ریاست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی:

ایجاد محیط شایسته‌ برای تعلیم موثر همراه با مهارت و هنر معلم شکل می‌گیرد

تهران (پانا) - رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در نقد و بررسی کتب درسی با دانش‌آموزان اتحادیه انجمن‌های اسلامی، ایجاد محیط شایسته‌ برای تعلیم موثر را همراه با مهارت و هنر معلم دانست.

کد مطلب: ۱۴۰۵۶۰۰
لینک کوتاه کپی شد
ایجاد محیط شایسته‌ برای تعلیم موثر همراه با مهارت و هنر معلم شکل می‌گیرد

به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، علی لطیفی معاون وزیر و ریاست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و جمعی از مولفان و معاونان آن سازمان با حضور در اجلاسیه چهاردهمین کنگره اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان با محوریت نقد و بررسی کتب درسی و کنکور سراسری شرکت کردند.

در ابتدای این نشست تعدادی از دانش‌آموزان به بیان ملاحظاتی از کتاب‌های درسی و معضلات کنکور پرداختند و مطالباتی در مورد اصلاح نظام آموزش و پرورش مطرح کردند.

معاون وزیر با تشکر از سعی و اهتمام دانش‌آموزان در ثبت این نقدها و ضمن ابراز امیدواری از تداوم مطالبه‌گری آنان گفت: فعالیت‌های شما دانش‌آموزان گام‌های اول از فعالیت‌های سازنده آینده است زیرا دوره دوم متوسطه دوره‌ای موثر بر آینده بوده و شخصیت افراد در این دوره پایه‌گذاری می‌شود.

لطیفی ادامه داد: از ایده‌ها و نقدهای شما تقدیر می‌کنم که همیشه پر از خلاقیت و تازگی است. به‌عنوان مثال اشاره کردید به این موضوع که وقتی در کتاب تاریخ سخن از نژاد انسان‌ها می‌شود، جای این مطلب خالی است که اساسا نژاد چه معنایی دارد و ما بر طبق چه معیاری نژاد انسان‌ها را تقسیم‌بندی می‌کنیم و این نژادهای ادعا شده چه تفاوت‌ها و شباهت‌هایی با هم دارند؟ و اینها نمونه‌ای از دقت و توجه شما دانش‌آموزان است.

وی به تشریح سطوح مختلف مطالباتی که سازمان با آن مواجهه است و همچنین محدودیت‌های مختلف اشاره کرد و گفت: کتاب‌های درسی مبتنی بر مطالبات ‌و پژوهش‌ها با محدودیت‌هایی مواجه‌اند. برخی از محدودیت‌ها زمانی می‌باشد یعنی نگارش یک کتاب همچون سایر پروژ‌ه‌ها نیست که انتهای آن باز باشد و قابلیت پیگیری و ارتقا در هر لحظه را داشته باشد.

معاون وزیر افزود: محدودیت دوم محدودیتی است که در فضای علمی با آن مواجه هستیم. در زمینه کارشناسی اختلاف نظرهایی وجود دارد که نمی‌شود همه نظرها را جمع کرد. گاهی نظرات همگرا است اما گاهی کاملاً واگرا است و در نقطه مقابل هم قرار دارد. نظرات حوزه به حوزه، کتاب به کتاب متفاوت است . نظرات در سازمان جمع‌بندی می‌شود و بر حسب نیازها و ملاحظات مد نظر اصلاحات صورت می‌گیرد.

علی لطیفی در ادامه گفت: کتاب‌های ما متنوع هستند، کتابی که خوب نوشته شده باشد، اگر در جای مناسب خودش قرار نگیرد و محیط آموزشی مناسبی نداشته باشد، ارتباط خوبی برقرار نخواهد کرد. بالعکس این مطلب این نیز صادق است و چه بسا کتابی محتوا و متن دلچسبی نداشته باشد اما یک معلم با یک روایتگری درست و پر از جاذبه، کلاسی سرشار از شوق برای آن کتاب ایجاد کند.

معاون وزیر گفت: کتاب درسی جزئی از اکوسیستم یادگیری است. کتاب درسی ماده خامی است که معلم می‌تواند با مهارت و هنر خودش، و با کنار هم آوردن سایر شرایط که البته این شرایط به مدرسه و نظام تعلیم و تربیت ما برمی‌گردد محیط شایسته‌ای را برای تعلیم موثر به وجود آورد که البته لازم به یادآوری است که چالش‌هایی از جمله زمان کم آموزشی و کنکور، شرایطی را به وجود می‌آورند که بر این هدف معلمان سایه افکنده است و رفع این چالش‌ها در کنار بهسازی کتب درسی از دغدغه‌های جدی سازمان پژوهش است.

در این جلسه که مدیرکل دفتر تالیف کتاب‌های ابتدایی و متوسطه نظری و جمعی از مولفان کتاب‌های درسی حضور داشتند به پرسش‌ها و نکاتی که مطرح شده بود، پاسخ دادند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار