گزارش پانا از برنامه بهره‌وری در مصرف:

اهمیت تداوم و اجرای فاز دوم تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف‌ها

تهران (پانا) - اختلاف مصرف گاز طبیعی در فصل گرم و سرد سال به‌صورت میانگین ماهانه، به بیش از ۲۲۰ میلیون مترمکعب در روز می‌رسد و در صورت ادامه روند کنونی، کشور با چالش جدی‌تری در تأمین گاز به‌ویژه در فصل سرد سال روبه‌رو خواهد شد.

کد مطلب: ۱۴۲۹۴۲۲
لینک کوتاه کپی شد
اهمیت تداوم و اجرای فاز دوم تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف‌ها

حل مسئله ناترازی گاز از دریچه عرضه و تقاضا و مدیریت مصرف خواهد بود، نرسی قربان، کارشناس حوزه انرژی با اشاره به هزینه بسیار کم انرژی در کشور یادآور شد: «می‌توان با افزایش قیمت انرژی مصرف گاز در فصل زمستان را تعدیل کرد.»

این کارشناس حوزه انرژی همچنین با بیان اینکه اصلاح الگوی مصرف باید مدنظر صنایع و بخش خانگی قرار بگیرد، تصریح کرد: «با ورود بخاری‌ها و بحث گرمایش این مقدار مصرف به ۸۰۰ تا ۸۵۰ میلیون مترمکعب در روز می‌رسد و بهینه کردن وسایل گرمایشی مانند بخاری تأثیر حدود ۲۰ درصدی در کاهش مصرف گاز در فصول سرد سال دارد.»

وی افزود: «دو نوع ناترازی مقطعی و دائم در کشور داریم که ناترازی مقطعی تنها در بعضی از فصل‌ها اتفاق می‌افتد و به‌دلیل افزایش مصرف بخش خانگی است. در بخش خانگی موضوع مورد توجه، بخاری‌ها هستند که باید اصلاح انرژی در آنها صورت بگیرد.»

پرداخت یارانه انرژی به گاز و ادامه روند هدررفت آن

علیرضا ورناصری عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با پانا درباره‌ میزان موفقیت طرح تعرفه‌گذاری پلکانی گاز خانگی که سال گذشته در کشور اجرا شد، گفت: « متاسفانه در تمام بخش‌های توزیع و مصرف گاز در کشور با هدر رفت مواجه هستیم و این هدر رفت منابع خیلی بالا است.»

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به بیان توضیحاتی درباره میزان موفقیت طرح تعرفه‌گذاری پلکانی گاز خانگی که سال گذشته در کشور اجرایی شد و لزوم ادامه اجرای این طرح پرداخت.

هدررفت گاز در بخش خانگی و صنعتی

ورناصری گفت: «به عنوان مثال راندمان بهره‌وری در نیروگاه‌های ما به نسبت متوسط جهانی خیلی پایین است که این نشان دهنده‌ هدر رفته بالای گاز در کشور در بخش خانگی و صنعتی است.»

این عضو کمیسیون انرژی در ادامه بیان کرد: «بخشی از دلیل این هدر رفت بالای انرژی این است که یارانه‌ انرژی به گاز تعلق می‌گیرد و به همین دلیل هزینه‌ آن پایین است و مشترکین تمرکزی بر استفاده‌ی صحیح از آن ندارند. به همین دلیل از سال گذشته این موضوع مطرح شد که در اعطای سوخت به آنها باید بازبینی مجددی صورت بگیرد و قیمتی که گاز در اختیار مشترکین قرار داده می‌شود باید به نسبت مصرف آنها باشد.»

قبوض سنگین گاز در انتظار مشترکین پرمصرف

ورناصری عنوان کرد: «مشترکینی که از گاز به میزان خیلی زیادی استفاده می‌کنند، بر اساس طرح تعرفه‌گذاری پلکانی گاز خانگی باید هزینه‌ مصرف خود را بپردازند و امسال هم مقرر شده برای مشترکینی که مصرف خیلی بالایی از گاز دارند مرحله دوم این طرح عملیاتی و اجرایی شود و قبوض سنگین برای آنها صادر شود.»

به گفته او طرح تعرفه‌گذاری پلکانی گاز خانگی که سال گذشته اجرایی شد، تجربه‌ موفقی بود که در سایر کشورهای جهان نیز اجرایی شده است. خیلی طبیعی است که هر کسی که از انرژی به میزان بیشتری استفاده می‌کند باید به همان نسبت هزینه‌ مصرف خود را بپردازد.»

این نماینده‌ مجلس یازدهم در ادامه توضیح داد: «مشترکین هر چه بیشتر از این انرژی برخوردار شوند به همان نسبت یارانه‌ بیشتری نیز نصیب آن‌ها می‌شود. البته در این طرح در نظر گرفته شده که هر کس که استفاده‌ کمتری از این انرژی داشته باشد از معافیت‌های زیادی نیز برخوردار خواهد شد.»

این نماینده‌ مجلس یازدهم توضیح داد: «طرح تعرفه‌گذاری پلکانی در حوزه‌ی برق نیز موفقیت‌آمیز بوده و باید دولت این مسیر را ادامه دهد تا مشترکینی که تمرکزی بر مصرف خود ندارند هزینه‌ آن را بپردازند.»

پیگیری عدالت در مصرف و توزیع یارانه‌های پنهان

وی در ادامه افزود: «مشترکینی که استفاده‌های بالا از گاز دارند باید منتظر قبوض بالا و میلیونی برای مصرف خود باشند، با استفاده از طرح تعرفه‌گذاری پلکانی گاز خانگی در واقع در صدد اجرای عدالت در مصرف و توزیع یارانه‌های پنهان هستیم.»

کارشناسان حوزه انرژی همچنین تاکید دارند که یکی از مهم‌ترین راهکارهای حل مسئله ناترازی فصلی گاز از سمت عرضه، استفاده از ذخیره‌سازی گاز طبیعی است که افزون بر حل مسئله ناترازی فصلی، به پایداری و امنیت تأمین گاز و مدیریت شبکه انتقال کمک می‌کند. به‌صورت میانگین ظرفیت ذخیره‌سازی گاز طبیعی در دنیا ۱۱ درصد از کل مصرف گاز است.

این نسبت در کشورهای اروپایی به‌طور میانگین ۲۳ درصد و در ایران تنها ۱.۴ درصد است. ظرفیت ذخیره‌سازی کشور هم‌اکنون حدود ۳.۴ میلیارد مترمکعب است و ظرفیت استفاده مخازن هیدروکربوری برای ذخیره‌سازی گاز طبیعی تا ظرفیت بیش از ۲۰۰ میلیون مترمکعب در روز وجود دارد. با این توضیحات ضروری است وزارت نفت برای حل بخشی از مشکل ناترازی، نسبت به دستیابی به سهم حداقل ۱۰ درصد مصرف گاز از محل ذخیره‌سازی در طول برنامه هفتم توسعه اقدام کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار