عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با پانا:

تربیت نیروی ماهر به آموزش‌های عملی نیاز دارد

تهران (پانا) - عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به لزوم آموزش عملی در رشته‌های کشاورزی اظهار کرد دانشجویی که تنها روی کاغذ آموزش ببیند، به اندازه کاغذ سواد دارد و کار عملی را نمی‌تواند به درستی انجام دهد بنابراین تربیت نیروی ماهر به آموزش‌های عملی نیاز دارد.

کد مطلب: ۱۴۲۳۶۶۷
لینک کوتاه کپی شد
تربیت نیروی ماهر به آموزش‌های عملی نیاز دارد

امیر میران‌آملی؛ در گفت‌وگو با پانا در رابطه با کمبود نیروی تکنسین در جامعه با اشاره به وجود نیروی کار مازاد در بخش کشاورز اذعان کرد: «ما با کمبود نیروی تکنسین ماهر در جامعه در بحث کشاورزی مواجه هستیم. این درحالی است که معتقدیم نیروی کار در بحث کشاورزی در جامعه بیش از حد نیاز است. علت این اتفاق این است که ما در جامعه نیروی کار داریم اما نکته اصلی این است که این نیروهای کار، تکنسین ماهر نیستند. »

آموزش به صورت عملی باشد

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر نیاز کار اجرایی برای تربیت نیروی تکنسین در بخش کشاورزی اظهار کرد: «برای تربیت تکنسین ماهر در مبحث کشاورزی و تمام صنایع مرتبط با آن از جمله صنعت دام‌داری، صنعت باغ‌داری، صنعت طیور و... نیازمند این هستیم که تکنسین در آن عرصه کار عملی کند. باید با این افراد خارج از آزمایشگاه و در محیط حقیقی کار شود. مدارس و دانشگاه‌ها باید در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند.»

میران‌آملی از نبود یا کمبود واحد پرورش در دانشگاه‌ها و مدارس در بحث کشاورزی خبر داد و افزود: « در دوره تحصیل ما در دانشگاه‌ها بیشتر دام‌ها از جمله گاوشیری، گاو پرواروری، مرغ تخم‌گذار و... وجود داشت. دانشجو باید همزمان با تحصیل در دانشگاه به پرورش این دام‌ها نیز می‌پرداخت، چرا که بخشی از نمره او به این موضوع اختصاص داشت. اما امروز غالب دانشگاه‌های ما واحد پرورش و واحد تحقیقات کشاورزی ندارد. در زمینه صنعت برنج‌کاری و گندم‌کاری، صنعت زراعت، صنعت طیور، صنعت دام‌پروری و... امروز ما واحد پرورش نداریم.»

آموزش روی کاغذ باعث دانش به اندازه کاغذ

وی با بیان این‌که با آموزش آکادمیک نمی‌توان کار عملی انجام داد، گفت: « دانش‌آموز یا دانشجویی که تنها روی کاغذ آموزش ببیند، به اندازه کاغذ سواد دارد و کار عملی را نمی‌تواند به درستی انجام دهد. چنین دانش‌آموز یا دانشجویی بسیاری از مسائل را در نمی‌یابد چرا که بیشتر آموزش‌های کشاورزی باید به صورت عملی باشد. ما فارغ التحصیلان بسیاری داریم که تحصیلات دارند اما مهارت ندارند. این نیروها در هنگام وروود به بازار کار نیز مشکلات مختلفی را ایجاد می کنند.»

آزمایشگاه‌های دانشگاه‌ها و مدارس فعال شوند

وی از غیرفعال بودن آزمایشگاه‌ها و واحد تحقیقاتی کشاورزی خبر داد و بیان کرد: «آزمایشگاه‌های دانشگاه‌ها و مدارس ما در بحث کشاورزی به نحوی غیر فعال است. واحد تحقیقات کشاورزی نیز در دانشگاه‌های ما به نحوی تعطیل شده است. چراکه دانشگاه‌ها و مدارس به دلیل هزینه بالا در این بخش سرمایه‌گذاری نمی‌کنند. دانشجویان به همین دلیل کم سواد و بدون مهارت تربیت می‌شوند.»

میران‌آملی در ادامه افزود:«بسیاری از مسائل بخش کشاورزی با توضیحات آکادمیک در دانشجویان و دانش‌آموزان قابل نهادینه کردن نیست. برای مثال در بحث طیور اگر بارها نحوه خوردن وآشامیدن، هوادهی و دمای مناسب برای مرغ را آموزش دهیم، تا زمانی خود فرد به پرورش دام نپردازد لمس نمی‌کند.»

در بحث کشاورزی با سایر نهادها ارتباط بگیرند

وی در پایان با اشاره به نیاز دانشگاه‌ها و مدارس به ارتباط با سایر نهادها اظهار کرد:«مدارس فنی‌وحرفه‌ای ، هنرستان‌های کشاورزی و دانشگاه‌ در بحث ایجاد واحد پرورش دام و طیور و ... باید اقدامات لازم را انجام دهند. این مدارس و دانشگاه‌ها باید با سایر نهادها ارتباط بگیرند تا به دلیل وجود فاصله در بین محیط کار و محیط آموزشی دانشجویان و دانش‌آموزان بدون مهارت تربیت نشوند. امروزه به دلیل این اختلاف نیروی ماهر در جامعه به سختی پیدا می‌شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار