خراسان جنوبی به عنوان استان پایلوت طرح پرچمداری محیط‌‌زیست انتخاب شد

بیرجند (پانا)- مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان خراسان جنوبی گفت خراسان جنوبی به عنوان استان پایلوت برای اجرای طرح پرچمداری محیط‌زیست انتخاب شده و بر اساس این طرح آموزش نیروهای مسلح، کارگاه‌های آموزشی در زمینه آشنایی با مباحث محیط‌‌زیست، قوانین و مقررات مربوطه برای پرسنل نیروی انتظامی در مرکز استان و شهرستان‌ها برگزار شد.

کد مطلب: ۱۴۰۷۲۲۰
لینک کوتاه کپی شد
خراسان جنوبی به عنوان استان پایلوت طرح پرچمداری محیط‌‌زیست انتخاب شد

اسدالله حاتمی با اشاره به اینکه محیط زیست موضوعی تخصصی و فرابخشی بوده و باتمام موضوعات اجتماعی ارتباط دارد، ادامه داد: مخاطبان محیط زیست نیز طیف گسترده ای از آحاد جامعه، در سطوح مختلف، را شامل میشوند. لذا آموزش محیط زیست نیز ویژگی ها و الزامات خاص خود را می طلبد.

وی افزود: پیچیدگی، تخصص و مهارت محور بودن موضوعات محیط زیست اهمیت تولید محتوای مناسب را دو چندان میسازد. در واقع روشهای نوین و اثربخش آموزش نیز رکن سوم آموزش محیط زیست محسوب میشود تا بعد از شناخت مخاطب و تدوین محتوای آموزشی مطلوب، آموزش محیط زیست با روش هایی جذاب و اثربخش اجرا شود.

حاتمی ادامه داد: لذا بر اساس طرح پرچمداری حسب ظرفیت های هر استان، میتوان با تمرکز بر مخاطبان خاص، ضمن تولید محتواهای اثربخش، الگوهای مفهومی و مدلهای اجرایی لازم را تدوین و به صورت پایلوت اجرا نموده و تجارب موفق را در سایر استان ها متناسب با شرایط اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و محیطزیستی طراحی و اجرا کرد.

وی در تشریح اهداف اجرای این طرح گفت: شناسایی مخاطبان اجتماعی اثربخش در یک موضوع آموزشی و مشارکت محور در هر استان، تولید محتواهای آموزشی هدفمند، اثربخش و مهارت محور حسب نیازهای آموزشی مخاطبان اجتماعی شناسایی شده، اجرای برنامههای آموزشی و مشارکتی به صورت پایلوت و احصائ تجارب ارزشمند از جمله این اهداف می باشد که استان خراسانجنوبی به عنوان پایلوت، طرح پرچمداری استان (طرح آموزش محیط زیستی نیروهای مسلح) را اجرا کرده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با اشاره به برگزاری کارگاه های آموزشی در زمینه آشنایی با مباحث محیط زیست و قوانین و مقررات مربوطه برای پرسنل نیروی انتظامی در مرکز استان و شهرستانها، گفت: ارائه اطلاعات ضروری جهت ارتقای آگاهی های زیست محیطی نیروهای مسلح و توانمندسازی آموزشگران، هدایت تصمیم گیران ارشد با مد نظر داشتن ملاحظات زیست محیطی در کنار اولویت های دفاعی، آموزش و فرهنگ سازی در زمینه حفاظت از محیط زیست استان، جلب مشارکت مردمی به خصوص استفاده از ظرفیت و توان نیروهای مسلح در زمینه حفظ و حراست از محیط زیست، کمک به حفظ، توسعه و احیای محیط زیست منطقه و نهادینه کردن فرهنگ حفاظت محیط زیست از جمله اهداف این کارگاه ها بود.

حاتمی در توضیح دیگر برنامه های اجرا شده در راستای طرح پرچمداری، گفت: دیدار مدیر کل حفاظت محیط زیست، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست، واحد آموزش و مشارکت های مردمی استان و رؤسای شهرستان ها با فرمانده نیروی انتظامی استان و شهرستان ها، دیدار با فرمانده مرزبانی استان برگزاری نشست هم اندیشی مشترک با فرماندهان یگان ادارات شامل منابع طبیعی، راه و شهرسازی، میراث فرهنگی،امور اراضی جهاد کشاورزی، رئیس پلیس پیشگیری و اهدای نماد طرح پرچمداری به آنان و انعقاد تفاهم نامه های همکاری مشترک از جمله این برنامه هاست.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه نیروهای مسلح جزو ضابطین عام قوه قضائیه بوده و رأسا می توانند در اجرای قوانین شکار و صید، حفاظت و بهسازی محیط زیست و دیگر قوانین مربوط به حوزه محیط زیست ورود پیدا کرده و اعمال قانون نمایند لذا آموزش و آشنایی هرچه بیشتر آنها با حوزه محیطزیست، چالش ها و معضلات، تنوع زیستی، گونه های در معرض خطر انقراض و ... می تواند در پیشگیری از هرگونه تخریب و تجاوز به محیط زیست و اجرای صحیح قوانین نقش بسزایی داشته باشند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با بیان اینکه تعامل بین حوزه محیطزیست و نیروهای مسلح می‌تواند در حمایت و پشتیبانی از مأموران اجرایی یگان حفاظت محیط زیست استان مؤثر باشد، گفت: نظر به تصریح اصل مترقی پنجاهم قانون اساسی کشور در حفاظت از محیط زیست به عنوان یک وظیفه عمومی که همگانی بودن آن را در ضمیر خود نهفته دارد و نیز با توجه به این که آموزش یکی از مؤثرترین مؤلفه‌های تأثیرگذار بر توسعه پایدار هر کشور است آموزش کلی مباحث محیط زیست به نیروهای مسلح به عنوان یک فرد در جامعه می تواند در انتقال پیام های زیست محیطی به خانواده و همچنین پرسنل تحت امر آنان مؤثر بوده و زمینه ارتقای سطح دانش و آگاهی های زیست محیطی جامعه را فراهم سازد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار