کارشناس مسائل بورس در گفت‌وگو با پانا:

زمینه آموزش سرمایه‌گذاری و تامین مالی در دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها فراهم شود

دولت فعالیت‌ها را در حوزه اقتصادی به خصوص بورس شفاف‌سازی کند

تهران(پانا)- کارشناس مسائل بورس گفت سرمایه‌گذاری و تامین‌مالی همانند دو روی یک سکه هستند. تامین منابع مالی از اراده سرمایه‌گذاری افراد می‌‌آید و باید زمینه آموزشی اینگونه مسائل را در دبیرستا‌ن‌ها و دانشگاه‌ها فعال کرد.

کد مطلب: ۱۴۲۹۹۹۲
لینک کوتاه کپی شد
زمینه آموزش سرمایه‌گذاری و تامین مالی در دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها فراهم شود

اسماعیل درگاهی، کارشناس بورس در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «امروزه با توجه به اهمیت بورس در زندگی افراد، در دانشگاه‌های علمی کاربردی رشته‌ای تحت عنوان کاردانی بورس ارائه می‌شود که سرفصل‌های آن، سرفصل‌های مصوب وزارت علوم و حوزه آموزشی مسائل بورس و سرمایه‌گذاری است.»

وی افزود: «آموزش این‌گونه مسائل در دبیرستان‌ها شیوه‌ای متفاوت است. آموزش این مسائل در جامعه به فرهنگ سرمایه‌گذاری در کشور و پس‌انداز برمی‌گردد که سطحی از رفاه حاصل شود تا مردم منابع کافی برای سرمایه‌گذاری داشته باشند.»

درگاهی گفت: «منابع مازادی برای سرمایه‌گذاری در کشور وجود داشته باشد که مردم آن منابع آزاد را به سمت بورس سوق دهند. همچنین روش‌های مختلف ورود افراد به بورس را آموزش دهیم.»

این کارشناس ادامه داد: «مثلا افراد بیاموزند که لازم نیست لزوما با کد بورسی خود وارد بازارسرمایه شوند بلکه می‌توانند از روش‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم مثل خرید اوراق یا صندوق سرمایه‌گذاری استفاده کنند که ای روش در سال های اخیر توسعه پیدا کرده و ابزارهای خوبی در این زمینه ایجاد شده است.»

تامین‌مالی حوزه‌ای است که باید در کشور آموزش دهیم

درگاهی درباره لزوم آموزش تامین‌مالی و روش‌های آن گفت: «امروزه یکی از نیازهای اساسی کشور تامین‌مالی است. بسیاری از پروژه‌ها در کشور به دلیل تامین مالی زمین‌گیر است. تامین مالی حوزه‌ای است که مانند سرمایه‌گذاری باید به افراد آموزش دهیم.»

وی افزود: «سرمایه‌گذاری و تامین‌مالی همانند دو روی یک سکه هستند. تامین منابع مالی از اراده سرمایه‌گذاری افراد می‌‌آید و باید زمینه آموزشی اینگونه مسائل را در دبیرستا‌ن‌ها و دانشگاه‌ها فعال کنیم.»

تامین‌مالی را در سرفصل‌های آموزشی دانش‌آموزان فنی‌وحرفه‌ای بیاوریم

این کارشناس گفت: « در سیلابس‌های درسی دانش‌آموزان فنی‌وحرفه‌ای و دانشجویان مهندسی که در آینده به کار تولید می‌پردازند، تامین‌مالی را بیاوریم زیرا اگر تولید تامین‌مالی نشود کاری به سرانجان نخواهد رسید.»

ضرورت ایجاد سندباکس در حوزه‌مالی

درگاهی درباره طراحی سند باکس در حوزه‌مالی گفت: «زیرساخت‌ها به ارتباط تنگاتنگ نهادآموزشی و نهاد‌مالی و سازمان بورس می‌گردد. بسیاری از نهاد‌ها قبل ازاینکه قوانین و مقررات مصوب را به صورت مستقیم در جامعه اجرا کنند، در سندباکس اجرایی می‌کنند یعنی این قوانین ابتدا در فضای مجازی اجرایی می‌شود تا معایب و نقایص آن آشکار شود.

وی ادامه داد: «لذا در حوزه مالی چنین چیزی طراحی شود. نهاد‌های مالی ظرفیت زیادی دارند و در این حوزه‌ها فعالیت کردند و ما می‌توانیم در امور مختلف از آن‌ها کمک بگیریم.»

ضرورت هدایت درست ظرفیت‌های موجود در حوزه اطلاعات بورسی در کشور

این کارشناس بورس یادآور شد: «زمانی که اصل خصوصی سازی در کشور اجرایی شد و سهام به اکثر افراد تعلق گرفت و همچنین آزادسازی سهام که با دستور رهبری اجرایی شد، پای بسیاری از افراد را به بورس بازکرد و بسیاری از مردم با واژه بورس آشنا شدند. در نتیجه اکنون اکثر مردم در جامعه با بورس آشنا هستند و این ظرفیت بلقوه موجود اگر در مسیر درست هدایت شود ثمرات خوبی برای اقتصاد کشور خواهد داشت.»

درگاهی گفت: «بخش عمده تامین مالی در دنیا در پروژه‌های بزرگ، از طریق بازار سرمایه است و بازار سرمایه با داشتن ظریفت‌ها و دسترسی به افراد می‌تواند منابع خرد را تجزیه کند و به پروژه‌های بزرگ برساند. لذا آشنایی افراد با بورس و اینکه چطور به صورت نظام مند پروژه‌ها هدایت شود، به آموزش در سطح جامعه بستگی دارد.»

وی افزود: «برای هدایت پروژه‌ها به صورت نظام‌مند علاوه بر آموزش درسطح جامعه، حکمرانی هم باید آموزش دهیم و تصمیم‌گیرنده‌ها و قانون‌گذار‌ها نیز باید آموزش ببینند.»

این کارشناس عنوان کرد: «افردی که می‌خواهند سرمایه‌گذاری کنند، ظرفیت محافظه‌کاری دارند. قبل از آموزش ما رسالتی در حوزه حکمرانی داریم و باید بازار‌سرمایه در سطح حکمرانی هر روز شفاف تر از دیروز کنیم. شفاف کردن بازار‌سرمایه، سرمایه‌گذار را جذب می‌کند. دولت عملیات و فعالیت‌ها را در حوزه اقتصادی مخصوصا بورس، شفاف کند

هزینه عدم شفافیت را بالا برده و شرکت‌ها را به سمت شفافیت‌سازی سوق دهیم

وی گفت: «آموزش اینگونه مسائل در جامعه چند بعد دارد. ابتدا در سطح حکمرانی و اداره امور دولت و بعد در سطح شرکت‌ها این آموزش‌ها را بیاوریم. هزینه عدم شفافیت را بالا برده و شرکت‌ها را به سمت شفاف‌سازی سوق دهیم. مردم نیز با دیدن چنین فضایی از یادگیری استقبال خواهند کرد.»

درگاهی خاطرنشا کرد: «دولت به عنوان بازیگر عمده اقتصاد ایران، بنگاه‌های بزرگی دارد. عملیات این بنگاه‌ها بر روی بورس، اقتصاد و همچنین زندگی مردم تاثیر گذار است لذا در سطح دولت، قبل از آموزش به سمت شفاف سازی برویم در این صورت خودکار آموزش فراهم خواهد شد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار