عضو سابق اتاق بازرگانی ایران:

تکنسین‌های خبره باید دوره های تخصصی را بگذرانند

تهران ( پانا )- عضو سابق اتاق بازرگانی ایران با اشاره به نیاز به آموزش تخصصی در جهت تربیت نیروی ماهر اظهار کرد اگر شخصی با علاقه در این رشته‌ها تحصیل کند، قطعا باعث پیشرفت او می‌شود و نیروی ماهری خواهد شد.

کد مطلب: ۱۴۲۵۶۱۴
لینک کوتاه کپی شد
تکنسین‌های خبره باید دوره های تخصصی را بگذرانند

بهرام سبحانی؛ عضو سابق اتاق بازرگانی ایران در گفت‌گو با پانا ضمن اشاره به اهمیت تربیت نیروی تکنسین گفت: «نیروهای تکنسین که در بازارکار وجود دارند تحصیلات آکادمیک خود را پیش از ورود آموخته‌اند. طبیعتاً باید در زمینه آموزش تخصصی اقدامی کرد که معمولاً استان‌ها در این زمینه اقدام می‌کنند و متناسب با نوع کار این افراد را با توجه به رشته تخصصی واگذار می‌کنند. اصولاً تکنسین‌های خبره باید آزمایش‌های تخصصی را بگذرانند و سپس استخدام شوند.»

مفاهیم صنعت و آموزش‌های مقدماتی در آموزش و پرورش

عضو سابق اتاق بازرگانی ایران با اشاره به آموزش نیروی کار در مدارس فنی‌وحرفه‌ای و هنرستان‌ها در آموزش و پرورش اظهار کرد: «آموزش و پرورش در زیرمجموعه خود مدارس فنی‌وحرفه‌ای و همچنین هنرستان‌ها را دارد و افراد را برای حضور در بازارکار آموزش می‌دهد. این آموزش‌ها، معمولا آموزش‌های مقدماتی و مفاهیم کار صنعتی هستند که فرد با آن آشنا می‌شود.»

سبحانی با اشاره به نیاز به آموزش تخصصی نیروی کار بیان کرد: « نیروهای تکنسین، آموزش تخصصی را باید در شرکت‌هایی که در آن جذب می‌شوند ببینند. در حال حاضر نیز نیروها پس از فارغ التحصیلی از مدارس در شرکت‌ها جذب و آموزش‌های تخصصی لازم را در شرکت‌ها می‌بینند.»

علاقه کلید رشد مهارت در افراد

وی ماهر شدن نیروی تکنسین را وظیفه خود نیروی تکنسین دانست و افزود: «این که تکنسین‌ها تبدیل به نیروی‌کارآمد و ماهر شوند به خود افراد بازمی‌گردد. اینکه افراد از روی علاقه به سراغ رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای بروند یا از روی اجباری بر روی مسئله مهارت آن‌ها تاثیر بسیاری دارد. اگر شخصی با علاقه در این رشته‌ها تحصیل کند، قطعا باعث پیشرفت او می‌شود و نیروی ماهری خواهد شد. »

عضو سابق اتاق بازرگانی ایران علاقه را یکی از ارکان ایجاد مهارت در افراد بر شمرد و گفت: «شخصی که با علاقه به سراغ رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای برود بیشتر از سطح کلاس درس و آموزش‌های کتاب درسی را می‌آموزد. در نتیجه باید به زمینه ایجاد علاقه و اشتیاق در دانش‌آموزان برای تحصیل در رشته‌های فنی توجه ویژه‌ای داشت.»

کیفیت آموزشی از موضوعات مهم تربیت نیروی تکنسین

سبحانی ضمن تاکید بر اهمیت کیفیت آموزشی برای تربیت نیروی ماهر اذعان کرد: « مبحث دیگری که بر اثر علاقه افراد بر روی مهارت آن‌ها تاثیر می‌گذارد، مسئله کیفیت آموزشی است. اگر افراد با علاقه به دنبال یادگاری رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای بروند، حتی اگر تحصیلات آکادمیک نداشته باشند و در مراکز آموزش‌عالی نیز این رشته‌ها را نخوانده باشند، در دوره‌های آموزشی مختلف شرکت می‌کنند. »

وی در ادامه با اشاره به تقویت مهارت با انجام کار تجربی در افراد افزود:« با انجام کار تجربی، مشکلات اجرایی نیز در افراد مرتفع می‌شود و مهارت بالایی در زمینه مورد نظر کسب خواهند کرد. برای مثال شخصی که علاقه به رشته‌های کامپیوتری دارد، اگر به دنبال یادگاری این رشته باشد می‌تواند به اندازه‌ای در این رشته ورود پیدا کند که از افراد دارای مدارک آموزش‌عالی نیز پیشی بگیرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار