سهم مصالح ساختمانی از هزینه‌های ساخت مسکن چقدر است؟

تهران (پانا) - در نشست تخصصی مدیریت زنجیره تامین مصالح از معدن تا ساخت که صبح امروز در مرکز تحقیقات مسکن برگزار شد بر این نکته تاکید شد که مصالح ساختمانی 53 درصد از هزینه‌های ساخت مسکن را به خود اختصاص می‌دهد و در شرایط افزایش قیمت‌های قابل توجه مصالح ساختمانی باید تامین مصالح برای مسکن حمایتی با مکانیسم‌های دیگری انجام شود.

کد مطلب: ۱۴۰۹۲۹۰
لینک کوتاه کپی شد
سهم مصالح ساختمانی  از هزینه‌های ساخت مسکن چقدر است؟

ابوالفضل نوروزی، سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در نشست تخصصی مدیریت زنجیره تامین مصالح از معدن تا ساخت با اشاره به معضلات ساخت و ساز مسکن در کشور عنوان کرد:‌ در هیچ کجای دنیا تولید مسکن با این دشواری‌ها مواجه نیست. همه سنگ‌ها و موانع پیش‌پای تولید است اما دلالان و واسطه‌های مسکن که سود بیشتری از معاملات مسکن دارند با زحمت کمتری مواجه هستند.

وی به قیمت بالای تامین مصالح در هزینه‌های ساخت اشاره کرد و افزود: هزینه تامین فولاد در سازه پروژه‌ها 16 درصد و در مشتقات بعدی مانند در و پنجره بیشتر است.این در حالی است که میانگین قیمت شمش فولادی در جهان 500 دلار و محصولات فولادی 570 دلار است.

نوروزی اشاره به ماده 13 قانون جهش تولید مسکن در کشور کرده و به تکلیف قانونی دستگاه‌ها در تامین مصالح مورد نیاز ساخت مسکن حمایتی تاکید کرد و افزود:‌ باوجود این تاکید قانونی مکانیسم تامین مصالح در مسکن حمایتی مشخص نشده است. در نشست شورای عالی مسکن که در هفته گذشته برگزار شد پیشنهاداتی در این زمینه مطرح شد تا بتوان مصالح ساختمانی را با نرخ‌های مناسب‌تری به دست سازندگان مسکن حمایتی رساند.

سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی خاطرنشان کرد:‌ برآورد هزینه‌های ساخت مسکن نشان می‌دهد که هزینه دستمزد بدون سود پیمانکار 23 درصد، هزینه مصالح 53 درصد و هزینه‌های غیرساختمانی 24 درصد از هزینه‌ها را به خود اختصاص می‌دهد.

در ادامه این نشست حسن تیزمغز، نماینده وزیر راه و شهرسازی در حوزه امور نهضت ملی مسکن اظهار کرد:‌ دولت ساخت 4 میلیون واحد مسکونی را هدفگذاری کرده که به عقیده من شدنی است. نخستین مشکل آن است که تامین مصالح در این طرح با چه شیوه‌ای تامین شود. قیمت مصالح ساختمانی به نحو چشمگیری افزایش یافته و با وضع کنونی نمی‌توان از ساخت مسکن ارزان حمایت کرد.

وی به نرخ بالای سود بانکی در کشور اشاره کرد و افزود:‌ با نرخ‌های بالای ساخت مسکن که در محدوده 18 تا 20 درصد است نمی‌توان مسکن ارزان تولید کرد. نرخ‌های بالای سود تسهیلات مسکن در کشور ما در حالی است که در کشوری مانند عراق نرخ سود بانکی مسکن 1.8 درصد است و در کشوری مانند کویت 300 هزار دلار وام ساخت به سازندگان مسکن ارایه می‌شود.البته نوع ساخت و ساز و بهره‌برداری مسکن در کشور ما با سایر کشورها متفاوت است اما باید مشوق‌هایی برای ساخت در نظر گرفته شود.

تیزمغز با تاکید براینکه ساخت و ساز مسکن باید از مالیات معاف باشد، عنوان کرد:‌ سیاست‌های تشویقی روند ساخت مسکن را سرعت می‌بخشد. به طور قطع استفاده از تکنولوژی‌های جدید نیز موضوعی است که هزینه ساخت مسکن را کاهش می‌دهد و سازندگان باید به این بحث توجه جدی داشته باشند.

وی با تاکید بر ضرورت هدایت سرمایه‌ها به بخش ساخت مسکن عنوان کرد:‌ توافقات مناسبی با سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای ساخت و ساز مسکن انجام شده است.

در ادامه این نشست پورحاجت، دبیرکل انجمن‌ جامعه انبوه‌سازان مسکن عنوان کرد:‌ در مورد مصالح ساختمانی دو پرسش مطرح است یکی اینکه آیا مصالح ساختمانی باید از بورس خارج شود که در پاسخ باید بگویم ما به عنوان انبوه‌سازان مسکن اعتقادی به خروج آن بورس نداریم. بورس ابزاری مدرن برای عرضه کالا است و ساماندهی مباحث قیمتی در مصالح ساختمانی به برنامه‌ریزی‌های دو وزارتخانه راه و اقتصاد نیازمند است.

وی افزود: اکنون هیچ سازوکاری در بورس برای تامین مصالح ساختمانی تولید مسکن حمایتی وجود ندارد و این پرسش نیز وجود دارد که کشف قیمت چگونه انجام می‌شود. این همه سوبسید و رانت ایجاد شده اما تفاوتی برای تامین مصالح ساختمانی مسکن حمایتی و غیر از آن وجود ندارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار