌وگو و ساز و کارهای منطقه‌ای برای حل مسائل منطقه‌ای تا چه اندازه می‌تواند موثر باشد. تحقق صلح پایدار در منطقه نیازمند تقویت زبان صلح و فضای اعتمادسازی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: امیدواریم که روند مذاکرات صلح بین دو کشور به نتایج ثمربخشی برسد، ما به عنوان ایران از این موضوع استقبال می‌کنیم و آماده همکاری با این دو کشور برای رسیدن به صلح پایدار و عادلانه و ایجاد همگرایی بیشتر در منطقه قفقاز هستیم.

کنعانی با اشاره به اقدام بازدارنده از سوی ایران در حملات رژیم صهیونیستی به سوریه، گفت: آنچه مسلم است نیروهای ایران در سوریه به عنوان نیروی مستشاری با درخواست رسمی دولت سوریه حضور دارند؛ ما در سال‌های گذشته نقش مؤثری در مبارزه با تروریسم در منطقه داشته‌ایم؛ اقدامات نظامی رژیم اسرائیل علیه سوریه، متجاوزانه به شمار می‌رود و جامعه بین‌الملل وظیفه دارد که به این حملات پاسخ دهد؛ حمله به اهداف و منافع ایران هیچ‌گاه بی‌پاسخ نمانده و نخواهد ماند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار