وزیر آموزش و پرورش:

آموزش و پرورش در تربیت بچه‌ها شریک اولیا است

استعدادهای معلمی شناسایی می‌شوند

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش گفت این دستگاه در پرورش و تربیت بچه‌ها شریک اولیا است نه اینکه اولیا شریک آموزش و پرورش باشند؛ چون بچه‌ها بیشترین وقت خود را در کنار خانواده می‌گذرانند.

کد مطلب: ۱۴۱۹۴۷۶
لینک کوتاه کپی شد
آموزش و پرورش در تربیت بچه‌ها شریک اولیا است

رضامراد صحرایی با حضور در برنامه زنده پرسشگر شبکه آموزش سیما اظهار کرد: خیلی‌ها می‌گویند فقط آموزش در وزارت آموزش و پرورش، پررنگ است و این حرف تا جایی که به ذهنم می‌آید همواره گفته شده است. باید ببینیم رابطه بین 2 مقوله آموزش و پرورش چگونه است.

وی با بیان اینکه در هر سفر استانی، یک جلسه اختصاصی با نمایندگان تشکل‌های دانش‌آموزی دارم و بازخوردهای آن جلسه را به اعضای شورای معاونان وزارتخانه انتقال می‌دهم، خاطرنشان کرد: خانواده‌ها هم باید از خود بپرسند که چقدر به پرورش بچه‌هایشان اهمیت می‌دهند و آیا به اندازه جسم به روح فرزندانشان نیز اهمیت می‌دهند. آموزش و پرورش کار خود را می‌کند اما به تنهایی نمی‌تواند و خانه و مدرسه، پیوند و ارتباط تنگاتنگ با یکدگیر باید داشته باشند.

صحرایی افزود: انواع مهارت‌های نرم و سخت و مهارت‌های زندگی بهتر بدون تردید فقط در صورتی در دانش‌آموزان ایجاد می‌شود که اولیا و مربیان دست در دست هم دهند. ما به عنوان دولت، بدون کمک خانواده‌ها هیچ کاری نمی‌توانیم انجام دهیم بنابراین انجمن اولیا و مربیان، یک نهاد فرهنگی و اجتماعی بسیار تاثیرگذار است.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: هر ولی دانش‌آموز اگر حداقل 2 ساعت در هفته برای فرزند خود وقت نگذارد این انتقاد از او پذیرفته نیست که به مدرسه بگوید برای فرزندم چه کرده‌اید. دولت، بالاترین بودجه خود را به آموزش و پرورش اختصاص می‌دهد. مردم باید دست ما را بگیرند و کمک کنند و این کمک در مقوله پرورش باید بیش از آموزش باشد.

وی با اشاره به برنامه معاونت پرورشی در خصوص ضبط فایل ویدئویی نماز توسط دانش‌آموزان و ارسال آن گفت: اگر نماز بچه‌ها اصلاح شود، «انّ الصلاه تنهی عن الفحشاء» اتفاق می‌افتد و دانش‌آموزان را از بدی‌ها به دور می‌کند در حالی که برای این کار، حاشیه ایجاد کردند و گفتند معاونت پرورشی گفته که همه باید نحوه نماز خواندن خود را ضبط و ارسال کنند.

صحرایی تاکید کرد: اگر مدرسه و خانه با هم پیوند بخورند، تربیت بچه‌ها ممکن می‌شود و ویژگی‌های دانش‌آموز تراز که در سند تحول بنیادین آمده محقق می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به فعالیت سامانه «نورینو» اظهار کرد: با فعالیت این سامانه در یکایک حدود ۱۲۰ هزار مدرسه می‌دانیم چه کاری در مدرسه در حال انجام است و امتیاز و وضعیت پرورشی هر مدرسه نسبت به مدرسه دیگر مشخص است.

صحرایی با بیان اینکه روند ممنوعیت تعدد بخشنامه‌ها را از حوزه پرورشی آغاز کرده‌ایم و در سایر بخش‌ها نیز اجرا خواهیم کرد، خاطرنشان کرد: بازیگر اصلی این حوزه، آموزش و پرورش است که در ستاد ملی تربیت گفتیم کاری فراهم کنیم که بهترین دانش‌آموزان حوزه‌های فرهنگی، هنری، ادبی و... در فرآیند روشنی، بهترین معلمان ما باشند. مصوبه‌ای از شورای عالی انقلاب فرهنگی گرفتیم تحت عنوان «کشف استعدادهای معلمی» و قرار شده تا سازمان اداری و استخدامی ۱۰ درصد از ردیف استخدامی را به این گروه اختصاص دهد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه برنامه‌های ورزش درون‌مدرسه‌ای همزمان با هفته تربیت‌بدنی آغاز شده است، افزود: ۱۰۰ رویداد ورزشی در ۱۰۰ روز در مدرسه برگزار خواهد شد. تمام استعدادها و تیم‌های ملی ورزشی آینده کشور در مدارس هستند.

وی با بیان اینکه به صدر آمدن آموزش و پرورش به معنی به صدر آمدن کل کشور است، اظهار کرد: اگر در مسائل فرهنگی، اجتماعی، آسیب‌ها و اقتصاد اگر وضعیت ایستایی می‌بینیم دلیلش این است که از مدرسه‌ها شروع نکرده‌ایم. اگر می‌خواهیم این حوزه‌ها قوی باشند باید حواسمان به مدرسه باشد. بنده اولویت بودن آموزش و پرورش را در رئیس‌جمهوری می بینم و با این روند طی ۴ سال می‌شود تحولی را رقم زد که در سال‌های گذشته نبوده البته اگر بقیه اعضای دولت هم همینطور عمل کنند.

صحرایی با بیان اینکه نظام دوری که بعد از گذشت ۱۲ سال از تصویب سند تحول بنیادین اجرا نشده بود را اجرا کردیم و بدین ترتیب معلم 3 سال دوره ابتدایی دانش‌آموز، یک نفر است که این طرح را امسال با ۶۴۰ مدرسه شروع کردیم. آموزش و پرورش، بزرگ است بنابراین باید کارها را با لقمه کوچک آغاز کرد و ادامه داد.

وی افزود: باید تمرین کرده و باهم برنامه‌ریزی کرده اما به‌صورت تخصصی اجرا کنیم. شورای عالی آموزش و پرورش که رئیس این شورا رئیس‌جمهوری است، قانون خوبی دارد و مثل مجلس برای وزارت آموزش و پرورش است که با قوت این شورا را تشکیل خواهیم داد.

صحرایی ادامه داد: کارهای غنی و دقیق مثل آیین‌نامه مسیر رشد معلمی باید در این شورا انجام شود.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: همه معلمان، کار پرورشی انجام می‌دهند چرا که رفتار و گفتار آن‌ها در کلاس درس، مساله تربیتی است و به دانش‌آموز تاثیر می‌گذارد. در برخی مدارس که تعداد آن کم هم نیست، مدیران به آموزش بیشتر از پرورش تاکید دارند و می‌گویند این خواسته اولیا است بنابراین مساله پرورشی به خانواده‌ها برمی‌گردد. ما در پرورش بچه‌ها شریک اولیا هستیم نه اینکه اولیا شریک ما باشند. چون بچه‌ها بیشترین وقت خود را در کنار خانواده می‌گذرانند و هر کار تاثیرگذاری را با هم باید انجام دهیم چرا که اگر حرف ما 2 تا باشد، بچه سردرگم می‌شود ‌در کارهایی که مشارکت اولیا را می‌طلبد از آن‌ها می‌خواهیم که به یاری ما بیایند.

وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود گفت: آموزش و پرورش بالغ بر ۳۵۰ اردوگاه با حدود ۷۲ میلیون مترمربع در سطح کشور دارد که برخی ملی بوده و برخی استانی و شهرستانی هستند. از همه دستگاه‌های جهادی تقاضای کمک داریم که اردوگاه‌ها را فعال کنند که بچه‌ها با حضور در اردوگاه‌ها بتوانند فضای بانشاطی را تجربه کنند.

وی با بیان اینکه طرح نماد (نظام مراقبت از دانش‌آموزان در برابر آسیب‌های اجتماعی) یکی از مهمترین طرح‌ها است، افزود: مهم‌ترین کمکی که نماد می‌کند این است که پیش از آسیب دیدن به دانش‌آموز کمک کنیم تا آسیب نبیند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار