در گفت‌وگو با پانا مطرح شد؛

تاثیر «تراموا» در کاهش آلودگی هوای تهران

تهران (پانا) - یک کارشناس آلودگی هوا با بیان اینکه اکنون تهران زیرساخت ایجاد تراموا را ندارد، درباره نقش و تاثیر این ناوگان حمل‌ونقل در کاهش آلودگی هوا توضیحاتی ارائه داد.

کد مطلب: ۱۴۲۸۵۴۴
لینک کوتاه کپی شد
تاثیر «تراموا» در کاهش آلودگی هوای تهران

محمد حیدری در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: اکنون یکی از عمده‌ترین عوامل دخیل در آلودگی هوا، تکمیل نبودن شبکه حمل و نقل عمومی با توجه به نیاز تهران است و متاسفانه در یک دهه اخیر تمرکز بر توسعه ناوگان حمل و نقل نبوده و این مساله باعث شده تا ترافیک و مصرف سوخت افزایش یابد و در نهایت میزان آلودگی هوا نیز شدت پیدا کند.

این کارشناس آلودگی هوا با بیان اینکه نگاه به شیوه حمل‌ونقل در شهرهای بزرگ دنیا که در کاهش آلودگی هوا موفق بوده‌اند نیز نشان می‌دهد تردد باید بیشتر با وسایل حمل و نقل عمومی باشد، خاطرنشان کرد: لازم است حمل و نقل عمومی توسعه یابد. اکنون توسعه مترو در تهران قابل قبول است اما نیاز است که تعداد واگن‌های مترو نیز افزایش یابد زیرا بسیاری از افراد به‌دلیل شلوغی بیش از حد مترو از آن استفاده نمی‌کنند.

حیدری تاکید کرد: توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی با هر نوع سوخت و قوای محرکه، چه برقی و چه فسیلی، با حذف خودروهای شخصی و کاهش مجموع پیمایش وسایل نقلیه، منجر به کاهش انتشار آلاینده‌ها و در نتیجه، کاهش آلودگی هوا می‌شود.

وی ادامه داد: بنابراین اگر بتوان در یک بازه زمانی کوتاه مدت یعنی حداکثر پنج سال تعداد خطوط و واگن‌های مترو را گسترش داد، به طور قطع موفقیت حاصل می‌شود ضمن اینکه باید شبکه اتوبوسرانی نیز تکمیل شود. البته باید استفاده از اتوبوس‌های برقی در دستور کار قرار بگیرد تا به کاهش آلودگی هوا نیز کمک کند. تکمیل ناوگان حمل و نقل عمومی می‌تواند مردم را از استفاده هر روزه از خودروی شخصی بازدارد.

حیدری درخصوص نقش تراموا در کاهش آلودگی هوا نیز گفت: اکنون بدنه اصلی حمل و نقل تهران بر اساس خدمات رسانی اتوبوسرانی، مترو و تاکسیرانی است. از آنجا که هنوز زیرساخت تراموا در تهران وجود ندارد، بهتر است که تمرکز مدیریت شهری بر تکمیل خطوط مترو و تزریق واگن باشد. هر چند که تراموا یکی از پاک‌ترین سیستم‌های حمل و نقل عمومی است و تاثیر بسزایی در کاهش آلودگی هوا دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار