رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان خراسان رضوی

حرکت یکی از اهداف اساسی و دانش آموزان آسیب دیده بینایی است

مشهد(پانا)- رئیس اداره آموزش‌وپرورش استثنایی استان خراسان رضوی گفت:حرکت یکی از اهداف اساسی و حائز اهمیت برنامه های آموزشی دانش آموزان آسیب دیده بینایی است تا فرد نابینا بتوانند بدون احتیاج به دیگران برای خود زندگی مستقلی داشته باشند.

کد مطلب: ۱۴۱۳۵۰۱
لینک کوتاه کپی شد
حرکت یکی از اهداف اساسی و دانش آموزان آسیب دیده بینایی است

جواد روحانی رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی در معرفی گروه دانش آموزی با آسیب بینایی گفت: آسیب بینایی به هر وضعیت چشمی تشخیص داده شده در چشم یا سیستم بینایی گفته می شود که نمی تواند در محدوده عادی تصحیح شود و این آسیب دامنه ای از فقدان بینایی را پدید می آورد که حتی با اصلاح بینایی ممکن است اصلاح نشود و برعملکرد تحصیلی کودک تأثیر می گذارد.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه کودکان و دانش آموزان با آسیب بینایی با توجه به میزان و شدت آسیب از دیدگاه آموزشی به دو دسته تقسیم می شوند، گفت: کم بینا به افرادی اطلاق می شود که میزان باقیمانده بینایی آن ها با استفاده از وسایل کمک بینایی به حدی کم و محدود است که قادر به استفاده از خطوط کتاب های عادی نبوده و برخورداری آنان از آموزش مستلزم استفاده از کتاب های درشت خط است.

وی افزود: کودکان و دانش آموزان نابینا به افرادی اطلاق می شود که فاقد بینایی بوده و یا میزان باقیمانده بینایی آن ها علی رغم استفاده از وسایل کمک بینایی به حدی کم و محدود است که ایجاب می نماید آموزش آن ها از طریق روش های آموزشی ویژه و خط بریل صورت پذیرد.

روحانی در خصوص برنامه های آموزشی دانش آموزان با آسیب بینایی گفت: محتوای آموزشی دانش آموزان آسیب دیده بینایی منطبق بر برنامه ریزی آموزشی دانش آموزان عادی می باشد و طول مدت تحصیل در هر یک از دوره های تحصیلی ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم مشابه با نظام آموزش و پرورش عادی است اما به منظور ایجاد فرصت های برابر آموزشی با دانش آموزان عادی کتاب هایی که در اختیار این گروه از دانش آموزان قرار می گیرد به صورت بریل، صوتی و یا درشت نما مناسب سازی شده است.

وی با بیان اینکه دانش آموزان با آسیب بینایی قبل از ورود به دوره ابتدایی موظف به گذراندن دوره پیش دبستانی از بدو تولد تا ۶ سال هستند گفت: رویکرد اصلی این دوره تربیت و تقویت حواس شنوایی، لامسه، بویایی وچشایی و باقیمانده بینایی نوآموزان است و آموزش مقدمات مهارت جهت یابی وحرکت و آشنایی با مقدمات خواندن و نوشتن بریل از مهم ترین سرفصل های این دوره تحصیلی است.

رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی گفت: در دوره ابتدایی علاوه بر آموزش مهارت های اساسی خواندن، نوشتن و حساب کردن، آشنایی با علوم و مهارت های اجتماعی و خدمات توان بخشی متناسب با نیاز این دانش آموزان از جمله آموزش جهت یابی و آموزش بریل خوانی با هدف ایجاد مهارت های حرکتی و سازگاری با محیط ارائه می گردد.

وی به روش های آموزشی دانش آموزان آسیب دیده بینایی اشاره کرد و گفت: روش های آموزشی این دانش آموزان شامل بریل، استفاده از باقیمانده بینایی با کتب درشت خط و تقویت شنوایی است و در خصوص تجهیزات مورد نیاز دانش آموزان با آسیب بینایی تصریح کرد: تجهیزات آموزشی در امر آموزش افراد با آسیب بینایی به مثابه بال پروازی است که به منظور تفهیم مطالب آموزشی همواره باید در اختیار این دانش آموزان قرار بگیرد و مهم ترین این تجهیزات، لوح و قلم، حساب افزار، کیت تقویت لامسه، کیت های آموزشی در حوزه علوم، ریاضی و جغرافی، ماشین تحریر بریل، برجسته نگار هوشمند و تجهیزات توانبخشی و کمک بینایی، به دید و ذره بین است.

این مقام مسئول بیان داشت: در حال حاضر ۴۸۴ دانش آموز با آسیب بینایی در استان خراسان رضوی تحصیل می کنند که از این تعداد آمار ۱۹۷نفر در مقطع متوسطه، ۲۳۰ در مقطع ابتدایی و ۵۷ نفر درمقطع پیش دبستانی می باشند و درسال ۱۴۰۱ اتاق چند حسی در دبستان مهندس عمرانی و همچنین مرکز تخصصی پیش دبستانی طراوت سزاوار رحمت به بهره برداری رسید ، در سال ۱۴۰۲ اتاق چند حسی چند معلولیتی در دبستان کوشا افتتاح شد و در هفته جاری نیز به مناسبت هفته جهانی نابینایان دو اتاق چندحسی در مدارس امام علی و وکیلی ۴ شهرستان نیشابور افتتاح خواهد شد .

جواد روحانی مهتمرین چالش های گروه دانش آموزان با آسیب بینایی استان را کمبود نیروهای توان بخشی و بینایی سنجی، کمبود کاغذ بریل و تجهیزات تخصصی ، کمبود نیروی متخصص نابینایان و همچنین کمبود کتاب های درشت خط عنوان نمود.

دانش آموز خبرنگار:حسناداریوش

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار