گزار‌ش پانا از آخرین وضعیت طرح نهضت ملی مسکن:

یک میلیون و 480 هزار واحد نهضت ملی مسکن به مرحله ساخت رسیده است

تهران (پانا) - دولت سیزدهم با برنامه تولید مسکن روی کار آمد و به تازه‌گی اعلام شده که طرح نهضت ملی مسکن در حالی پیگیری می‌شود که حدود ۱ میلیون و 476 هزار واحد مسکونی از آن، در مراحل مختلف ساخت هستند و تامین زمین نیز برای حدود یک میلیون و 800 هزار واحد صورت گرفته است.

کد مطلب: ۱۴۲۲۵۴۱
لینک کوتاه کپی شد
یک میلیون و 480 هزار واحد نهضت ملی مسکن به مرحله ساخت رسیده است

بنابر اعلام وزارت راه و شهرسازی تاکنون برای بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن تامین زمین شده و حدود یک میلیون و ۴۸۰ هزار واحد به مرحله ساخت رسیده است.

یک میلیون و ۴۷۶ هزار و ۹۹۱ واحد نهضت ملی مسکن در دست ساخت است

این گزارش حاکی است که عملکرد واحدهای مسکونی شروع شده و در حال ساخت در قالب طرح نهضت ملی مسکن در مجموع یک میلیون و ۴۷۶ هزار و ۹۹۱ واحد است که جزئیات آنها بدین شرح است: ۱۲۳ هزار و ۹۷۲ واحد در قالب نوسازی بافت‌های فرسوده، ۱۲۴ هزار و ۱۵۴ واحد در دست ساخت برای تامین مسکن کارکنان نیروهای مسلح، ۱۱۹ هزار و ۵۷۹ واحد ظرفیت واحد مسکونی قراردادهای منعقده برای پرداخت تسهیلات ساخت مسکن به اشخاص دارای زمین (خود مالکی) و ۲۹۵ هزار و ۳۱۹ واحد تعداد واحدهای مسکونی در دست ساخت جهت نوسازی مسکن روستائی است.

همچنین ظرفیت واحد مسکونی زمین های دولتی واگذار شده به صورت انفرادی و گروهی به متقاضیان واجد شرایط در قالب اجاره ۹۹ ساله معادل ۲۲۶ هزار و ۵۷۳ واحد مسکونی و واحدهای مسکونی در دست ساخت برای متقاضیان واجد شرایط به صورت انبوه سازی روی اراضی اجاره ۹۹ ساله دولتی، معادل ۵۸۷ هزار و ۳۹۴ واحد است.

عملکرد دولت سیزدهم در حوزه مسکن و شهرسازی حاکی است که از ابتدای اجرای طرح نهضت ملی مسکن تا تیرماه ١٤٠٢یک میلیون و ٤۷٦ هزار و ٩٩١ واحد در قالب های گوناگون در سراسر کشور در دست ساخت است.

همچنین عملکرد این وزارتخانه در بخش تامین زمین، ساخت مسکن و تامین خدمات زیربنایی و روبنایی شهرهای جدید و نوسازی بافت‌های فرسوده شامل موارد متعددی است که بخشی از آن شامل تدوین برنامه تفصیلی تولید ٤ میلیون مسکن طی چهار سال به تفکیک استانها و شهرهای مختلف کشور و تأمین زمین به استعداد بیش از ١.٨ میلیون واحد مسکونی است.

این گزارش حاکی است که عملکرد واحدهای مسکونی شروع شده و در حال ساخت در قالب طرح نهضت ملی مسکن در مجموع یک میلیون و ٤۷٦ هزار و ٩٩١ واحد است که جزئیات آنها بدین شرح است: ١٢٣ هزار و ٩۷٢ واحد در قالب نوسازی بافتهای فرسوده، ١٢٤ هزار و ١٥٤ واحد در دست ساخت برای تامین مسکن کارکنان نیروهای مسلح، ١١٩ هزار و ٥۷٩ واحد ظرفیت واحد مسکونی قراردادهای منعقده برای پرداخت تسهیلات ساخت مسکن به اشخاص دارای زمین (خود مالکی) و ٢٩٥هزار و ٣١٩ واحد تعداد واحدهای مسکونی در دست ساخت جهت نوسازی مسکن روستائی است.

همچنین ظرفیت واحد مسکونی زمین های دولتی واگذار شده به صورت انفرادی و گروهی به متقاضیان واجد شرایط در قالب اجاره ٩٩ ساله معادل ٢٢٦ هزار و ٥۷٣ واحد مسکونی و واحدهای مسکونی در دست ساخت برای متقاضیان واجد شرایط به صورت انبوه سازی روی اراضی اجاره ٩٩ ساله دولتی، معادل ٥٨۷ هزار و ٣٩٤ واحد است.

کسب 340 مصوبه شورای عالی شهرسازی در خصوص نهضت تولید مسکن

در حوزه شهرسازی و معماری نیز دولت سیزدهم از شهریورماه ١٤٠٠ تا پایان تیر ١٤٠٢ موفق شد تا ٣٤٠ مصوبه شورایعالی شهرسازی و معماری ایران و کمیسیون ماده ٥ و کارگروه امور زیربنایی در خصوص نهضت تولید مسکن کسب کند که این میزان مصوبه در اجرای طرح نهضت ملی مسکن در حدود ٢٠ هزار و ٢٨٦ هکتار است. جزئیات این اراضی نیز شامل ٩٠ مصوبه شورایعالی شهرسازی و معماری به مساحت ١۷ هزار و ٣٩٨ هکتار و ٢٥٠ مصوبه کمیسیون ماده ٥ و کارگروه زیربنایی به مساحت ٢ هزار و ٨٨٨ هکتار است.

همچنین، اخذ ١٩٥ مصوبه شورایعالی شهرسازی و معماری شامل ٦٠ طرح جامع، ٢٠ سیاستگذاری و ضابطه گذاری، ٩٥ مغایرت اساسی، ۷ پادگان و اراضی نظامی، ١٢ طرح ویژه و یک طرح فرادست از دیگر اقدامات دولت سیزدهم در بخش شهرسازی است.

بهره برداری از ١٠٣ پروژه های روبنایی و زیربنایی در شهرهای جدید به میزان یک میلیون و ۷٢١ هزار و ٦٣٠ مترمربع، و تکمیل پروژه سیگنالینگ قطار برقی (دو خطه ) گلشهر به شهر جدید هشتگرد به میزان ٢٦ کیلومتر از دیگر اقدامات وزارت راه و شهرسازی در آستانه دوسالگی دولت سیزدهم است.

صندوق ملی مسکن باید به صندوقی قوی‌تر و کارآمدتر بدل شود

علی‌اصغر خانی، عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار پانا با بیان اینکه یکی از مهمترین مشکلات و چالش‌ها در مسیر اجرای طرح نهضت ملی مسکن و ساخت 4 میلیون واحد مسکونی کمبود اعتبارات و عدم همراهی سیستم بانکی است، خاطرنشان کرد:‌« صندوق ملی مسکن باید به صندوقی قوی‌تر و کارآمدتر بدل شود تا بتوان اقدامی را که در راستای تولید انبوه مسکن در استان‌های مختلف در حال انجام است را به ثمر رساند.»

منابع مالی تامین شود پروژه‌ها مسیر تسهیل‌شده‌تری طی می‌کنند

وی عنوان کرد:‌« وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مسکن در راستای تولید انبوه برنامه‌هایی را در دست اجرا دارند که تخصیص به موقع منابع مالی می‌تواند روند تسهیل‌شده‌‌تری را برای این پروژه‌ها فراهم کند.»

خانی خاطرنشان کرد:‌ »از گذشته نیز باید بخشی از تسهیلات بانک‌ها به مسکن اختصاص می‌یافت و این موضوع در اسناد بالادستی مانند برنامه توسعه نیز پیش‌بینی شده بود اما درصد تحقق ناچیز بوده است. در برنامه هفتم توسعه نیز تکالیفی برای بانک‌ها در بحث تخصیص اعتبارات پیش‌بینی شده است.»

عضو کمیسیون عمران مجلس عنوان کرد:‌« نظارت‌های وزارت امور و اقتصادی و بانک‌ مرکزی به عنوان نهادهای ناظر بر عملکرد بانک‌ها در اعطای اعتبارات به ویژه به مسکن باید افزایش یابد.»

وی افزود: « همچنین دیوان محاسبات نیز باید نظارت‌های بهتری داشته باشد و حتی می‌توان بانک‌های خصوصی را به نوعی مکلف به مشارکت در تخصیص منابع کرد.»

پیشرفت از 10 تا 60 درصدی نهضت ملی مسکن

خانی خاطرنشان کرد:«گزارش‌های ارایه شده در کمیسیون عمران مجلس نشان می‌دهد روند اجرای نهضت ملی مسکن در سال جاری روند تسهیل‌ترشده‌تری به خود گرفته و در استان‌های مختلف از 10 تا 60 درصد پیشرفت داشته است.»

وی افزود: «اگرچه این بهبود در سال جاری نتوانسته عقب‌ماندگی‌برنامه را جبران کند اما پیشرفت آن در سال جاری بسیار بهتر شده است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار