در ششمین نشست از دهمین دوره هیات نمایندگان اتاق بازرگانی مطرح شد

ضرورت توجه به شاخص‌های کلیدی در الگوی توسعه

تهران (پانا)- اگر بخواهیم الگویی برای بخش خصوصی وجود داشته باشد باید ملاحضات زیست محیطی که جهان آینده را تغییر می‌دهد، پیشرفت‌های علمی و فناوری، تخصصی‌سازی هوشمند و زنجیره‌های ارزش در حال شکل‌گیری در جهان را مدنظر قرار داد.

کد مطلب: ۱۴۲۴۹۱۲
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت توجه به شاخص‌های کلیدی در الگوی توسعه

محمد قاسمی، رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی در ششمین نشست از دهمین دوره هیات نمایندگان اتاق بازرگانی با اشاره به نقش بخش خصوصی در توسعه ملی اظهار کرد: در تمامی برنامه‌های توسعه‌ای حتی پیش از انقلاب برنامه‌ها دولت محور و نفت‌محور بوده است.حدود ۴ هزار میلیارد دلار ارزش نفت و گاز در اختیار دولت‌ها طی ۱۰۰ سال گذشته هزینه شده اما سهم ما از اقتصاد کمتر از ۵ دهم درصد است.
وی افزود: در هیچ یک از برنانه‌های توسعه‌ای نقشی برای بخش خصوصی قائل نشده‌اند.
قاسمی تصریح کرد: اقتصاد کشور باید به سمت افزایش سهم بخش خصوصی در اقتصاد حرکت کند چون از اقتصاد دولتی رشد و توسعه مناسب حاصل نشده است.
وی تاکید کرد: باید از امر توسعه منطقه‌ای در برنامه‌های اتاق‌های بازرگانی‌ استفاده کنیم چون استان مرز سیاسی است نه اقتصادی و باید با همکاری اتاق‌های استانی توسعه منطقه‌ای را در ستور کار قرار داد.

رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق ایران ادامه داد: بخش خصوصی و دولت مکمل هم هستند نه جایگزین هم. فرایند رشد و توسعه اقتصادی در دنیای امروز و آینده به حدی پیچیده است که از اتاق بوروکرات‌ها رشد و توسعه درنمی‌آید و بخش خصوصی باید برای نظریه‌پردازی در این حوزه اقدام کند.

او تصریح کرد: اجزای نظریه پایه برای بخش خصوصی ارکانی دارد: بازآفرینی شبکه اقتصاد بر مبنای زنجیره ارزش ملی با هدف ایجاد فرصت برای رشد سرمایه ملی؛ استفاده از تفاهم‌نامه همکاری بین‌المللی و تفاهم‌نامه با چین و استفاده از فرصت همکاری بریکس و شانگهای؛ ضرورت توجه به زنجیره ارزش در حال شکل‌گیری در جهان.

قاسمی گفت: توسعه اقتصادی و اجتماعی ایران بدون مشارکت فعال بخش خصوصی و تغییر الگوی توسعه دولت‌محور ممکن نیست. باید از ظرفیت اتاق بازرگانی در حوزه تجربه عملی فعالان اقتصادی در ایجاد بنگاه و زنجیره ارزش و شناخت مسائل کسب‌وکار و برخورداری از محل اجتماع صنعت گران و بازرگانان در زنجیره، استفاده شود. همچنین باید به زیربناهای ساختاری و تشکیلاتی و دیپلماسی اقتصادی توجه شود تا این ظرفیت‌ها به کمک تدوین برنامه توسعه بیاید.

رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق ایران، ادامه داد: اتاق ایران در این حوزه سه سناریو وجود دارد تا امکان گفت‌وگوی فراگیر در اتاق ایران و اتاق شهرستان‌ها را فراهم کند. سناریوها عبارتند از: ادامه وضع موجود، تحول‌آفرینی و رویکرد تسهیلگرانه و اتاق بازرگانی می‌تواند با گفت وگو یکی از این سناریوها را انتخاب کند ولی تأکید ما در حوزه کسب‌وکار و توسعه سناریو تحول‌آفرینی است.

او با اشاره به توسعه منطقه‌ای، گفت: استان مرز سیاسی است و در توسعه باید از مرز منطقه شروع کنیم و با مشارکت سازمان برنامه‌وبودجه استان و اتاق‌های منطقه‌ای از ظرفیت مهم این اتاق‌ها استفاده کنیم برای کمک به جلب سرمایه‌گذاری داخلی در چارچوب زنجیره ارزش کار کنیم و این الگو مشخصه‌ای دارد که باید به آنها توجه شود.

قاسمی ادامه داد: در این مسیر باید به مشخصه‌ایی مثل فراهم کردن زمینه مشارکت بخش خصوصی، ارزیابی و رتبه‌بندی بنگاه‌ها و فراهم کردن فرصت سرمایه‌گذاری، ارائه مشاوره تخصصی به فعالان اقتصادی و توجه به سرمایه‌گذاری استانی و تشخیص صلاحیت کارآفرین‌های داوطلب و غیره است. اتاق ایران می‌تواند از این ظرفیت‌ها و منابع خود در مسیر تدوین الگوی توسعه ملی استفاده کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار