مریم مبینی*

سینمای دفاع مقدس در شبکه نمایش خانگی

با فرارسیدن هفته دفاع مقدس بسیاری از نهادهای فرهنگی هنری اقدام به تولید و پخش محتوای مرتبط با جنگ هشت‌ساله عراق علیه ایران کردند که در این میان طبیعتاً آثار نمایشی ازجمله فیلم و سریال برای مردم جذابیت بیشتری دارد؛ گرچه به نظر می‌رسد در سال های اخیر دیگر سینماها خود را ملزم به پخش آثار مرتبط نمی‌دانند و همچنین تلویزیون هم کنداکتور پخش خود را به آثار تازه دفاع مقدسی اختصاص نمی‌دهد.

کد مطلب: ۱۴۰۷۵۱۴
لینک کوتاه کپی شد
سینمای دفاع مقدس در شبکه نمایش خانگی

در شرایطی که حفظ و اشاعه فرهنگ دفاع مقدس در جامعه و به‌ویژه برای نسل جوان جزو سیاست‌های نظام محسوب می‌شود این سؤال پیش می‌آید که مردم از چه طریقی باید فیلم و سریال‌های دفاع مقدسی را تماشا کنند؟ شاید جوابی که می‌شود به این سؤال داد این است که پلتفرم‌های شبکه نمایش خانگی این روزها می‌توانند وظیفه‌ای که روی زمین‌مانده است انجام دهند و هرسال برای هفته دفاع مقدس برنامه ویژه‌ای داشته باشند و با توجه به اینکه در حال حاضر رسانه‌های پرمخاطبی نیز هستند این رویکرد می‌تواند به بخشی از نیاز مردم نیز پاسخ دهد.

در همین راستا طبق اخبار منتشرشده پلتفرم فیلم‌نت هم‌زمان با هفته دفاع مقدس برای اولین بار مجموعه‌ای از فیلم‌های کوتاه و مستند با مضمون دفاع مقدس را در قالب بخش جدید «سینمای دیگر» عرضه کرده است که بخشی از این آثار پیش‌ازاین جایی نمایش نداشته‌اند و برای اولین بار فرصتی فراهم‌شده تا دیده شوند. همچنین با توجه به اینکه این آثار در بخشی از سینمای ایران انتخاب‌شده‌اند که فرصت دیگری برای عرضه و تماشا ندارند، می‌توان این اقدام را گامی قابل‌اعتنا برای توجه به سینمای مستند و کوتاه نیز دانست که پلتفرم‌ها اقبال چندانی هم به نمایش آنها ندارند.

به هر ترتیب انتظار می‌رود، فیلم‌نت این رویه را در مناسبت‌های دیگر نیز دنبال کند و این‌گونه باشد که بتوان متناسب با هر مناسبتی مجموعه‌ای از آثار را در این پلتفرم تماشا کرد و اتفاقی که در هفته دفاع مقدس افتاد صرفاً یک نمونه اتفاقی نباشد. البته با نگاهی به آثار عرضه‌شده دفاع مقدسی این موضوع به نظر می‌رسد که می‌شد به انتخاب‌های متنوع‌تری رسید تا سلیقه‌های بیشتری پوشش داده شود. همچنین انتخاب آثار باکیفیت‌تر به‌ویژه از سینمای مستند می‌تواند به ارتقای کیفیت کار فیلم‌نت در مناسبت‌ها کمک کند..

همچنین اینکه فضایی برای نمایش آثار مستند و کوتاه فراهم‌شده است این انتظار را در فیلم‌سازان ایجاد می‌کند که با سرعت بیشتر آثارشان به نمایش درآید.

کارشناس سینما

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار