کنعانی:

فعالیت‌های هسته‌‌ای ایران کاملا صلح آمیز است

تروئیکای اروپایی تلاش می‌کنند با پنهان کردن واقعیت‌ها اتهاماتی علیه ایران مطرح می‌کنند/ مسیر دیپلماتیک در بحث مذاکرات برجامی همچون گذشته باز است

تهران (پانا) - سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه فعالیت‌های هسته‌‌ای ایران از جمله غنی‌سازی در سطوح مختلف کاملا صلح آمیز است، گفت تروئیکای اروپایی تلاش می‌کنند با پنهان کردن واقعیت‌ها اتهاماتی علیه ایران مطرح می‌کنند.

کد مطلب: ۱۴۲۷۲۳۶
لینک کوتاه کپی شد
فعالیت‌های هسته‌‌ای ایران کاملا صلح آمیز است

ناصر کنعانی در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تسلیت ایام فاطمیه، در خصوص بیانیه تروئیکای اروپایی درباره فعالیت هسته‌ای ایران، اظهار کرد: در ارتباط با بیانیه سه کشور اروپایی، پاسخ ایران به این بیانیه به صورت روشن داده شده است. تعهدات مندرج در برجام مبتنی بر تعهدات متقابل است و از همه اعضا می‌خواهد که به صورت یکسان به تعهدات خود عمل کنند. فعالیت‌های هسته‌‌ای ایران از جمله غنی‌سازی در سطوح مختلف کاملا صلح آمیز است. فعالیت‌های هسته‌ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دارد. برخی طرف‌ها به گونه‌ای ادعا می‌کنند که گویی این جمهوری اسلامی ایران است که با در نظر نگرفتن توافق، از برجام خارج شده است. این کشورها تلاش می‌کنند با پنهان کردن واقعیت‌ها اتهاماتی علیه ایران مطرح می‌کنند.

وی در خصوص دخالت‌های آمریکا در منطقه و آینده غزه، گفت: آمریکا توان اثرگذاری بر رژیم صهیونیستی را داشت. آمریکا در مجامع بین‌المللی از رژیم صهیونیستی حمایت کرده، بنابراین بزرگترین کمک آمریکا به مساله فلسطین برداشتن حمایت‌های بی بدیلش از رژیم صهیونیستی است. هیچ یک از طرح‌های آمریکا در این خصوص واقع بینانه و مبتنی بر عدالت و انصاف نبوده و هیچ گاه به منطقه و فلسطین کمکی نکرده است. آمریکا در این ۵۰ روز نتوانسته دغدغه نظامی خود را تامین کند و آنچه که از دلایل و شواهد نشان بر می‌آید این است که رژیم صهیونیستی تمایل به ادامه ماجراجویی دارد و جامعه جهانی باید جلوگیری کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه دولت آمریکا مایل است که آنچه در جنگ علیه غزه محقق نکرده از طریق شورای امنیت و در مسیر سیاسی محقق کنند، افزود: ملت فلسطین اجازه تحقق اهداف نامشروع را به هیچ طرفی نخواهد داد و سرنوشت فلسطین بدست مردم آن رقم خواهد خورد. مردم فلسطین حق دارند نسبت به آینده خود تصمیم بگیرند و بهتر است دولت آمریکا از گذشته تجربه کسب کند و اگر می‌خواهد کمکی کند باید واقع گرایانه راهکار ارائه دهد.

کنعانی در خصوص سفر آیت الله رئیسی به ترکیه نیز گفت: این سفر در زمان خود توسط نهاد ریاست جمهوری اطلاع رسانی خواهد شد. این سفر در زمان مناسب مورد توافق دو کشور انجام می‌‌شود.

وی با اشاره به سفر اخیر وزیر امور خارجه به قطر و دیدار و رایزنی با مقامات این کشور در خصوص تحولات اخیر اراضی اشغالی و ضرورت توقف جنایت‌های رژیم صهیونسیتی علیه مردم غزه، بیان کرد: دولت قطر در این زمینه تلاش‌های جدی در حال انجام دادن است و رایزنی‌ها و مشورت‌های مختلف انجام داده است و امیدواریم آتش‌بس کنونی، جنبه پایدار به خود بگیرد. ما اطلاعات دقیقی داریم که آمریکا از پایگاه‌های نظامی خود در منطقه برای کمک‌رسانی نظامی و ارسال تجهیزات و تسلیحات برای رژیم صهیونیستی به صورت مستمر استفاده کرده است. در این ارتباط ما اطلاعات لازم را به طرف‌های ذی‌ربط منطقه‌ای و طرف‌هایی که نیاز بود در این زمینه اطلاع داشته باشند، ارائه کرده‌ایم.

رژیم صهیونیستی جز در برابر زور تمکین نخواهد کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه اظهار کرد: ارسال کمک‌های بشردوستانه از ابتدای شروع جنگ مورد توجه و پیگیری‌ جمهوری اسلامی ایران بوده و در این راستا تلاش‌های زیادی را در سطوح مختلف انجام داده‌ایم. بدیهی است که انتظار ایران و همه کشورهای حامی فلسطین این است که امکان ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به صورت نامحدود باشد. میزان کامیون‌های وارد شده به غزه در مقابل نیازی که وجود دارد به مثابه قطره در برابر دریا است. غزه در ۱۶ سال گذشته یک زندان بزرگ بدون سقف بوده و بدیهی است که تلاش‌های ما در این زمینه با مقامات ذی ربط صلیب سرخ جهانی و مصر در حال انجام است و باید دید در عرصه عمل چه میزان می‌توان به نتیجه این تلاش‌ها امیدوار بود.

وی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی جز در برابر زور تمکین نخواهد کرد، افزود: هنوز فشارهای بین المللی برای بازگشایی مسیرهای ارسال کمک‌های بشردوستانه کافی نبوده و این مطالبه جدی از جامعه جهانی تا زمانیکه این اتفاق بیافتد ادامه دارد. رژیم صهیونیستی نتوانست اهداف و اظهارات اولیه خود از جلمه نابودی حماس را محقق کند و نهایتاً مجبور به توافق با طرفی شد که قصد نابود کردن آن را داشت که این نیز بیانگر شکست آن رژیم و عدم دستیابی به هیچ یک از اهداف اعلامی مد نطر خود شد. پس از شروع آتش بس ۴ روزه شاهد بودیم که سیل جمعیت از جنوب به شمال غزه آمدند و به تهدیدات رژیم صهیونسیتی توجهی نکردند که این نیز بیانگر استمرار روحیه مقاومت در میان مردم غزه است. میدانی که رژیم صهیونیستی در این مدت تجربه کرد نشان داد که این میدان برای آنها آسان نبوده و نخواهد بود.

کنعانی درباره احیای مذاکرات برجام نیز گفت: همکاری ایران با آژانس تحت‌الشعاع اظهارات غیرسازنده برخی طرف‌ها قرار نخواهد گرفت و همکاری‌های ایران با آژانس بر مبنای توافق و بیانیه مشترک امضا شده بین ایران و آژانس ادامه خواهد یافت. مسیر مذاکرات هم مسیر خودش را دارد. مسیر دیپلماتیک در بحث مذاکرات برجامی همچون گذشته باز است و ایران برای انجام مذاکرات و تداوم آن برای بازگشت متعهدانه همه طرف‌های برجامی به توافق هیچ‌گونه محدودیتی ندارد.

وی در خصوص بیانیه پایانی سران اکو مبنی بر ارائه راهکار طرح دو دولتی برای فلسطین، اظهار کرد: در تمام نشست‌هایی که در خصوص فلسطین برگزار می‌شود ما نسبت به دیدگاه‌هایی که بر خلاف دیدگاه‌های اصولی ایران در قبال فلسطین بوده باشد، به طور رسمی تحفظات خود را اعلام کردیم و خواهیم کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور درباره همکاری ایران و ترکیه در آزادی اسرای غیرنظامی در دست حماس هم گفت: مبتنی بر درخواستی که برخی از کشورها از جمله تایلند از ایران داشتند و در گفت‌وگوهای وزرای خارجه به صورت تلفنی و حضوری در زمان دو وزیر خارجه در دوحه انجام شد و درخواست‌هایی که دیگر مقامات تایلند داشتند این موضوع مورد پیگیری ایران قرار گرفت و در همان چارچوب و نگاه انساندوستانه حماس، تعدادی از شهروندان تایلندی هم از بازداشت نیروهای حماس آزاد شدند و این تلاش‌ها ادامه خواهد یافت. موضوع فلسطین از موضوعات مهم مورد توجه ایران با کشورهای دیگر از جمله ترکیه است و ترکیه نقش مهمی در موضوع فلسطین دارد و می‌تواند نقش‌های موثری را ایفا کند.

کنعانی در مورد تیراندازی به دانشجویان فلسطینی در آمریکا، گفت: این خبر را دریافت کردیم. حمله مسلحانه به ۳ دانشجوی فلسطینی در ایالت آمریکا خبر تکان‌دهنده‌ای است و اینگونه جنایات باید محل توجه و اهتمام مقامات آمریکا قرار گیرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره افغانستان تاکید کرد: ما امنیت افغانستان را امنیت جمهوری اسلامی ایران تلقی می‌کنیم و معتقدیم که بی ثباتی در افغانستان محدود به جغرافیای این کشور نخواهد بود و بر روی امنیت کل منطقه تاثیر می‌گذارد. ما تاکید بر این داریم دولتی که در افغانستان بر سر کار می‌آید باید نماینده تمام ملت افغانستان باشد و تمام تحرکات و تلاش‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در طول دو سال گذشته در ارتباط با موضوع افغانستان در همین چارچوب بوده است و اگر ما با مقامات سرپرستی افغانستان گفت‌وگو و مذاکره می‌کنیم در جریان آن دیدگاه‌های اصولی خود را منتقل می‌کنیم. ما به دنبال طرد هیچ جریانی در داخل افغانستان از ساز و کارهای سیاسی این کشور نیستیم. ما به ملت افغانستان متعهد هستیم و همه باید کمک کنند که دولتی در افغانستان مسئولیت را بر عهده بگیرد که نماینده تمام ملت افغانستان باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار