یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد:‌

ضرورت آموزش روش‌های متنوع تامین مالی به دانش‌آموزان در هنرستان‌ها

تهران(پانا) - یک کارشناس موضوعات اقتصادی اظهار کرد می‌توان رشته‌ای در هنرستان تحت عنوان زیرشاخه یا گرایشی از رشته اقتصاد با تاکید بر تامین مالی و بازار سرمایه ایجاد شده و روش‌های تامین مالی به دانش‌آموزان آموزش داده شود تا دانش‌آموزان دانش بیشتری کسب کرده و فرصت‌های شغلی مناسب‌تری نیز به‌دست آورند.

کد مطلب: ۱۴۱۸۰۱۰
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت آموزش روش‌های متنوع تامین مالی به دانش‌آموزان در هنرستان‌ها

فاضل مریدی، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «اهمیت بورس و بازار سرمایه فقط در معامله‌گری نیست. البته معامله‌گری نیز باید آموزش داده شود و افراد با مفاهیمی همچون کنترل و کاهش ریسک در بازار آشنا شوند. این آموزش‌ها باعث می‌شود افراد به صورت هیجانی وارد بازار سرمایه نشده و ضرر نکنند.»

وی ادامه داد: «می‌توانیم رشته‌ای در هنرستان تحت عنوان گرایشی از رشته اقتصاد با تاکید بر تامین مالی و بازار سرمایه ایجاد کنیم و روش‌های تامین مالی را به دانش‌آموزان آموزش دهیم.»

دانش‌آموزان روش‌های متنوع تامین مالی را آموزش ببیند

مریدی گفت: «هر زمان به صورت نهادی راجع به روش تامین مالی یک پروژه صحبت می‌شود، اولین روش تامین مالی، تسهیلات بانکی است و عملا ما با یک نوع آن بیشتر آشنایی نداریم. همچنین فعالان اقتصادی نیز در این زمینه اطلاعات کافی را ندارند.»

وی افزود: «روش دیگر، قرض اشخاص حقیقی است که فرد خیر باشد و مبلغی را به عنوان وام یا قرضی را می‌گیرد و کار را راه‌اندازی می‌کند.»

این کارشناس اظهار کرد: «روش‌های تامین مالی در دنیا بسیار متنوع و متفاوت است. یک نوع روش تامین مالی، تامین مالی جمعی است که در کشور ما نیز مرسوم شده است.»

مریدی ادامه داد: «همان گونه که ما تکنسین حسابداری در هنرستان تربیت می‌کنیم که فرد می‌تواند مسائل اولیه مربوط به حسابداری موسسه تجاری را حل و فصل کند، در تامین مالی نیز باید چنین کاری را انجام دهیم.»

وی گفت: «می‌توانیم افرادی تربیت کنیم که بتوانند روش‌های مختلف تامین‌مالی را بشناسند و برای موسسات‌ مالی که به دنبال جذب مشتری هستند و موسسات تجاری صنعتی که به دنبال جذب منابع مالی هستند، فعالیت کنند.»

این کارشناس افزود: «تربیت افراد در هنرستان در رشته تامین‌مالی و بازار سرمایه فقط معامله‌گری در بورس نیست. همچنین همانگونه که برای نهاد‌های ‌مالی مثل بانک و صندوق‌ها مشتری پیدا می‌کنند، برای متقاضیان سرمایه مثل کارخانه‌ها هم کارسازی می‌کنند و کمک کرده تا منبع تامین مالی مناسب با پروژه‌ها را پیدا کنند.»

مریدی گفت: «همانگونه که ذکر شد روش‌های تامین مالی متنوع است که می‌توان به تامین مالی جمعی یا روش انتشار اوراق اشاره کرد. در نظامات بین‌الملل ما انواع روش تامین مالی را داریم و همچنین ابزارهای اسلامی در ایران و سایر کشورهای اسلامی و همینطور کشورهای غیر اسلامی نیز توسعه پیدا کرده است که می‌توانیم آن را گسترش دهیم.»

افراد باید ابزار و مسیر‌های تامین مالی را بشناسند

وی درباره موانع توسعه روش‌های تامین مالی در کشور گفت: «یکی از موانع توسعه هزینه‌‌های بالا و مبادله‌ای تامین مالی است. باید افرادی را تربیت کنیم که بتوانند مسیرها را بشناسند و با ابزارها آشنا باشند تا بتوانند تشخیص دهند این ابزار‌ها برای چه پروژه‌ای و چه دوره‌ای مفید است.»

مریدی افزود: «هر پروژه‌ عمری دارد مثلا عمر پروژه میان دست با بالا دست، پروژه نیروگاه حرارتی با نیروگاه تجدیدپذیر متفاوت است و هر کدام یک الگوی تامین مالی متناسب با خود را می خواهد.»

این کارشناس خاطر نشان کرد: «فرد باید به درک و دانشی از پروژه برسد تا متناسب با آن پروژه، ابزار مورد نیاز را فراهم کند، پروژه را بشناسد و با ابزار‌های تامین مالی آشنا باشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار