مطهره کشاورز: حذف بخش آرای مردمی از «سینما حقیقت» نیاز به بازنگری دارد

تهران (پانا) - مطهره کشاورز معتقد است توجه به آرای مردمی در جشنواره «سینماحقیقت» یکی از راههای جلب افکار عمومی و ترویج فرهنگ تماشای آثار مستند است.

کد مطلب: ۱۴۱۷۳۰۵
لینک کوتاه کپی شد
مطهره کشاورز:  حذف بخش آرای مردمی از «سینما حقیقت» نیاز به بازنگری دارد

مطهره کشاورز مدیر روابط عمومی شبکه مستند درباره اهمیت سینمای مستند به خبرنگار پانا گفت:«مستند یک رسانه آموزشی و تبلیغی است که یکی از کارکردهای مهم آن آگاهی بخشی است. به همین دلیل می‌تواند بر جهان بینیِ افراد اثر بگذارد و حتی آن را شکل دهد. همچنین به حوزه‌های مختلف فرهنگی، هنری، آموزشی، صنعتی و... ورود می‌کند و می‌تواند بر شیوه رفتار و سلایق عمومیِ جامعه اثرگذار باشد. در واقع این کارکرد مستند، آن را به یک رسانه ویژه و مورد توجه بدل کرده است که در دنیا نهادهای مختلف از مستندسازی حمایت می‌کنند.»

کشاورز ادامه داد: «در ایران هم در دهه‌های گذشته تلاش‌های ارزشمندی اتفاق افتاده است و سرویس‌های استریم دسترسی مردم به فیلم‌های مستند را آسان کرده‌اند. یعنی ورود فیلم‌ها و مجموعه‌های مستند به وی‌اودی‌ها، پدیدار شدن رسانه‌های تخصصی مثل هاشور برای تماشای آثار مستند، برگزاریِ جشنواره‌های تخصصی مثل جشنواره سینماحقیقت، جشنواره تلویزیونی مستند و البته اضافه شدن مستند به جشنواره‌های رسمی مثل جشنواره فیلم کوتاه و جشنواره فجر، اتفاق مثبتی است، گرچه تا رسیدن به ایده‌آل‌ها فاصله داریم اما این تلاش‌ها باعث شدهکه سینمای مستند در جایگاه شایسته خودش قرار بگیرد یا دست کم به این جایگاه نزدیک شود.»

وی توضیح داد: «برای ارتباط مردم با سینمای مستند همچنان به فرهنگ سازی نیاز داریم. اما خوشبختانه مردم این روزها درک قابل قبولی از سینما دارند، آثار مستند بسیار ارزشمندی در کشور تولید می‌شود. نکته مهم این است که دیده شدن نیاز به تبلیغ دارد و تبلیغات یکی از ارکان مهم آشناییِ مردم با سینمای مستند است. بنابراین اطلاع رسانیِ درست و تبلیغات در سطح عمومی و نه در سطح علاقه‌مندان به سینمای مستند، درباره نمایش‌های تلویزیونی و اکران‌های سینمایی و پلتفرم‌ها، می‌تواند اقبال مخاطب را با خودش به همراه داشته باشد. در این زمینه تلاش‌های زیادی انجام شده و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی یکی از مجموعه‌هایی است که در این بحث به شکل جدی تلاش می‌کند اما در حوزه تبلیغ عمومیِ مستند نیاز به اتفاق‌های مهم‌تری داریم.»

مطهره کشاورز در پایان در مورد اهمیت جشنواره «سینماحقیقت» برای ترویج فرهنگ تماشای آثار مستند گفت: «برگزاریِ جشنواره سینماحقیقت اتفاق مثبت و قابل اهمیتی است که موفق شده جایگاه و اعتبار قابل قبولی کسب کند و همچنین به محفلی برای علاقه‌مندان مستند، کسانی که در این حوزه به شکل تخصصی فعالیت دارند و مردم عادی که به عنوان مخاطب اصلیِ مستند هستند، تبدیل شده‌ است. اما نکته‌ای که در جشنواره «سینماحقیقت» نیاز به توجه دارد، حذف شدن بخش آرای مردمی است که اتفاق افتاده ، این رویکرد نیازمند بازنگری است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار