صحرایی با حضور در مرکز ارتباطات مردمی ریاست‌جمهوری به مطالبات مردمی پاسخ داد

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش امروز با حضور در برنامه پاسخگویی برخط مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری به سوالات تلفنی تعدادی از هموطنان در موضوعات مختلف آموزشی و تربیتی پاسخ داد.

کد مطلب: ۱۴۲۲۵۸۷
لینک کوتاه کپی شد
صحرایی با حضور در مرکز ارتباطات مردمی ریاست‌جمهوری به مطالبات مردمی پاسخ داد

رضامراد صحرایی با شرکت در برنامه برخط مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری ضمن همدردی با دانش آموزان مظلوم غزه، اظهار کرد: برای سومین بار است در این محیط اثربخش که تجلی گاه پاسخگویی مسئولان است حاضر شده‌ام. معلمان طلایه داران تحول کشور در همه حوزه ها و همواره پای کار نظام و آینده انقلاب هستند و در توسعه آینده کشور نقش مهمی دارند.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در سند تحول بنیادین نظام آموزشی، دانش آموزی دیده شده که نه ظالم باشد و نه مظلوم اما در عین حال هم ملی خواه هم جهان اندیش باشد، سرود نسل آرمان هم در این زمینه ساخته شده است.

صحرایی ادامه داد: این سرود به گفتمان دانش‌آموزان سراسر کشور تبدیل شده و اعلام کردند خود را فرزندان حاج قاسم می دانند و می گویند ما پای کار نظام هستیم در روز ملی نوجوان ۱۰ هزار دختر تبریزی فریاد دشمنی خود با استکبار و آمریکا را فریاد زدند، در شیراز هم در سالگرد شهادت ۳ شهید دانش آموز حاضر شدم که ۱۳ هزار دانش آموز به این مراسم آمدند.

وی با بیان اینکه بصیرت مردم دنیا از بسیاری از سران برخی کشورهای خودباخته عربی بیشتر است، خروش دانش آموزان در ۱۳ آبانرا نشان دهنده نسلی تحول خواهی دانست و افزود: آیا نباید مظلوم را یاری کرد؟ دانش آموزان ما در ۱۳ آبان حرف های مهمی زدند و اعلام کردند انسانیت یک امر فطری است و نباید آن را فدای سیاست کرد.

وزیر آموزش و پرورش ضمن گرامیداشت سالگرد شهادت شهید طهرانی مقدم، ادامه داد: فردا همایش بین المللی نکوداشت این دانشمند برجسته که دانشجوی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی بود در این دانشگاه برگزار می شود. شهیدان زنده اند ولی یقینا طهرانی مقدم از زنده ترین هاست چراکه اقدامات، علم و مجاهدت او، امروز خار چشم فرعونیان شده است و پیچ تاریخی به نفع مستضعفان عالم در حال گذر است.

تماس گیرنده تلفنی اول نماینده طلاب و دانشجویان قرارداد کار معین بود که در سال های گذشته با مجوز سازمان استخدامی، جذب آموزش و پرورش شده اند، وی گفت: این مجوز از سوی دیوان عدات اداری ابطال شد و بعد از چند سال عذر ما را از آموزش و پرورش خواستند در حالی که به ما وعده تبدیل وضعیت داده بودند.

این تماس گیرنده ادامه داد: چرا آموزش و پرورش در آن سال ها اعلام نکرده بود که این جذب نیروها موقت است؟ چرا نمی گذاشتند ما در آزمون های استخدامی شرکت کنیم؟

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این درخواست، اظهار داشت: قانون، استخدام را منوط به شرکت در آزمون کرده است و هیچ کس نمی تواند در دولت جذب شود مگر از طریق آزمون های استخدامی مورد پذیرش سازمان استخدامی؛ قراردادهای کار معین هم یک ساله است و زمان بندی دارد و در انتهای قرارداد، هیچ حق استخدامی برای نیروی قراردادی ایجاد نمی کند.

صحرایی بیان داشت: همچنین باید ظرفیتی ایجاد کنیم تا نیروهای توانمند جذب شوند لذا ۶۰ درصد از مراحل آزمون جذب، شفاهی بود و آزمون جذب نیروی پرورشی هم به زودی برگزار می شود. سابقه دوره قرارداد کارمعین هم لحاظ می شود ما هم از اینکه نتوانیم نیرویی را که آموزش داده ایم استفاده کنیم، ناراحت هستیم اما دیوان عدالت آن را ابطال کرد و ما هم تابع قانونیم. ضمن اینکه حرف یک مدیر که می گوید شما تبدیل وضعیت می شوید قابل قبول نیست چون ما باید قانون را اجرا کنیم.

تماس گیرنده بعدی معلم مدارس غیرانتفاعی از ممسنی فارس بود که خواهان توجه بیشتر به معلمان غیرانتفاعی شد. به گفته این بانوی معلم، مشکل سنی نیز اجازه استخدام را به معلمان غیرانتفاعی نداده است همچنین معلمان غیر انتفاعی مشکل بیمه و امنیت شغلی دارند.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال نیز اظهار داشت: در آزمون استخدامی امسال سابقه معلمان مدارس غیرانتفاعی را لحاظ کرده بودیم امسال ۵ هزار معلم مدارس غیرانتفاعی در آزمون ها جذب شده اند و مشکل سن در سنوات لحاظ می شود اما سازمان استخدامی هم باید آن را تایید کند.

صحرایی ادامه داد: در برنامه هفتم توسعه برای کسانی که در مدارس غیرانتفاعی تدریس کرده اند ضریب امتیاز در نظر گرفته شده است اما برخی مؤسسان مدارس غیرانتفاعی حقوق معلمان را رعایت نمی کنند که باید طبق قانون کار باشد.

یو یادآورشد: از معلمان غیر انتفاعی درخواست می شود در آزمون ها هم مطابق قانون شرکت کنند و بعد از قبول رابطه خود را با غیرانتفاعی ها حفظ کنند چون برخی مؤسسان مدارس غیرانتفاعی گلایه دارند که نیروهای ما بعد از جذب، مدارس غیر انتفاعی را رها می کنند.

تماس گیرنده بعدی علی طولابی از خوانندگان دانش آموز که سال گذشته در برنامه عصر جدید شبکه ۳ سیما رتبه اول را کسب کرده بود و توانست آبخوری مدرسه را تعمیر کند، بود. در سراسر کشور می خواهم این کار را به عنوان سفیر دانش آموزی ادامه دهم.

وزیر آموزش و پرورش نیز در پاسخ به این دانش آموز گفت: امسال قرار شد در طرح شهید عجمیان ۱۰۰ هزار کلاس درس و ۲۰ هزار مدرسه را ایمن سازی کنیم که بخشی از آن اصلاح آبخوری هاست، تا ۱۲ آبان ماه امسال ۶۸ هزار کلاس درس بازسازی و ایمن سازی شده است.

صحرایی افزود: طرح بعدی مدارس کانکسی بود که امسال قرار شد مدارس کانکسی بالای ۱۰ دانش آموز جمع آوری شود، همچنین نوسازی سرویس بهداشتی را در دستور کار قرار دادیم که یک خیّر هم به کمک ما آمده است و در سیستان و بلوچستان تا کنون ۱۰۰ مدرسه کانکسی بالای ۱۰ دانش آموز جمع آوری شده و این تعمیرات ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه ۱۳۰ هزار مدرسه داریم که ۱۰۷ هزار واحد آن دولتی است، از علی طولابی دعوت کرد تا در شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش حضور یابید تا از او تقدیر شود.

تماس گیرنده بعدی بانویی بازنشسته از خوزستان بود که خواهان تسریع در تخصیص پاداش بازنشستگان شد.

وزیر آموزش و پرورش نیز در این رابطه گفت: دولت سهم خود را به صندوق بازنشستگی پرداخت کرده است و تا کنون ۵ بار در دولت آن را مطرح کرده ام ولی فعلا صندوق بازنشستگی مشکلاتی دارد.

صحرایی با تاکید بر اینکه پرداخت پاداش بازنشستگان در دستور کار دولت قرار گرفته است، افزود: در حال تدارک اسناد هستیم وقتی به ما اعلام شود که چه مبلغی داده شود باید عادلانه بین استان ها تقسیم شود.

وی بیان کرد: آنگونه که اعلام شده ۶ همت برای پرداخت پاداش بازنشستگان تخصیص داده می شود که از ابلاغ تا پرداخت هم زمانی باید طی شود و برای همه همکاران به صورت مساوی تقسیم خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه این دولت برای ۹۸ درصد معلمان فرآیند رتبه بندی را انجام داده است، افزود: یک میلیون و ۶۰۰ هزار بازنشسته فرهنگی داریم و رئیس جمهور هم دستور رسیدگی به بازنشستگان را صادر کرده است.

یک معلم بازنشسته از اسفراین نیز در خصوص تأخیر در واریز ‌پاداش پایان دوره بازنشستگان انتقاداتی مطرح کرد.

صحرایی در پاسخ گفت: این مبالغ پاداشی است که دولت به پاس خدمات ۳۰ ساله کارکنان خود پرداخت می کند و وظیفه ماست که در سریع ترین زمان پاداش ها را بدهیم، در وزارت خانه های دیگر مانند بهداشت و نیروهای مسلح هم پرداخت پاداش با تأخیر مواجه شده است؛ اما در هر صورت تأمین اعتبارات لازم انجام شده تا پاداش پایان خدمت معلمان بازنشسته پرداخت شود.

وی با بیان اینکه بر اساس برنامه ریزی ها تا آخر این ماه پاداش بازنشستگان پرداخت می شود، ادامه داد: فرآیند پرداخت باز شده است و تقریبا ۲۱ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان پاداش بازنشستگی آموزش و پرورش است که ۶ همت آن تهیه شده است و به محض اینکه دولت این مبلغ را در اختیار وزارتخانه قرار دهد، بدون درنگ به حساب بازنشستگان واریز خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه قرار است پاداش همه بازتشستگان سال ۱۴۰۱ پرداخت شود، افزود: اکنون به دلیل استفاده از معلمان بازنشسته برای جبران کمبود معلم در مدارس زیر سوال هستیم.

تماس گیرنده بعدی معلمی از هشتگرد بود که در طرح مهرآفرینان به صورت پیمانی جذب شده و خواستار تعیین وضعیت خود شد.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این معلم اظهار کرد: معلمان مهرآفرین طبق قانون باید تعیین تکلیف شوند، این دولت، دولت جبران اشتباهات گذشته است کمبود معلم را هم ما باید جبران کنیم لذا با همراهی سازمان استخدامی مقرر شد این طرح نهایی شود و آنهایی که در شغل معلمی باقی مانده اند تبدیل وضعیت شوند؛ سامانه مربوطه هم باز شده است تا معلمان طرح مهرآفرین ثبت نام کنند و سپس حکم آنها ابلاغ خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار