نائب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با پانا:

نیروی تکنسین را در ابعاد مختلف ماهر کنیم

تهران ( پانا )- نائب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران با اشاره به نیاز بازار کار به نیروی تکنسین ماهر اظهار کرد نیروهای تکنسین باید در ابعاد مختلف فنی ماهر شوند و مهارت‌های لازم را با شرکت در دوره‌ها و انجام تجربیات مختلف کسب کنند.

کد مطلب: ۱۴۲۵۸۶۶
لینک کوتاه کپی شد
نیروی تکنسین را در ابعاد مختلف ماهر کنیم

حمیدرضا صالحی؛ نائب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با پانا با اشاره به اهمیت مسئله بحران کمبود نیروی ماهر گفت: «در صنعت نفت، گاز، برق، مخابرات، انرژی و ... بحث تکنسین دارای اهمیت بالایی است. چرا که کارگرهای ماهر و نیروهای تکنسین می‌توانند همچون آچارفرانسه در کارگاه‌های فنی و پروژه‌های بزرگ کار مفید باشند. در کشورما موضوع تربیت کارگر ماهر و نیبروی تکنسین کم‌رنگ بوده و ما کم‌تر به موضوعات و موارد آن و پرورش این بخش پرداختیم. »

نائب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر پیگیری موضوع تربیت نیروی تکنسین ماهر بیان کرد: «باید بر این موضوع تاکید کنیم و افرادی که در تربیت نیروی تکنسین نقش دارند را توجیه کنیم تا کارجویان را به صورت حرفه‌ای آموزش دهند. اگر از این نیرو برای کار در پروژه‌های اساسی و حتی پروژه‌های احداث و از این قبیل کارها استفاده کنیم منتفع شده و سود می‌بریم.»

در دانشگاه‌ها کمتر به نیروی تکنسین پرداخته می‌شود

صالحی با اشاره به امکان اجرای این آموزش‌ها در وزارت آموزش و پرورش، گفت:«این آموزش‌ها می‌تواند در آموزش و پرورش صورت بگیرد. از گذشته نیز ما آموزش رشته‌های فنی در زمینه‌های مختلف را در آموزش و پرورش داشتیم. پیشتر ما آموزشکده‌های فنی حرفه‌ای را در آموزش و پرورش داشتیم که این مراکز تبدیل به دانشگاه شدند. رسالت این مراکز با تبدیل شدن به دانشگاه تغییر کرده است. این مراکز به سمت صدور مدارک مهندسی گام برداشته‌اند و امروزه در دانشگاه‌ها کمتر به بحث نیروی تکنسین پرداخته می‌شود.»

سطح پروژه‌های فنی کاهش یافته است

وی کاهش پروژه‌های فنی را مکمل تربیت نیروی تکنسین دانست و اذعان کرد: «سطح پروژه‌های فنی در کشور پایین آمده است و نیاز به نیروی تکنسین نیز به همین سبب کاهش پیدا کرده است. در زمان گذشته که پروژهای مختلفی در عسلویه به صورت فعال دنبال می‌شد نیاز به نیروی تکنسین نیز بیشتر بود. موضوع پروژه‌های فعال و نیروی تکنسین ماهر فعال در بازارکار با یکدیگر مرتبط است و مکمل یکدیگر هستند. در آینده با راه‌اندازی مجدد پروژها نیاز ما به نیروی تکنسین دوباره افزایش پیدا می‌کند و باید این مسئله افزایش نیاز را نیز در آموزش و پرورش در نظر داشته‌باشیم.»

نائب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر نیاز به آموزش‌های تخصصی پس از کسب دیپلم افزود: «آموزش و پرورش هنرستان و مدارس فنی‌وحرفه‌ای را نیز در زیرمجموعه خود دارد. یعنی آموزش‌های پایه در حد و اندازه دیپلم فنی به کارجویان داده می‌شود. اما برای تربیت نیروی تکنسین ماهر ما نیاز به آموزش‌ها با سطح بیشتری از دیپلم داریم. این مدارس باعث می‌شود ما بتوانیم سطح بیشتری از فارغ التحصیلان را تحت پوشش آموزش فنی قرار دهیم.»

نیروی تکنسین آچارفرانسه پروژه فنی است

صالحی نیروی تکنسین را مشکل‌گشا و حلال مسائل پروژه‌های فنی و کارگاه‌ها برشمرد و با اشاره به نیاز مهارت‌افزایی در این افراد اظهار کرد: «در موضوعات فنی آچار فرانسه و مشکل‌گشای بیشتر مسائل در کار و پروژه‌ها تکنسین‌ها هستند. بنابراین این افراد باید در ابعاد مختلف فنی ماهر شوند و مهارت‌های لازم را با شرکت در دوره‌ها و انجام تجربیات مختلف کسب کنند. حتی بهتر است در دوره تحصیل در دانشکده‌های فنی افراد در پروژه‌های کاریابی و پروژه‌های کارخانه های مشغول به کار شوند. افراد با شرکت در این پروژه‌ها در هنگام تحصیل با فضای شرکت‌ها و پروژه‌ها آشناتر و با مشکلات پروژه‌های فنی روبه‌رو می‌شوند.»

وی ضمن اشاره به کم‌توجهی به بحران کمبود نیروی ماهر در کشور از جایگزن شدن مهندسان به جای تکنسین در برخی پروژه‌ها خبر داد و گفت: «این اتفاقات در حال حاضر از اهمیت کمتری برخوردار بوده‌اند. به مسئله کمبود نیروی تکنسین ماهر کمتر پرداخته شده است. یکی از علل آن همانطور که بیان شد کمبود پروژه‌های فنی است. مسئله دیگر افزایش فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی است. در بسیاری از مواقع مهندسان جایگزین نیروهای تکنسین شده‌اند که خود آفت کار محسوب می‌شود. زیرا مهندسان آموزش عملی کمتری نسبت به تکنسین‌ها داشته اند.»

تغییر دیدگاه مدیریتی در تربیت نیروی تکنسین

نائب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر لزوم ایجاد دیدگاه مدیریت جدید در زمینه تربیت نیروی تکنسین بیان کرد: «باید در رابطه با تمام موضوعات از آموزش و کارگاه‌ها تا نگاه مدیریتی و کارفرمایی کشور تغییر صورت بگیرد و نگاه درست به نیروی تکنسین جایگزین دیدگاه قبلی شود. ما باید در چارچوبی درست تعریفی درست از کار نیروی تکنسین ماهر داشته باشیم. این موضوع با تنها افزایش هنرستان‌های فنی پاسخ داده نمی‌شود و باید تحصیل تخصصی‌تری نیز پس از هنرستان صورت بگیرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار