عضو مجمع خیرین مدرسه ساز کشور:

تکمیل پروژه‌های مدرسه‌سازی توسط هیات دولت به یک اصل تبدیل شود

تهران( پانا )- عضو مجمع خیرین مدرسه‌ساز کشور با درخواست تصویب اصل بازسازی مدارس در هیئت دولت اظهارکرد تکمیل پروژه‌های بازسای حدااکثر تا یک سال پس از اتمام کار خیرین در مجلس به صورت لایحه تصویب شود.

کد مطلب: ۱۴۱۵۰۰۵
لینک کوتاه کپی شد
تکمیل پروژه‌های مدرسه‌سازی توسط هیات دولت به یک اصل تبدیل شود

تقی دقایقی؛‌ عضو مجمع خیرین مدرسه‌ساز کشور در گفت‌وگو با پانا در رابطه با مسئله مدرسه‌سازی و بازسازی مدارس کشور با استاندارد‌های به روز گفت:« در زمینه مدرسه‌سازی با استانداردهای روز آموزشی هزینه‌های بسیاری توسط خیرین مدرسه‌ساز انجام شده است که در بعضی استان‌ها این رقم به بیش از 3000 میلیارد تومان می‌رسد. خیرین به تعهدات خود در زمینه مدرسه‌سازی و بازسازی مدارس فرسوده عمل کرده‌اند. این افراد از سال‌های قبل در پروژه‌های مدرسه‌سازی سرمایه‌گذاری کرده‌اند؛ اما امروز با وجود افزایش هزینه‌های ساخت‌وساز بخشی از پروژه‌ها نیمه‌کاره باقی مانده است. این بخش از پروژه‌ها زیرمجموعه تعهدات خیرین در زمینه ساخت مدارس نیست و به همین دلیلی این موضوع باعث دلسردی بسیاری از خیرین می‌شود.»

تصویب اصل در هیئت دولت و مصوبه در مجلس برای مدرسه‌سازی

عضو مجمع خیرین مدرسه‌ساز کشور با بیان این موضوع که پروژه‌های مدرسه‌سازی باید حداکثر ظرف یک‌سال پس از اتمام کار خیرین به بهره‌برداری برسد اذعان کرد:« یکی از مسائلی که امروز برای خیرین موجب ترمز و توقف در اجرای کار شده است همین نیمه‌کاره ماندن پروژه‌های مدرسه‌سازی است. زمانی که خیرین به تعهدات خود عمل کرده‌اند می‌بایست قسمت باقی‌مانده این فرآیند حداکثر در مدت زمان یک‌سال انجام شود تا پروژه‌های بیشتری آغاز شوند. اگر موضوع تکمیل پروژه مدرسه‌سازی در مجلس به صورت لایحه تصویب شود قطعا در زمینه ساخت مدارس با استانداردهای روز پیشرفت خواهیم کرد. همچنین اگر این موضوع توسط هیات دولت به یک رویه تبدیل شود ما پیشرفت خوبی در مسئله مدرسه‌سازی با استاندارد و کیفیت مطلوب خواهیم داشت.»

دقایقی با اشاره به برخی مشکلاتی که پروژه‌های نیمه‌کاره درگیر آن هستند، افزود: «ساختمان‌های نیمه‌کاره مدارس یا ساختمان‌هایی که توسط خیرین ساخته شده، به دلیل بازسازی نشدن و عدم پیگیری فرسوده می‌شوند. گاهی نیز به دلیل ریزش دیوارهای این مدارس و عدم وجود نگهبان‌های دولتی این مکان‌ها به محلی برای افراد نامتعارف می‌شود. »

وی در رابطه با علت این وقفه در روند پروژه‌های مدرسه‌سازی اظهار کرد: «دولت به دلیل ضعف بودجه‌ای که دچار آن شده است، در پرداخت هزینه‌های جاری خود در وزارت آموزش‌وپرورش دچار مشکل بوده است. بعد از برطرف کردن این مشکل به دلیل وجود تورم تنها توانسته به برخی از تعهدات خود در زمینه مدرسه‌سازی و بازسازی مدارس عمل کند.»

عضو مجمع خیرین مدرسه‌ساز کشور در ادامه گفت: «بنا بود در پروژه‌های بازسازی مدارس دولت 30 الی 50 درصد را بر عهده داشته باشد که این مسئله به دلیل وجود تورم به طور کامل اجرایی نشده است. امروز دولت در پروژه‌های مدرسه‌سازی به صورت قطره چکانی سرمایه‌گذاری می‌کند.»

دولت همراه خیرین مدرسه‌ساز باشد

دقایقی افزود:«ما از دولت انتظار نداریم که در برنامه بازسازی و ساخت مدارس با استانداردهای روز پیش از خیرین باشد. اما درخواست ما از دولت این است که همراه و همگام با خیرین مدرسه‌ساز باشد.»

وی با اشاره به وجود استانداردهای آموزشی و کیفی در مدارس غیرانتفاعی بیان کرد:« مدارس‌ غیرانتفاعی با کسب بودجه از اولیای دانش‌آموزان مدارس خود را با امکانات روز و استاندارد تجهیز می‌کنند. این مدارس چند قدم از نظر کیفیت و کمیت از مدارس خیرساز و دولتی جلوتر هستند. مدارس غیر انتفاعی به دلیل درگیر نبودن با دغدغه‌های عمومی که مدیران مدارس دولتی و خیرساز با آن درگیر هستند، پیشرفت خوبی در رابطه با استانداردهای کیفی داشتند. این یکی از دلایلی است که ما باید در جهت بهبود و ترمیم مدارس دولتی و همچنین ساخت مدارس خیرساز با استانداردهای روز برای ایجاد عدالت آموزشی گام برداریم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار