وحیدی خبر داد؛

طرح ساماندهی نیروهای غیررسمی آموزش و پرورش در دستور کار مجلس

سازمان اداری و استخدامی باید مغز متفکر طراحی نیروی انسانی برای سال‌های آینده باشد

تهران (پانا) - نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس گفت طرح ساماندهی نیروهای غیررسمی آموزش و پرورش نیز در دستور کار است که ان‌شالله پس از بررسی برنامه هفتم توسعه در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

کد مطلب: ۱۴۲۲۹۵۵
لینک کوتاه کپی شد
طرح ساماندهی نیروهای غیررسمی آموزش و پرورش در دستور کار مجلس

محمد وحیدی، نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در برنامه تهران 20، اظهار کرد: واقعیت این است که مهمترین سرمایه هر کشور نیروی انسانی آن کشور است و مهمترین سرمایه آموزش و پرورش، معلمان هستند. معلم یا مربی محور تربیت نسل آینده است. اگر در فرآیند شناسایی، جذب و نگهداشت معلم، یک نگاهی به آینده کشور داشته باشیم و معتقد باشیم که‌ آینده هر کشوری توسط معلمان ساخته می‌شود،‌ نگاه به معیشت معلم مهمترین عنصر است و در کنار آن توجه به عنصر کاهش جذب معلم نیز حائز اهمیت است. جذب معلم در دهه 90 یعنی مشخصاً از سال 1392 شاهد کاهش جذب بودیم و در برخی از سنوات جذب معلم به صفر رسید.

وی افزود: نحوه جذب معلمان با سه مسیر بوده است یا از طریق دانشگاه فرهنگیان یا از طریق ماده 28 دانشگاه فرهنگیان یا از طریق تبدیل وضعیت نیروهای موجود وزارت آموزش و پرورش جذب می‌شوند؛ به عنوان مثال نیروهای سوادآموزی و پیش دبستانی یا نیروهایی که حق‌التدریس بودند و سپس رسمی شدند.

وحیدی ضمن اشاره به میزان بازنشستگان، گفت: در سال جاری حدود 92 هزار معلم در سن بازنشستگی داشتیم که 68 هزار نفر از آنها از وزارت آموزش و پرورش خارج شدند یعنی عملاً جایگزینی برای معلمان بازنشسته نداشتیم.

وی در ادامه به برگزاری جلسه‌ای غیرعلنی با حضور وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان اداری و استخدامی اشاره کرد و گفت: موضوع وضعیت نیروی انسانی مهر 1402 در این جلسه بررسی شد.

وی افزود: پیشنهاد ما این بود که سازمان اداری و استخدامی مجوزی به وزارت آموزش و پرورش بدهد که وزارت آموزش و پرورش با نیروهای خرید خدماتی به صورت مستقیم قرارداد منعقد کند تا پرداخت‌ها هم ماهیانه پرداخت شود اما متاسفانه هنوز این مجوز صادر نشده است.

وحیدی تاکید کرد: طبق قانون، سازمان اداری و استخدامی به مجلس پاسخگو نیست. گلایه مجلس شورای اسلامی این است که فردی که در رأس سازمان اداری و استخدامی قرار دارد، باید به حوزه آموزش و پرورش اشراف داشته باشد و اطلاعات کافی در این زمینه داشته باشد. سازمان اداری و استخدامی باید مغز متفکر طراحی نیروی انسانی برای سال‌های آینده باشد.

وی در پایان اعلام کرد: طرح ساماندهی نیروهای غیررسمی آموزش و پرورش نیز در دستور کار است که ان‌شالله پس از بررسی برنامه هفتم توسعه در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار