اعلام جزییات توافق حماس و رژیم صهیونیستی برای تبادل اسرا

تهران (پانا) - خبرگزاری رویترز در گزارشی جزئیاتی از مذاکرات غیر مستقیم برای تبادل اسرا میان جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) و رژیم صهیونیستی با میانجیگری قطر را فاش کرد.

کد مطلب: ۱۴۲۳۷۳۳
لینک کوتاه کپی شد
اعلام جزییات توافق حماس و رژیم صهیونیستی برای تبادل اسرا

به گزارش ایرنا، رویترز به نقل از یک مقام مسئول مطلع از جریان مذاکرات برای تبادل اسرا اعلام کرد: قطر بدنبال مذاکره برای دستیابی به توافقی میان اسرائیل و حماس برای آزادی حدود ۵۰ گروگان (اسرای صهیونیست در غزه) غیرنظامی در ازای آتش بس سه روزه است.

این منبع افزود: بر اساس این توافق احتمالی، اسرائیل تعدادی از زنان و کودکان فلسطینی را از زندان‌های خود آزاد کرده و اجازه افزایش کمک‌های بشردوستانه به غزه را می‌دهد.

این منبع مدعی شد: حماس با جزئیات این توافق موافقت کرده است، اما اسرائیل هنوز موافقت نکرده و همچنان در حال مذاکره است.

پیش از این عزت الرشق عضو دفتر سیاسی جنبش حماس تاکید کرد که دشمن صهیونیستی همچنان در حال تعلل و کارشکنی در مسیر دست‌یابی به توافق برای آتش‌بس انسانی در غزه و مبادله اسرا است.

الرشق افزود: تاکنون چند سری توافق اولیه برای آزادی روزانه تعداد معینی از اسرا در مقابل آزادی زنان و کودکان اسیر فلسطینی از زندان‌های رژیم صهیونیستی و ورود کمک‌های بشردوستانه به تمامی مناطق در نوار غزه بدون هیچ استثنائی و ضرورت ایجاد محیطی امن که اجازه سرشماری و آمارگیری اسرای اسرائیلی را بدهد، حاصل شده ولی هر بار طرف اسرائیلی در لحظه آخر این توافق‌ها را نقض و خواسته‌های جدیدی را مطرح کرده که ما را به خانه اول بازگردانده است.

وی گفت: دشمن صهیونیستی قصد دارد حساب اسیران اسرائیلی را از اسیران خارجی و دوتابعیتی جدا سازد و هرگونه توافق را صرفا به آزادی اسیران خود مشروط ساخته و البته جدیتی نیز برای رسیدن به توافق ندارد و تنها در حال تعلل و خرید وقت بیشتر برای ارتکاب جنایات بیشتر علیه مردم غزه است.

عضو دفتر سیاسی حماس اعلام کرد: رژیم صهیونیستی با خانواده‌های اسرای اسرائیلی بازی و به دروغ ادعا می‌کند با جدیت در تلاش برای آزادی آن‌هاست اما در حقیقت تلاشی در این راستا انجام نمی‌دهد.

الرشق تاکید کرد که ما به نوبه خود آماده‌ایم هر لحظه شرایط فراهم باشد و در چارچوب توافقی انسانی که به ورود کمک‌های بشردوستانه به تمامی مناطق در نوار غزه منجر شود، زنان و کودکان و خارجی‌ها را در مقابل زنان و کودکان اسیر فلسطینی در زندان‌های اسرائیلی آزاد کنیم.

در همین ارتباط، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی ضمن طفره از پاسخ دقیق به سؤالات درباره زمان آزادی این اسرا اعلام کرد: در صورتی که نتیجه ملموسی برای اطلاع رسانی وجود داشته باشد آن را اعلام خواهیم کرد.

خانواده های اسرای صهیونیست با برگزاری تظاهرات و راهپیمایی گسترده ای از تل آویو تا قدس اشغالی در حال تلاش برای جلب توجه افکار عمومی صهیونیست ها نسبت به آزادسازی این اسرا از دست مقاومت فلسطین هستند.

خانواده اسرای صهیونیست و حامیان آنها برای فشار بیشتر به نتانیاهو و کابینه او جهت آزادی بستگان خود و تن دادن آنها به تبادل اسیران، روز سه شنبه تظاهرات دو روزه خود را از شهر تل آویو تا قدس اشغالی آغاز کردند.

براساس گزارش شبکه الجزیره، این تظاهرات بعد از کنفرانس مطبوعاتی خانواده های اسیران صهیونیست در تل آویو و انتقاد شدید آنها از سران تل آویو برای عدم پاسخگویی درباره سرنوشت بستگان اسیر خود آغاز شد.

خانواده‌های اسرای صیهونیست پیشتر خواستار کناره گیری نتانیاهو شده بودند. آنها خطاب به سران صهیونیست اعلام کردند: چرا کسی به ما پاسخی نمی دهد؟ ما زیر فشار روانی گردان های القسام هستیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار