مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش ‌وزارت آموزش‌وپرورش خبر داد؛

آموزش ۷۰ گروه شغلی در ۲۰۰ رشته فنی، حرفه‌ای و مهارتی ‌هنرستان‌ها

‌گذراندن دوره سربازی به‌عنوان سرباز صنعت و سرباز کشاورزی ‌برای دانش‌آموختگان رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای فراهم می‌شود؟

تهران (پانا)- مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش ‌از آموزش ۷۰ گروه شغلی در ۲۰۰ رشته فنی، حرفه‌ای و مهارتی در هنرستان‌ها خبر داد.

کد مطلب: ۱۴۰۸۸۹۶
لینک کوتاه کپی شد
آموزش ۷۰ گروه شغلی در ۲۰۰ رشته فنی، حرفه‌ای و مهارتی ‌هنرستان‌ها

به گزارش روابط عمومی معاونت آموزش متوسطه، عباس بیات در یک برنامه رادیویی درباره واکاوی نظام آموزش‌وپرورش در حوزه فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش بیان کرد: از مزیت‌های تحصیل در هنرستان‌ها و رشته‌های فنی و حرفه‌ای این است که فارغ‌التحصیلان می‌توانند پس از کسب دیپلم به دلیل اینکه مهارت لازم برای شاغل شدن را فراگرفته‌اند بلافاصله مشغول به کار شوند‌ یا از طریق کنکور سراسری در دانشگاه‌های دولتی برای ادامه تحصیل‌ پذیرش شوند.

وی با تأکید بر اینکه مسیر تحصیل در دانشگاه و توسعه آموزش عالی فارغ‌التحصیلان رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش فراهم است، افزود: برای هنرجویان دبیرستان‌ها این امکان فراهم است که در رشته تخصصی خود بدون کنکور در مقاطع کاردانی و کارشناسی ادامه تحصیل دهند.

عباس بیات تصریح کرد: توسعه رشته‌های فنی و حرفه‌ای از موضوعاتی است که در آینده اقتصاد کشور پر اهمیت است و برای دولت و وزارت آموزش‌وپرورش توسعه هنرستان‌ها و هدایت تحصیلی دانش‌آموزان به سمت آموزش و شغل از راهبردهای اساسی است.

وی ادامه داد: در همین راستا در سال گذشته ۲ درصد توسعه در آموزش‌های این حوزه داشته‌ایم که امسال هم برنامه‌ریزی‌هایی برای توسعه کمی و کیفی در ثبت‌نام در این رشته‌ها انجام شده است.

عضو شورای مدیران کل و مشاوران معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، بیان کرد: توسعه رشته فنی‌وحرفه‌ای در ۴ زمینه صنعت، خدمات، کشاورزی و هنر انجام می‌شود و در حال حاضر در ۷۰ گروه شغلی آموزش‌ها ارائه و ۲۰۰ رشته فنی و حرفه‌ای و مهارتی در هنرستان‌ها تدریس می‌شود.

وی در ادامه اظهار کرد: حدود ۷ هزار هنرستان در کشور وجود دارد که بیش از یک میلیون هنرجو در این دبیرستان‌ها به کار مهارت‌آموزی می‌پردازند.

مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش با تأکید بر اینکه در سال‌های اخیر رغبت خانواده‌ها به رشته‌های فنی و حرفه‌ای بیشتر شده است بیان کرد: با توجه‌ به تغییر فرهنگی ایجاد شده در این زمینه و این‌که برای خانواده‌ها اشتغال فرزندان مهم شده است، اکنون درخواست‌های زیادی برای ثبت‌نام در رشته‌های فنی و حرفه‌ای وجود دارد که متأسفانه ظرفیت برای پذیرش این میزان درخواست در رشته‌های فنی و حرفه‌ای فراهم نیست.

وی گفت: در حال حاضر ۳۷ درصد دانش‌آموزان در هنرستان‌ها در حال تحصیل هستند که بر اساس برنامه هفتم توسعه باید ظرفیت برای حضور ۵۰ درصد دانش‌آموزان در رشته‌‌های فنی ‌و حرفه‌ای فراهم شود.

عباس بیات در ادامه با اشاره به اینکه تمام تلاش وزارت آموزش‌وپرورش بر مشارکت با دستگاه‌ها و نهاد‌ها برای راه‌اندازی رشته‌های جدید موردنیاز در فنی و حرفه‌ای است بیان کرد: در این راستا رشته محیط‌بانی با همکاری محیط‌زیست در دو رشته محل راه‌اندازی شده است.

وی راه‌اندازی رشته‌هایی اعم از رشته بهیاری با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رشته خدمات پس از فروش خودرویی با همکاری شرکت‌های سایپا و ایران‌خودرو، رشته ناوبری و مکانیک ناوهای دریایی با همکاری نیروی دریایی و سازمان بنادر و کشتیرانی و رشته تولید برنامه‌های سینمایی، نمایشی و گرافیکی با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صداوسیما را از دیگر راهبردهای توسعه رشته‌های فنی حرفه‌ای عنوان کرد.

مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی، حرفه‌ای و کاردانش معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش در پایان، تصریح کرد: یکی از تسهیلاتی که درصدد هستیم برای دانش‌آموختگان رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای فراهم شود گذراندن دوره سربازی به‌عنوان سرباز صنعت، سرباز کشاورزی، سرباز شرکت دانش‌بنیان است تا مانع به‌کارگیری این نیرو در سازمان‌ها رفع شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار