رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک:

اختصاص ردیف بودجه‌‌ ‌‌مهدهای کودک از سال 1403

بررسی ایده پیش‌دبستانی ویژه اتباع در سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک

تهران (پانا) - رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با اشاره به یک ردیف بودجه 75 میلیاردی که از سال 99 غیرفعال بوده است گفت برای انتقال این ردیف بودجه به سازمان تعلیم و تربیت کودک مکاتبه‌هایی صورت گرفت و قول مساعد دادند که این ردیف در سال ۱۴۰۳ در اختیار سازمان قرار گیرد.

کد مطلب: ۱۴۱۰۵۶۲
لینک کوتاه کپی شد
اختصاص ردیف بودجه‌‌ ‌‌مهدهای کودک از سال 1403

مجتبی‌ همتی‌فر در نشست خبری خود که صبح امروز ۱۶ مهر ۱۴۰۲ در محل سالن جلسات این سازمان برگزار شد، اظهار کرد: در اولین روز از هفته ملی کودک قرار داریم، روزی که برای پاسداشت حقوق کودک در سطح جهانی وجود دارد و در ایران نیز از ۱۶ مهر آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک به عنوان یک جمعیت نوپا، امسال سومین حضور خود را در هفته ملی کودک دارد و سعی بر این است تا به بهترین نحو ممکن شاهد پرشور برگزار شدن برنامه‌های این هفته باشیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه کشور ایران از جمله جوامعی است که یک نهاد تخصصی برای ساماندهی اوان کودکی با رویکرد تربیتی تاسیس کرده است، گفت: چنین کاری به معنی برداشتن گام بلندی در راستای توجه به کودک است. اگر‌ نگاه به گذشته بیاندازیم در اسناد تحولی به موضوع کودک نیز توجه شده بود و از دوره کودکی به عنوان دوره اساس یاد می‌شد، همچنین در سند تحول بنیادین نیز کودکستان‌ها و پیش‌دبستانی‌ها به‌عنوان ماموریت آموزش و پرورش تعیین شده است، اما بدون وجود یک نهاد تخصصی پرداختن به موضوع کودک امکان‌پذیر نبود و در نتیجه این سازمان ملی تاسیس شد.

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با اشاره به مخاطب ۷.۵ میلیون نفری این سازمان عنوان کرد: متاسفانه بخش عمده این عزیزان در گسترده خدمات قرار ندارند و دلیل آن نیز کمبود امکانات برای توسعه‌های کمی و کیفی است.

همتی‌فر ادامه داد: در سال گذشته از جمعیت ۳ میلیون نفری واجدین شرایط ثبت‌نام دوره پیش‌دبستانی فقط ۹۰۰ هزار کودک ثبت‌نام کردند در صورتیکه در اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک موضوع پوشش صددرصدی کودکان ۴ الی ۶ سال باید تا سال ۱۴۰۷ انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه بدون حمایت‌های دولتی موضوع توسعه خدمات این سازمان امکان پذیر نیست، تصریح کرد: نیاز به نگاهی ویژه در این حوزه داریم چرا که ارائه خدمات به کودکان یکی از تکالیف ماست و تعداد خدمات نیز فراوان؛ برای مثال حضور در مناطق دو زبانه و آماده‌سازی کودکان برای ورود به مدرسه از جمله تکالیفی است که برعهده ما قرار گرفته است، سال گذشته ۷۰ میلیارد تومان برای توسعه دوره پیش‌دبستانی در مناطق دو زبانه اختصاص داده شد و فقط ۳۰۰ هزار نفر از این خدمات بهره بردند، در نتیجه نیاز به بودجه بیشتر برای ارائه خدمات به این عزیزان داریم.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: موضوع تربیت کودک، یک موضوع ملی است، پس باید عزم ملی نیز برای حل موضوعات آن وجود داشته باشد و از ظرفیت‌های مختلف استفاده کرد، همچنین از فعالیت‌های نمادین نیز باید پرهیز کرد.

همتی‌فر در ادامه با اشاره به آیین‌نامه شایستگی‌های کودکستان‌ها گفت: این آیین‌نامه هفته قبل به تصویب رسید که طبق آن مراکزی که تاییدیه خود را سازمان بگیرند این امکان را دارند که در فرآیند آموزش و ارزیابی نیروی انسانی و مربیان به سازمان کمک کنند. بنابراین این برای ما یک فرصت است.

رئیس سازمان تعلیم و تربیت کودک درباره حضور کودکان اتباع در کودکستان‌ها، توضیح داد: پس از فرمایشات مقام معظم رهبری که فرمودند در مدارس پذیرای این دانش‌آموزان باشیم و خدمات آموزشی به آن‌ها ارائه شود، طبق آخرین آمار بیش از ۶۰۰ هزار دانش‌آموز اتباع داریم که عمدتا افغانستانی هستند و از کودکستان‌ها نیز استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه ایده پیش‌دبستانی ویژه اتباع در سازمان مطرح شده است، خبر داد: با مرکز امور بین‌الملل آموزش و پرورش هماهنگی‌هایی انجام شده است. در تابستان امسال به صورت آزمایشی این دوره را در بخشی از استان‌ها که تراکم مهاجرین بیشتر است انجام دادیم و امیدواریم با جذب اعتبارات از نهادهای بین‌المللی ان‌شالله گستره این خدمات را به صورت کمی و کیفی توسعه دهیم.

همتی‌فر در‌ پاسخ به پرسش پانا درخصوص بودجه سازمان تعلیم و تربیت کودک، تصریح کرد: سازمان بهزیستی ردیف بودجه‌ای برای حمایت از مهدهای کودک در مناطق محروم و روستایی داشت که در سال ۹۹ این ردیف بودجه ۷۵ میلیارد تومان بود. از سال ۹۹ به بعد این ردیف بودجه غیرفعال بود. برای انتقال این ردیف بودجه به سازمان تعلیم و تربیت کودک مکاتبه‌هایی صورت گرفت و قول مساعد دادند که این ردیف در سال ۱۴۰۳ در اختیار سازمان قرار گیرد.

رئیس سازمان تعلیم و تربیت کودک با اعلام این خبر که این سازمان به درگاه ملی مجوزها وصل شده است، درباره چگونگی اخذ مجوز کودکستان توضیح داد: در گام اول باید مجوزهایی که وجود داشت را تطبیق می‌دادیم و صدور مجوز جدید ممنوع بود. با ساماندهی انجام شده از نیمه شهریور اتصال به درگاه ملی مجوزها برقرار شد. طبق قانون باید همه مجوزهای جدید از طریق این درگاه انجام شود. فرآیند در حال شکل‌گیری است و درخواست‌ها آن‌جا قابل ثبت است.

وی ادامه داد: مجوز کودکستان دو مرحله‌ای است، ابتدا باید برای اخد مجوز تاسیس و سپس برای مجوز فعالیت اقدام کرد. در درگاه ملی مجوزهای عنوان "کودکستان غیر دولتی" درج شده است و افراد می‌توانند از این طریق درخواست خود را ثبت کنند. در صورت بارگذاری مدارک و تایید صلاحیت درخواست افراد در فرآیند بررسی قرار می‌گیرد. گام دوم اخذ مجوز فعالیت است که باید افراد مکان فعالیت، موسس و نیروی انسانی خود را در سایت معرفی کنند.

همتی‌فر در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه بعضا پای کتاب کار‌ها و بخشی از محصولات به کودکستان‌ها باز شده است که اساسا علامت سوال جدی در این رابطه وجود دارد، توضیح داد: یک علامت سوال جدی در این رابطه وجود دارد که آیا در سن زیر ۷ سال باید به این مفاهیم پرداخته شود یا خیر؟ در این راستا رویداد ملی کودکستان و یارستان را برگزار کردیم. در این رویداد محتواهای فاخر دارای شاخص‌های سازمان را ارائه دادیم تا والدین با خیال راحت در مرکز کودکستان فرزند خود را ثبت‌نام کنند. این محصولات در سامانه کودکستان و یارستان قابل رویت است.

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک درباره لزوم گسترش رشته‌های مرتبط با کودکستان‌ها برای پرورش مربی کودکستان نیز تصریح کرد: دانشگاهیان و حوزویان می‌توانند در زمینه مربیگری کودکستان‌ها فعالیت کنند، البته همه افراد باید گواهی حرفه‌ای را بگیرند تا شایستگی آن‌ها محرز شود. با این حال تجربه نیز برای ما مهم است و با ارزیابی تجربه و معادل‌سازی آن افراد می‌توانند در این زمینه فعالیت کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار