روایت عشق آموزگار البرزی به دانش‌آموزان استثنائی

کار با کودکان استثنایی نقطه عطفی در زندگی من بود

کرج (پانا) - مدیر مدرسه نابینایان پویا واقع در شهرستان‌ کرج گفت کار با کودکان‌ استثنایی بدون شک نقطه تحول و عطفی در زندگی او بوده است.

کد مطلب: ۱۴۱۳۶۴۴
لینک کوتاه کپی شد
روایت عشق آموزگار البرزی به دانش‌آموزان استثنائی

گیتی عرفانیان، مدیر مدرسه نابینایان پویا در کرج، همزمان با فرارسیدن روز جهانی نابینایان در رابطه با چالش ها و تجارب ارزشمند کار خود با کودکان استثنایی گفت: «معلمی علاقه و اشتیاق من است. این شغل همواره موجب تغییر، تحول و رشد درونی من شده است و باید اقرار کنم هنگامی‌که به گذشته خود فکر می کنم، پررنگ ترین نقاط زندگی من که مایه آرامش و افتخار من بوده تدریس و یادگیری است.»

عرفانیان کار در مدرسه نابینایان را نقطه عطفی در زندگی خود دانست و تشریح کرد: «من در اولین سالی که به آموزش و پروش وارد شدم ، به شکل کاملا تصادفی به مدرسه پویا آمدم ؛ اما لازم است بگویم همیشه بابت این انتخاب خود راضی و خوشحال و بسیار شکرگزارم. اگر بار دیگر به عقب برگردم و به من فرصت انتخاب دوباره داده شود ، باز هم آموزگاری دانش آموزان با نیازهای ویژه و آسیب دیده بینایی را انتخاب خواهم کرد. معتقدم آموزش دانش آموزان آسیب دیده بینایی سختی و صبوری ویژه خودش را می طلبد، ولی در حین کار یادگیری کودک برای من آنچنان ارزشمند و شریف است که بهترین پاداش درونی برای من خواهد بود و همین موضوع سبب شده از اشتیاق من دراین شغل هیچگاه کاسته نشود و خداوند راشاکرم که این فرصت و تقدیر را در زندگی من قرار داده است.»

این مدیر البرزی در رابطه با روند توانبخشی و آموزش دانش آموزان استثنایی خاطرنشان کرد: «دانش آموزان آسیب دیده بینایی وقتی به مدرسه می آیند، برای ِآشنایی با مهارت‌های خودیاری و اجتماعی نیاز به آموزش دارند و این امر با کمک معلم و مادر تحقق پیدا می کند. در ابتدا معلم با نگاه مادرانه اعتماد نوآموز را جلب می کند و روند آموزش خط بریل را ادامه می دهد. آموزش بریل یعنی خط ویژه نابینایان یادگیری مهارتی است که تحمل و ممارست و انگیزه و علاقه ی خاص معلمی را می طلبد. من در سالیان شغلی خود همواره با غم و شادی شاگردم از عمق جان تاثیر گرفته ام و همکارانم نیز همیشه اینگونه بوده اند. همچنین اولیا اگرچه در ورود فرزندانشان احساس غمگینی دارند ، اما به شکر خداوند در ادامه درکنار همکاران مدرسه نشاط و امید خوبی بدست می آورند. البته این موضوع را ما مشاهده کرده و اولیا آن را نقل می کنند و بدون شک ما هم از شادی آنها خرسند و امیدوار وشاد هستیم.»

وی همچنین اظهار کرد: «مدیر یک مدرسه استثنایی در کنار وظایف اداری و آموزشی که بر عهده دارد، عهده دار مسئولیت مهم پیگیری امور توانبخشی و متناسب سازی محتوای آموزشی و حتی تهیه وسایل کمک آموزشی متناسب نیز است.»

عرفانیان اضافه کرد: «مفهوم واژه استثنا را ما به تفاوت تعبیر می کنیم.پس مدیر مدارس استثنایی باید تلاش کند تا به طرق متفاوت دانش آموزانش را با کمک والدین برای زندگی فردی و اجتماعی مستقل، کارآمد و موفق با توجه به توانمندی جسمانی آماده کند تا او همانند یا نزدیک به همسالانش زندگی کند.»

عرفانیان در توصیف نقش بارز همکاری خانواده و مدرسه در توانبخشی دانش آموزان استثنایی بیان کرد: «یادگیری دانش آموزان آسیب دیده بینایی با همکاری خانواده و مدرسه امکان پذیر است و بدون شک والدین پیگیر و منظم زودتر نتیجه می گیرند. نقش والدین در آموزش کودکان با نیاز ویژه بسیار دارای اهمیت است. خوشبختانه در سال های مدیریت من، اولیا نقش خوب و پررنگ و صمیمی داشته اند و در مدرسه نیز همه امور را با همکاری پیش می بریم.»

این مدیر البرزی در پایان یادآوری کرد: «امید است با پیشرفت علم دیگر مدارس استثنائی و نیازهای ویژه ، ورودی دانش آموز جدید نداشته باشد و دانش آموزانم سلامتی شان را بدست بیاورند و به بهترین قله های موفقیت و کمال برسند.»

دانش آموزخبرنگار: آتوسا هشترود

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار