پیگیری های رئیس جمهور برای راه آهن و انتقال آب به خراسان جنوبی

2 پیمانکار در حال انتقال آب عمان به خراسان جنوبی

بیرجند (پانا)- دو پیمانکار در حال اجرای پروژه انتقال آب از عمان در خاک خراسان جنوبی هستند و این دو پروژه بزرگ استان به صورت مستمر توسط رئیس جمهور پیگیری می شود.

کد مطلب: ۱۴۲۲۱۴۷
لینک کوتاه کپی شد
2 پیمانکار در حال انتقال آب عمان به خراسان جنوبی

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: طرح انتقال آب از دریای عمان با فعالیت ۲ پیمانکار در محدوده سرزمینی این استان در دست اجراست.
عباس زاده به اجرای ابر پروژه ریلی در خراسان جنوبی هم اشاره کرد و افزود: طرح انتقال آب به خراسان جنوبی و احداث راه آهن ۲ طرح مهم و کلیدی است که برای توسعه استان به جد دنبال میشود و شخص رئیس جمهور به صورت مستمر پیگیر روند اجرای طرح راه آهن استان است.
او درباره طرح انتقال آب توضیح داد: پیمانکاران در حال مسیرسازی به طول ۴۰۰ کیلومتر هستند و این خط انتقال انشعاباتی در تمامی شهرستانها خواهد داشت. وی با اشاره به راهکارهای تأمین آب پایدار و بلندمدت خراسان جنوبی گفت: انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس از ابتدای دولت سیزدهم در دستور کار جدی قرار گرفته و مهمترین پروژه عملی و اقدام دولت است که در این خصوص خط سوم انتقال از خلیج فارس و خط چهارم انتقال از دریای عمان در دست اجراست.
معاون استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: انتقال آب از دریای عمان به دلیل ملاحظات اجرایی، فنی و اقتصادی برای خراسان جنوبی در اولویت قرار گرفته است. وی گفت: اجرای طرح انتقال آب از دریای عمان برای استانهای سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی با قوت در حال اجراست و افق اجرای طرح انتقال آب از دریای عمان به خراسان جنوبی سال ۱۴۰۴ است و آب انتقالی به خراسان جنوبی در زمینه صنعت و شرب خواهد بود.
عباس زاده افزود : سهم استان از اجرای طرح انتقال آب از دریای عمان در فاز نخست ۶۰ میلیون متر مکعب، فاز دوم ۱۲۰ میلیون متر مکعب و فاز سوم ۱۸۰میلیون متر مکعب است که با انتقال این حجم از آب دیگر نیازی به منابع آب زیرزمینی نخواهیم داشت.

وی همچنین گفت: اجرای طرح تغذیه مصنوعی یکی از راهکارهای مدیریت آب در استان است که در سفر رئیس جمهور بیش از پنج هزار میلیارد ریال اعتبار برای اجرای این طرحها اختصاص یافته و در حال حاضر ۶ طرح تغذیه مصنوعی در خراسان جنوبی در دست اجراست.
او با اشاره به بحران کم آبی و خشکسالیهای مستمر در این استان افزود: باید در چنین شرایطی مدیریت بیشتری در زمینه منابع آبی به خصوص در خطه خشک خراسان جنوبی داشته باشیم و در این زمینه تدابیر ویژه صورت گیرد.

او به حکمرانی موضوع آب در سطح جهان و کشور اشاره کرد و گفت: در خیلی از کشورها، استانها و شهرها حتی روستاها موضوع تنازع و درگیری بین مردم و جوامع بشری در موضوع تأمین آب است که نشان از اهمیت این موضوع دارد. عباس زاده ادامه داد: ما در خراسان جنوبی در اقلیم خشک و بیابانی و همجوار با کویر لوت زندگی میکنیم پس شرایط بدتری در تأمین آب نسبت به سایر استانها داریم. وی با بیان اینکه در سال آبی گذشته میانگین بارندگی در استان ۷۹ میلیمتر بود که نسبت به دوره بلندمدت ۲۹ درصد کاهش دارد، گفت: طی ۲۰ سال گذشته در مقایسه با ۲۰ سال قبلتر از آن (مقایسه دهه ۶۰ تا ۸۰ با ۸۰ تا ۱۴۰۰) حدود ۲۵ درصد کاهش بارندگی را در استان داریم.

معاون استاندار افزود: همچنین در این بازه زمانی با کاهش ۴۰ درصدی آبدهی چشمه ها، کاهش ۲۲ درصد آبدهی قنوات و کاهش ۲۵ درصدی آبدهی چاههای خراسان جنوبی مواجه بودهایم. وی با اشاره به کاهش کمیت و کیفیت منابع آبی استان در ۲۰ سال گذشته بیان کرد: حدود سه دهه است در خراسان جنوبی با موضوع و چالش خشکسالی دست و پنجه نرم میکنیم و بر اثر اضافه برداشت، منابع آب زیرزمینی سالانه ۲۶ سانتیمتر افت دارد. عباس زاده عنوان کرد: ۲۶ محدوده مطالعاتی و دشت در استان از مجموع ۳۰دشت موجود، ممنوعه و ممنوعه بحرانی است.

وی گفت: اضافه برداشت مستمر از دشتهای استان، پدیده و بحران فرونشست زمین را رقم زده و خراسان جنوبی جزو استانهای بحرانی کشور از نظر پدیده فرونشست زمین است.

معاون استاندار با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ درصد وابستگی استان به منابع آب زیرزمینی است، افزود: منابع آبی در خراسان جنوبی نداریم که بخواهیم روی آن برنامه ریزی کنیم و در زمینه تأمین آب استان در بحران به سر میبریم.
عباس زاده ادامه داد: بیش از ۸۵درصد منابع آبی استان در این شرایط خشکسالی در بخش کشاورزی استفاده میشود که مدیریت مصرف آب، افزایش بهره وری، تغییر الگوی کشت، اجرای سامانه های نوین آبیاری و کاهش برداشت از چاههای کشاورزی باید بیش از گذشته در دستور کار قرار گیرد.

او گفت: سال گذشته رتبه نخست کشور را در اجرای روشهای نوین آبیاری کسب کردیم همچنین این استان در مرمت قنوات و اجرای طرحهای آبخیزداری از جمله استانهای پیشرو در سطح کشور است.

او با اشاره به اجرای ۲۰۰ سازه آبخیزداری طی ۲ سال گذشته در خراسان جنوبی بیان کرد: پساب تصفیه خانه بیرجند، استفاده از آبهای شور و غیر متعارف و طرح تغذیه مصنوعی از دیگر راهکارهای مدیریت آب در خراسان جنوبی است. معاون استاندار با بیان اینکه در حال حاضر ۴۰۰ روستای استان با تانکر آبرسانی میشود، افزود: آبرسانی به تمامی روستاهای خراسان جنوبی در سه مرحله در دستور کار قرار گرفته و قرار است جشن پایان آبرسانی به روستاهای استان در سال ۱۴۰۴ برگزار شود.
وی بیان کرد: امیدواریم با انتقال آب به استان و اجرای طرحهای مختلف سرمایه گذاری در زمینه توسعه خراسانجنوبی تحول شگرفی رقم بخورد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار