مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان غربی:

توجه به کیفیت و کمیت مانور زلزله در مناطق زلزله‌خیز یک ضرورت مهم است

ارومیه (پانا) - مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان غربی توجه به کیفیت و کمیت مانور زلزله در مناطق زلزله‌خیز را ضرورت مهم عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۴۲۷۹۴۴
لینک کوتاه کپی شد
توجه به کیفیت و کمیت مانور زلزله در مناطق زلزله‌خیز یک ضرورت مهم است

امیرعباس جعفری در آیین نمادین مانور سراسری زلزله در مدرسه فاطمیه ارومیه با اشاره به اهمیت جدی گرفتن، هدفمند بودن، تداوم و استمرار مانورهای زلزله در مدارس عنوان کرد: افزایش کیفی و کمی مانورها به ویژه در مناطق زلزله خیز همواره می تواند به عنوان یک موضوع مهم در برنامه های مسئولین مراکز آموزشی قرار گیرد و بدون شک توجه به آن، با در نظر گرفتن امکانات طبیعی و غیرطبیعی منطقه مانور، مولفه های فرهنگی و نیروی انسانی منطقه ای که مانور در آن به اجرا در می آید، در کاهش تلفات انسانی بسیار موثر خواهد بود.

جعفری افزود: کاهش خسارت های جانی و مالی ناشی از زلزله به وسیله ارتقای فرهنگ ایمنی و مقاوم سازی، ایجاد و ارتقای مهارت های فردی و جمعی جوامع دانش آموزی و واکنش صحیح و سریع در برابر زلزله از جمله اهدافی است که از برگزاری این مانور پیگیری می شود.

وی در خصوص اهمیت توجه به جامعه دانش آموزی در مباحث مرتبط با فرهنگ سازی گفت: دانش آموزان به عنوان یک پنجم از جمعیت استان می توانند همانند یک رسانه، آموخته های خود را در زمینه مواجهه صحیح با این حادثه طبیعی به خانواده ها و دوستانشان انتقال دهند.

جعفری افزود: با همکاری و تعامل دستگاه ها و آموزش صحیح می توان از آسیب های حوادث طبیعی به ویژه زلزله در سطح مدارس و جامعه کاست.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان غربی به پیشینه برنامه مانور زلزله در کشور اشاره کرد و گفت: در راستای ارتقای آمادگی عمومی برای مواجهه با اثرات زلزله از سال 1381 تاکنون، مانور سراسری زلزله و ایمنی در کلیه مدارس کشور به استناد تفاهم‌نامه مشترکی که در آن سال بین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت آموزش‌وپرورش، وزارت کشور و همچنین صداوسیما و جمعیت هلال‌احمر مبادله شد، برگزار شده است؛ از سال 1394 تغییراتی در این برنامه مانور مدارس صورت پذیرفته تا علاوه بر دانش آموزان و مسئولان مدارس، مردم نیز در این فرایند مشارکت داده شوند.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی نیز در این مراسم گفت: در رویکرد جدیدی که با عنوان "مدرسه ایمن - جامعه تاب آور" شناخته می‌شود، ضمن ارائه آموزش‌های لازم به دانش آموزان مطابق با روال جاری، تمهیداتی اندیشیده شده است که سطح آگاهی و آمادگی ساکنین محله‌های مجاور مدارس ایمن نیز ارتقا یابد و از ظرفیت این مدارس به‌عنوان پایگاه پیشگیری و مدیریت بحران در واحدهای همسایگی در سطح هر محله استفاده شود.

غلامرضا فدوی به اهداف برگزاری این مانور اشاره کرد و گفت: افزایش سطح آگاهی دانش آموزان در مورد زلزله و ایجاد آمادگی برای انجام واکنش‌های صحیح و سریع در برابر آن، چگونگی ایجاد آرامش روانی و برانگیختن حس کنجکاوی دانش آموزان نسبت به پدیده های طبیعی، آشنایی با اقدامات و آمادگی قبل، حین و بعد از زلزله از دیگر اهداف برگزاری این مانور است.

فدوی افزود: مانور سراسری زلزله نیز در قالب آموزه های تربیتی آموزش و پرورش توانایی و مهارت دانش آموزان را تقویت می کند؛ همچنین آمادگی ذهنی نیز مورد هدف متولیان امر در اجرای مانورهای مختلف هستند.

دانش آموزان در این مانور آموزش های امداد و نجات خود را به صورت عملی به نمایش گذاشته و همراه با نیروهای هلال احمر، آتش نشانی و اورژانس در امداد رسانی به دانش آموزان با نیروهای امدادی همکاری های لازم را انجام دادند.

اطفای حریق، تخلیه اضطراری، انتقال مصدومان حادثه به مکان امن، برپایی چادر و اسکان موقت ، قطع برق، آب رسانی و قطع گاز از جمله اقدام هایی بود که در بیستمین مانور زلزله توسط دانش آموزان و دستگاه های امداد و نجات آذربایجان غربی اجرا شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار