اجرای طرح بوم در یکی از مدارس رضوانشهر

رضوانشهر(پانا) - ایجاد فضای سبزو کاشت و پرورش انواع سبزیجات و گل‌های محلی در حیاط آموزشگاهی در رضوانشهر تحت عنوان طرح «بوم»به همت دانش‌آموزان و پرسنل این مدرسه انجام شد.

کد مطلب: ۱۴۲۹۹۶۸
لینک کوتاه کپی شد
اجرای طرح بوم در یکی از مدارس رضوانشهر

بوم یا برنامه ویژه مدرسه به این معناست که مدیریت، شورا و معلمین مدرسه اجازه دارند بخشی از زمان تعیین شده برای آموزش رسمی مدرسه را با توجه به صلاحدید خود، به آموزشی جدا از آموزش رسمی اختصاص دهند.

این برنامه به آن‌ها اجازه می‌دهد موضوع انتخاب کنند، محتوا ارائه دهند، مواد آموزشی تولید کنند، معلم انتخاب کرده، ارزشیابی و کارنامه صادر کنند! به طور کلی آن‌ها جایزند تا در کنار آموزش رسمی مدرسه، یک برنامه آموزشی ویژه برای مدرسه خود طراحی کنند و به دست اجرا بسپارند.

البته این طرح، به معنای این نیست که مدارس می‌توانند حرکتی جدا از برنامه‌ تعیین شده‌ آموزش و پرورش داشته باشند. مثال‌های مختلفی در این زمینه می‌توان زد.

مدرسه‌ای عشایر نشین را در نظر بگیرید که دانش آموزان علاوه بر برنامه آموزش ملی، باید تحت آموزش‌های محیطی نیز قرار بگیرند. دانش آموزان این مدرسه، نیاز به برنامه آموزشی‌ دارند که بتواند تغییرات مثبتی در سبک زندگی آن‌ها ایجاد کند و زندگی را برایشان راحت کند.

خیلی از مهارت‌هایی که در زندگی شهری به واسطه تکنولوژی و فناوری کمرنگ شده است، در زندگی روستایی و عشایری نقش مؤثری در کیفیت زندگی ایجاد می‌کند. مدارسی که بنابر صلاحدید شورا، مدیریت، معلمین قصد پرورش مهارتی خاص در یک زمینه مانند تکنولوژی، فناوری و … را در بین دانش آموزان دارند. مدرسه‌هایی که در بافت تاریخی یا جغرافیایی خاصی قرار دارند و از این جهت، مهم است تا آموزش‌هایی در رابطه با حفظ و نگهداری و انتقال هویت تاریخی و جغرافیایی محله و مدرسه خود ببینند. مدرسه‌ای را تصور کنید که مورد تهدید بلایای طبیعی خاصی قرار دارد. دانش آموزان این مدرسه نیاز به برنامه‌های ویژه‌ پیشگیری و مقابله با بلایای طبیعی دارند. با این که در تمامی مدارس، آموزش‌های کلی ارائه می‌شود؛ این آموزش‌ها شامل تمامی حوادث مثل سیل، آتش‌سوزی جنگل‌ها، طغیان آب دریا، انفجار و … نمی‌شود. نیازهای اجتماعی خاص مدارس که مثال‌های آن در بالا ذکر شد، یکی از دلایل مهم ایجاد طرح بوم بود.

اولیای این آموزشگاه هم با همکاری دانش آموزان با توجه به وجود فضای مناسب، اقدام به کاشت گل و سبزیجات کردند که باعث ایجاد حس تعاون و همکاری و مسئولیت پذیری بین دانش آموزان برای مراقبت از باغچه و قدردانی از زحمات دوستان و آشنایی با روش های پرورش گیاهان بوده است.

دانش آموز خبرنگار:هستی پور علی یکتا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار